Hjälp med beräkning av EI-150 trafo?

sm4vlg

Well-Known Member
Hej ! jag behöver en anodtrafo till mitt slutsteg för 2M . Det verkar vara svårt att hitta nån som har en över,så jag funderade om jag skulle kunna linda om en trafo .
Jag har en trafo från en batteriladdare , en EI-150 där totala bredden på "bladkärnan" är 65mm .

Jag har tagit bort bobinen och primärlindningen av densamma och kvar finns sek.lindning för 220V.

jag har ett rör 4cx250b i mitt slutsteg ,och föregående ägare har kört steget med Ua = 1260V Ia= 290mA vilket gav ca 260W ut .

Vad jag förstår så ska man inte mata med mer än Ua =1800V .
Vilken spänning ska man ha ut ur trafon då , är det 1275V som gäller eller ska man räkna med förluster och annat ?

Då jag inte kan detta skulle jag vara glad för hjälp med det ,lika så vad blir Ia =? vid Ua= 1800V d.v.s. hur grov tråd måste jag linda primärlindningen med ( tittade på internet där stod att 0,7mm tråd skulle ge Ia =ca 700mA )

Tacksam för hjälp
/roy
 
Med den givna kärnan som klarar c:a 450 VA last får du ut i bästa fall 0,8 * 450 = 360 W likströmseffekt.

Kärnan ger ungefär 0,42 volt per varv, så för en utgångsspänning av 2000V med kondensatoringång behöver du dimensionera
för en transformatorspänning av c:a 1600 V eller 4000 varv i sekundärlindningen.
Det måste finnas isolering mellan varje lager tråd vilket tar en hel del plats och inkräktar på hur grov tråd som kan användas. Dessutom måste varje lager lindas jämnt och varvrätt för att beräkningarna ska gå ihop.

En kärna med de beskrivna dimensionerna har en medellängd per varv tråd av c:a 0,4 m, så det går åt 4200*0,4 = 840 m tråd i sekundärlindningen.
För 450 VA och 1600 V med kondensatoringång behöver tråden dimensioneras för minst 400 mA eller ha en area av minst 0,15 mm2 eller en diameter av 0,45 mm.
Det totala lindningsutrymmet är c:a 1100 mm2 som delas mellan primär- och sekundärlindning.

Om vi antar att primärlindningen tar upp totalt 400 mm2 av utrymmet så finns det i teorin plats för 4600 varv.
Detta gäller dock utan isolering mellan lagren. Med isolering av eltape mellan lagren så minskar utrymmet med minst 10%.

Du får mäta upp hur mycket plats det finns för lindningar i just din kärna och undersöka hur mycket tråd som kan fås in för sekundärlindningen. För att få ett hanterligt spänningsfall bör nog tråddimensionen inte understiga 0,35 mm.

Den maximalt tillåtna anodspänningen för 4CX250 ligger enligt databladet på runt 2200 V, men är ganska okritiskt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tack för svaret Karl-Arne !

I första raden räknade du fram likströmseffekten = 450*0,8 = 360W är det tillförd effekt eller är det ut med verkningsgrad på 80%?
Jag har primärlindningen kvar på bobinen och jag ska mäta utrymmet för primärlindningen.
Men om 360 watt är tillförd effekt så blir det nog inte många wattar ut ur steget , då får jag nog söka en större transformator att bygga om .

/roy
 
Med 4CX250B kan du gärna gasa på med de 2.2 kV som K-A nämner. Det är lättare att få steget linjärt vid högre anodspänning. Stegets förstärkning ökar med högre anodspänning. Det finns de som med framgång kör ännu högre spänning, men håll dig till max 2.2 kV tills du lärt känna steget.

Lämplig anodviloström vid linjärdrift är 100 mA och då finns det goda chanser att det verkligen går just linjärt. Detta kräver en del flås på fläkten, men det behövs inte någon bautafläkt. Smart variant är att ha en termometer som mäter temperaturen på kylluften vid utblåset straxt ovanför anoden. Med mitt steg (visserligen 4CX300A, men mycket likartat) brukar jag hejda mig då luften är 100-120 grader.

De här rören är lite griniga mht till hur du behandlar skärmgallret. Max 8 Watt skärmgallereffekt om jag minns rätt. Skärmgallerströmmen kan gå negativ, så du skall ha ett G2-aggregat som klarar detta.


Det finns massor att berätta om dessa steg, men detta får räcka för nu.

Lycka till,
/Janne
 
Last edited:
Hej nu har jag hittat 2 st EI-180-s trafos , den ena är " bladbredd " 62 mm den andra 76mm , vilken effekt (VA )skulle dessa kunna ge ?

Den mindre är en 220V-220V trafo så där finns primären klar.

/roy
 
Skulle grovt uppskatta maximal effekt räknat på 30 cm2 kärnarea till 550-600 VA, så
500 W likströmseffekt även vid kontinuerlig drift fungerar nog.

Vid intermittent drift behöver man också undersöka hur mycket lindningsresistansen påverkar
både spänningsfall och uppvärmning.

Grovt så har en kärna med 30 cm2 kärnarea en varv/volt faktor av 1,8 - 2 så för 1800V lastad växelspänning skulle det gå åt runt 3700 varv i sekundärlindningen. Dimensionerar man för 2,5A/mm2 strömtäthet och en
kontinuerlig utgångsström av 0,35A (avrundat uppåt) så erfordras c:a 0,4 mm tråddiameter i sekundärlindningen. Önskar man dra mer effekt intermittent så kanske 0,45 mm eller 0,5 mm ger såpass mindre resistans så att spänningsfallet minskar tillräckligt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej SM4LVG
Det finns ett eller flera program på nätet.
Ett som jag använder är Xformer Designer, Hur bra det är vet jag inte, men SM0AOM kan kanske kolla.

Xformer Designer Free Download
Här går programmet att ladda ner

Ha det Roland SM6IPL
 
Då jag inte får tag i beg. trafon i rätt spänning och en ny verkar kosta flera tusen så måste jag lösa detta på annat sätt.

Skulle det gå att göra 2 trafon med ca 800V ac på primären ,likrikta dessa och seriekoppla , vilket skulle ge ca 2000V och 350 mA om jag tog EI-150 .
Jag skulle få mer plats för lindningar ,kunna använda kraftigare tråd, men fungerar det att göra på detta viset ? Och räcker effekten till röret?
Jag skulle vilja få ut ca 300-350 W ur steget.

/roy
 
2000 V och 350 mA är mer än 4CX250 klarar i längden. För att få ut 350 W så behöver du mata in runt 2200 V och 250 mA, vilket du från en transformator på 1800 V 400 mA med helvågsbrygga och filter med kondensatoringång.

Ska man seriekoppla transformatorer så kommer spånningståligheten och isoleringen mellan sekundärlindningarna och stommen, och mellan lindningarna in. Det är inte alldeles lätt att hitta "vanliga" transformatorer som har sådan provspänning att sådant kan göras helt säkert.

Det går precis lika bra att seriekoppla sekundärlindningarna så länge som man är säker på att isolationen är tillräcklig. Se bara till att inkopplingen blir i rätt fas så att spänningarna adderas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top