Hjälp med utrustning. Nybörjare!

Poisony

Member
Hej!

Jag är helt ny inom denna hobby. Jag håller just nu på med mitt amatörradiocertifikat.

Jag är inte så tekniskt lagd och tänker inte bygga någon egen utrustning.

Jag vill ha något enkelt och hyffsat billigt.

Jag funderade på att köpa en sådan för att ha hemma. AnyTone AT-588 144-146Mhz 60w - Limmared.nu

Men jag vet inte vad jag ska köpa för antenn, kablar, osv... finns det någon som har tid och lust att hjälpa mig ett plocka ihop en enkel "rig" ? :)

Jag har just nu två stycken Wouxun KG-UVD1P portabla radios. Dom fungerar mycket bra men räcker inte dom 3-4 mil jag behöver för att koppla upp mig mot Uppsalas repeatrar.

Jag är verkligen en komplett nybörjare inom detta och skulle uppskatta all hjälp jag kan få :)

Tack!
 
Jag har en radio (Yeasu FT-290) som jag kör Uppsalarepeatern kanonbra med.
Avståndet för mig är ca 5 mil och radion har bara 2,5 W i högeffektläget.

Det funkar för att jag har en enkel antenn på taket. Prova det först så ska du se att det går med din Wouxun-radio, den är ganska bra, jag har en själv.

Om du nu inte bor i en dal eller har höga kullar eller hus emellan dig och Uppsala så ökar räckvidden rejält av att bara ha en enkel antenn med någorlunda fri sikt.
 
Hej och välkommen,

Att du inte kan allt från början, det är helt normalt. Har du bara intresse så kommer du öka dina kunskaper vartefter.

Du berättar inte hur långt du har till Uppsala?
Det är bra att veta för att kunna svara på din direkta fråga.

Men jag skulle vilja passa på att ge ett bra tips för att kunna lära dig mer och få hjälp.
Kontakta närmaste klubb, din närmaste är kanske Uppsala Radio Klubb? ( Uppsala Radioklubb - SK5DB )
Där kommer du kunna få all hjälp du behöver.

73 de SM0RVV
 
Tack för svaren!

Tyvärr har jag ingen aning om vad för antenn osv jag ska köpa.. jag kan som sagt väldigt lite om detta men läser och lär mig mer och mer för varje dag som går.

Jag bor inte i en dal med kullar osv. Jag bor i en villa 5 mil (bilväg) norr om Uppsala. Jag har plats på taket för flertal antenner med fri sikt MOT Uppsala.

@SM0RVV: Tack men Uppsala radioklubb sidan verkar väldigt inaktiv. Ett forum som är tomt osv.. Jag håller mig gärna till ham.se för hjälp men tack iaf :)

Som sagt. Länka/visa/berätta/ge mig tips om vilken antenn/kablar/adaptrar osv jag skulle behöver för att få kontakt med Uppsala repeatern.

Ett förslag jag har fått är denna antenn X-200N 144/430Mhz - Limmared.nu

Ett annat förslag är denna Vertikal dipol

Uppskattar all hjälp jag kan få för att komma igång :)
 
Det vore fint om du kunde svara på vad du vill få ut av hobbyn. Då är det lättare att ge tips i rätt riktning.
 
Ja det är väl att kunna kommunicera med andra människor runt om i Sverige, om inte världen via radio. Måste ju börja nånstans, eller hur? :) Ju mer jag lär mig om radiokommunikation, ju mer kommer jag vilja pröva på.
 
Du vill alltså ta dig utanför Uppsala-trakten, så då kanske det är kortvåg du ska satsa på, eller det kanske du hade tänkt göra också?
 
Det enklaste är att bygga egna antenner själv. Tänk också på att på 2m (144-146MHz) så har koaxialkablar som RG-58 relativt höga förluster. RG-213 eller bättre kabel är det som fungerar.

Det första en amatör gör är att fixa till bra antennsystem. Ska du köra repeater, så är vertikal polarisation det som gäller. En Yagi antenn har riktverkan och om du avser att köra flera repeatrar så bör du ha en antennrotor. Bra och enkla Yagikonstruktioner hittar du på Free Yagi Antenna Designs for Ham Radio. Jag har själv byggt en 6-elements yagi för 50MHz och en 13-elements för 2m. Dock är dessa antenner lite för stora för dina behov. En 3-5 elementare för 2m kommer du långt med. Och om du ska köra Uppsalarepeatern så kan du montera den fast.

En nackdel med ditt val av 2m som band är att med FM kommer du inte normalt att nå så långt. Troligen kring 10mil som mest. Så att ens prata runt i Sverige kommer att vara svårt. Jag skulle nöja mig med de handapparater som du har och försöka fixa till en bättre antenn för 2m till dem. Ger nog mest pang för pengarna.

Om du vill kunna nå hela Sverige och eventuellt Norden så är det kortvåg som gäller. På 80m och 40m har man mycket goda möjligheter att kommunicera med hela landet i princip varje dag. En begagnad IC-735 t.ex. är ett mycket bra val. Och antennerna kan vara enkla dipoler eller Carolina Windoms. Dessutom så får du bonuseffekten att ha tillgång till hela världen den dagen du känner dig mogen för det. En annan sak som du ska tänka på är att troligen vill du koppla ihop din dator och radion, så välj en radio som stöder dataprotokoll. Då behöver man inte alltid prata om man känner sig osäker på engelskan, utan kan köra digitalt, dvs. skrivna meddelanden.

