Hjälp med antenn.

SM6TBJ

Member
Efter att äntligen ha skaffat en radio (IC-706 MKII) kommer nu nästa steg med antenner. Problemet är att jag bor i radhus (plåttak) med minimal tomt framför och bakom.
Jag behöver förslag(byggbeskrivning) på antenner som kan passa mitt QTH. Har idag endast en stackad 5/8 för 2m på ett maströr fäst i förrådet men jag vill kunna köra lite kortvåg på 10, 15, 20 o 40 m. 80m skulle också vara kul. Gärna vertikalt, för uppåt går bra men trådar åt sidorna(dipoler, radialer) blir värre. Dels finns inte mycket att fästa i och sen är det grannarna. Jag har letat lite men behöver få lite mer konkreta förslag.
Ser fram emot era svar.
73 de SM6TBJ/Fredrik
 
Flaggstångsantenn?

Platt tak?

Finns mycket att göra, men lite foton skulle nog underlätta. Plus mått. Har du taket för dig själv, eller är det flera våningar etc.

73 de Kai
 
Skulle även vara bra att veta vad som ska köras? Min erfarenhet när det gäller små tomter, 80m och vertikaler är att det oftast slutar med stor besvikelse. Man tänker sig att prata SSB med andra svenskar dagtid i och utanför de vanliga ringarna. Resultatet blir i stället att man hör dem svagt och att det nästan är omöjligt att göra sig hörd. Är det CW med utländska stationer inom och strax utanför Europa kan det däremot gå..
 
Stämmer bra, Anders!
Det är också min erfarenhet och det har jag även skrivit i artikeln.
/Ingvar
 
Stämmer bra, Anders!
Det är också min erfarenhet och det har jag även skrivit i artikeln.
/Ingvar

Ok. Läste aldrig artikeln.

Lite vad som förväntas på alla band är inte heller fel. Ofta kolliderar antennbeskrivningarnas "går på" med användarens förväntningar. Ju mindre antennerna är ju större besvikelse. Ju större frekvensområde som antennen täcker ju större besvikelse. Störst besvikelse verkar de ändmatade vertikalerna som "går på 3-30MHz med tuner" orsaka... "Går på" är ett praktiskt uttryck för den som säljer/beskriver antennen men som inte säger ett dugg om användaren kommer att få kontakt med önskade motstationer eller bli nöjd, tyvärr.
 
Tack för era svar. 80m är inte så viktigt och jag har förstått att det funkar dåligt med vertikaler. Målet är att på sikt köra CW men de lär nog bli en del SSB, så jag antar att vilken antenn jag än bygger så är en antenn-tuner att föredra.

Taket är lågt vinklat till nocken men "mitt" över min del av huset. Läste om en som lagt en loop runt taket men antar att han hade tegel.
 
En vertikal med plåttaket som jordplan borde väl vara möjligt.

Eller varför inte kombinera vertikalen med en "inverted V"-dipol på 2x10m om tomten är tillräckligt stor. Med reläer kan man koppla om dipolen från att vara dipol till att vara jordplan till vertikalen.

Ge oss alla mått så vi kan spåna fritt:)

/Micke
 
Att ha plåttaket som motvikt är jag mycket tveksam till med hänsyn till störningsrisken av hemelektronik.
Hellre då ett maströr så långt från huset som möjligt, eller på förrådsväggen.
Möjligheten att ha en antenntuner inne i förrådet skulle jag åtminstone utnyttja.
Men det är lätt att ha åsikter, det är kanske svårare än vi anar att få till en antenn. :)
 
Alltid svårt att komma med ett rakt svar. Men en horisontell loop borde inte vara omöjlig. Speciellt om man väljer att INTE sända de första veckorna, så att stråltanterna hinner klaga klart och att man bevisar att man inte har sänt under tiden.

Annars kan ett par vertikaler med lite koaxialkablar som fasar antennerna vara intressant på vissa band. Men visst borde det funka med att få upp en dipol eller Windom? Även om den är lågt monterad och funkar mest för NVIS, så kommer den att fungera bra när det blir konditioner.

Annars är jag en anhängare av flaggstångsantenner med radialer i backen. En tuner fixar det för det mesta och de är tillräckligt bra.

Bara mina 2 korvören...
Kai
 
Back
Top