Hjälp med Motorola MC2100, FAIL 01/90

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan!

För något halvår sedan så började min Motorola MC2100 visa "Fail 01/90" på displayen när den startades som skedde efter en programering. Jag har inte fått igång den igen och har inte lyckats få kontakt med den via datorn på något sett, dock har radion 2 gånger visat CQS eller något liknande på displayen som brukar stå när man programmerar den men går sedan efter en stund tbx till error meddelandet.

Det jag undrar är om något har erfarenhet av denna radio som kan hjälpa mig med att få denna att fungera igen, min finaste radio och vill verkligen kunna köra denna igen så all hjälp uppskattas!

Bästa 73's SA0AZT

20110916224603.jpg
 
har du radion i delat montage? isåfall är det förmodligen kabeln som trilskas, glapp i något av stiften, klämd/skadad eller för lång kontrollkabel (>23 meter).
 
ok...lossa isåfall fronten och kolla att mellankabeln är ordentligt isatt.
 
Lossade på själva plasthöljet och satt ihop radiodelen samt fronten men samma problem. Jag har tidigare testat fronten på en bekants radio och det fungerar så något i radion är det..
 
så något i radion är det..

Kolla kontakten mot kabeln, du kanske har en mikrospricka i en lödning, löd om kontakten och eventuellt de närliggande komponenterna,
har du haft radion i en utsatt miljö?
 
Nej den har varit på samma ställe hela tiden (hängt under en hylla, som på bilden). Efter en programmering så började den visa detta felmeddelande. När jag öppnar radion så är allt i mikroformat och jag vågar inte börja leka med lödkolven i denna radio.
 
Vanligtvis brukar det poppa upp då man har problem med mellankabeln men om det inte är det så är det förmodligen en liten krets som brukar ge upp, har dålig koll på vad den heter, ring Celab i Kungälv och prata med Peter så kan han nog ge dig ett bättre besked.
 
Back
Top