Som slutsats vill jag än en gång trycka på att antenn är allt inom amatörradion. Ju bättre antenner du har, desto bättre kommer det att gå. När jag själv gick från en jordplansantenn till Carolina Windom på kortvågen ökade mina signalnivåer in med 20-25dB. Det är en riktigt rejäl ökning.

Vill du kolla in lite vad jag har gjort så har jag en blogg om det.

mvh
Kai

SM0RCL:s blogg
 
Först och främst, tack för ett bra svar Kai!

En nackdel med ditt val av 2m som band är att med FM kommer du inte normalt att nå så långt. Troligen kring 10mil som mest. Så att ens prata runt i Sverige kommer att vara svårt. Jag skulle nöja mig med de handapparater som du har och försöka fixa till en bättre antenn för 2m till dem. Ger nog mest pang för pengarna.

Jo jag tänkte fixa mig en bättre antenn för 2m för handapparaterna men jag har ingen aning om vilken. Har du något förslag?

Om du vill kunna nå hela Sverige och eventuellt Norden så är det kortvåg som gäller. På 80m och 40m har man mycket goda möjligheter att kommunicera med hela landet i princip varje dag. En begagnad IC-735 t.ex. är ett mycket bra val. Och antennerna kan vara enkla dipoler eller Carolina Windoms. Dessutom så får du bonuseffekten att ha tillgång till hela världen den dagen du känner dig mogen för det. En annan sak som du ska tänka på är att troligen vill du koppla ihop din dator och radion, så välj en radio som stöder dataprotokoll. Då behöver man inte alltid prata om man känner sig osäker på engelskan, utan kan köra digitalt, dvs. skrivna meddelanden.

Okej så det är alltså kortvågsradio jag ska satsa på, bra att veta! Har du några tips på vart jag kan finna några kortvågsradio på nätet? Har kikat runt lite men inte hitta så mycket intressant.

Mvh Garry
 
Ja, någon av dessa skulle funka. De är ganska likartade. Själv byggde jag en sk GP-antenn av delar från byggvaruhuset. Kostnad ett par hundringar. Men den är bara för 2m.

Som nämnes ovan - om kabelsträckan är längre än några meter bör man ha en kabel som inte dämpar för mycket.
 
No problemos! :)

2m/70cm FM är det du kör för att prata lokalt direkt eller via repeatrar 2-7 mil ca. Börja med det och vänj dig med att köra radio. Det är kul och du har redan nästan allt du behöver för att vara igång.

Sen kan du börja med kortvåg efter hand. Det kräver större antenner, mer meck, annan radio och prylar runt. Men har jättemånga möjligheter.
 
Poisony

Om du till en början vill satsa på en bra basantenn till din handapparat så tycker jag du ska välja X510N som finns att köpa hos de flesta amatörradiofirmorna. Den antennen har hög förstärkning vilket gör att du har bra förutsättningar att nå flera repeatrar med din handapparat.

När du blir lite mer varm i kläderna så tycker jag att du ska gå vidare och satsa på en kortvågsstation. Under tiden har du säkert också kommit i kontakt med andra amatörer i ditt närområde via 2m och 70 cm som säkert kan ställa upp och hjälpa dig när det blir så dax.
 
Last edited:
@SM0RVV: Tack men Uppsala radioklubb sidan verkar väldigt inaktiv. Ett forum som är tomt osv.. Jag håller mig gärna till ham.se för hjälp men tack iaf :)
Jag tror klubben är mer aktiv i verkligheten än vad hemsidan antyder. Något i bakhuvudet säger mig att de träffas måndagkvällar i sin klubbstuga. Någon från SK5DB som kan bekräfta eller dementera?

Men självklart får du hjälp även här! :)

73 de SM0RVV
 
Alla antennförslag som du har fått är bra. Men en jordplansantenn är inte så svår att skruva till. Läs på DXZone, där finns det hur många antennartiklar som helst. The DXZone: ham-radio, shortwave and cb-radio guide .

Vad gäller kortvågsradio så gäller det bara att bevaka annonser i DX-Radio och kolla in tradera och blocket. Förr eller senare dyker det upp något trevligt. Eller för den delen så kan du ju fråga andra amatörer om de har något till salu.

För kortvåg så rekommenderar jag i dagsläget Kenwood TS-590 som en riktigt bra radio. Också relativt billig för att vara en ny och högpresterande radio.

mvh
Kai
 
Hej Poisony!

Jag tänkte plocka ihop ett förslag på materiallista för antennistallation till din handapparat. Det vore bra om du talar om ungefär hur lång kabel som behövs då det påverkar valet av kabeltyp.

Du nämde att du inte var så tekniskt lagd och inte ville bygga själv så då lämnar vi riktantenner, rotorer och hembyggda antenner åt sidan. Din handapparat är en duobander så det bästa valet är en antenntyp som i dagligt tal brukar kallas "blindkäpp" (en lång vit glasfiberantenn) X510N har hög förstärkning på båda banden varför den är mitt förslag.
 
Back
Top