Hjälp!!

Roer1976

New Member
Jag har stoppat in min ICOM apparat i bilen(Mitsubishi L200) och har fruktanvärda störningar från bilen. Bl a har jag identifierat kupéfläkten som en storbov i sammanhanget men även elfläkten till kylaren under huven stör. Till min fundering : kan man på något hyfsat enkelt sätt bygga sig ett filter? eller räcker det med att glätta matningen till radion månne? Finns det någon som har erfarenheter ang. detta får ni gärna höra av er.
 
Glätta matningen? Vad innebär det..?

-Är den kopplad direkt till batteriet..?

I min förra bil hade jag störningar, de gick bort när jag köpte ett filter (finns hos bilradiohandlare).
I min nuvarande firmabil försvann de när jag kopplade direkt till batteriet.

I min privata bil (Ford Focus) hade jag störningar, men lade radion o bakluckan, där var det störningsfritt. Men det går ju bara att göra om man har delbar front natulrigtvis...
 
Glättad likström - ett gammalt begrepp från rörtiden för att man filtrerat bort brum efter likriktaren.
Filtret var en kombo av kondensatorer och drosslar.

mvh
Bengt / KBW
 
Glätta matningen? Vad innebär det..?

-Är den kopplad direkt till batteriet..?

I min förra bil hade jag störningar, de gick bort när jag köpte ett filter (finns hos bilradiohandlare).
I min nuvarande firmabil försvann de när jag kopplade direkt till batteriet.

I min privata bil (Ford Focus) hade jag störningar, men lade radion o bakluckan, där var det störningsfritt. Men det går ju bara att göra om man har delbar front natulrigtvis...

Den är inte kopplad direkt på batteriet(ska prova det).
Varför skulle det vara bättre? Jag har hört detta förut men kan inte riktigt förstå var det gör för skillnad på störningarna? I min värld är det ju i princip samma punkt i elsystemet.

Med "Glätta" menar jag en konding mellan + och minus på matningen till radion. Jag tänker mig att generatorn i bilen ger förmodligen en ganska taskig likspänning (en massa rippel och skräp) sen tror jag att kupefläkten är en tyristorstyrd variant och detta skapar också störningar. Jag har sett att man kan köpa filter på Conrad och andra liknande ställen men det känns som att man kan göra det billigare.
 
Hej alla!
Det är ju alltid tråkigt med alla dessa störning som omger oss i nutid.

Fläktar bör installeras med skärmad kabel med endast jordanslutning i strömkällan.

Bilens generator var, åtminstone förr, en källa till störningar.
Kondensator, icke-polariserad, på i storleksordningen en microFarad, kan reducera ev.
störningar från en sådan. Speciellt om den placeras nära störkällan.
Men, är inte moderna generatorer redan avstörda?

Klassiker, som batterifläta mellan motorblock och kaross, jämte mellan motorhuv/chassie och baklucka/chassie, kan nog hjälpa till . Den senare påverkar nog inte din L200 (HiHi).
Jag har full förståelse, att det tar emot att slipa plåtrent i anslutningarna.
Speciellt om årsmodellens egen färg knappt hunnit torka.
Men, man får väl galvmåla o.s.v. efter sig och hoppas på det bästa.
Men, allting har sitt pris. Även för en hängiven sändaramatör.

Förr, fanns det även problem med att reducera störningar via tändkablarna.
Då rekommenderades skärmstrumpor från koax-kablar.
Bara att skala fram och att trä över och jorda i tändspoländen.
Knappast aktuellt idag, då tändkablarnumera levereras avstörda (inbyggd resistans).

Dra helst en plus-12V-kabel till riggen direkt från batteriet.
Låt den vara i samma koppartjocklek som den mellan batteri och startmotor.
Ur bl.a. brandskyddssynpunkt, bör kabeln även förses med säkring så nära batteriet som möjligt.

Apparatchassi jämte bilens, bör förenas snarast. Då menar jag inte tidsmässigt, utan snarare
avståndsmässigt. Kort jordfläta eller startmotor-kabel-tjock duger utmärkt.
Även här gäller plåtren anslutning.

Nu framgår det inte om det är en bilradio-ICOM typ D-star, du installerat, eller om det är en kortvågsapparat, som fått chansen att få skumpa med på färden.
Oavsett vilket, behöver även antennen en effektiv jord. Även här gäller det plåtren anslutning.

Sedan kanske det är dax att titta på lågpassfilterfrågan strax innan apparaten, om problemet inte försvunnit. I princip en drossel i serie.

Lycka till eller byt bil.:)

/Hans
 
Roer1976, Om du kopplar bort antennen, från radiostationen. Finns störningen även då?
Om inte, ja då har vi konstaterat att störningen kommer via antennen och det finns inget att göra på DC matningen
Har du alla störningar i radiostationen även utan antenn, ja då kommer störningen via DC sladden.
Det sista är väldigt ovanligt numera, då vi ju har CE märkta radiostationer, dessa är MYCKET väl avkopplade för störningar DC vägen. Förr och med radiostationer som inte är EMC-typade kan DC sladden fungera som antenn.
Är störningen av typen DC rippel, dvs den är en ton som kommer från generatorns växelströmsfrekens. Ja då är det första man gör, att testa med annan strömkälla för att se om det försvinner. Ett högt generatorippel, kan det bli om man har ett dåligt batteri, som genom ålderdom får ett högt inre mostånd.

Har du använt bilens chassi som återledare, finns alltid möjligheten att göra installationen rätt, dvs DC sladdens minus direkt till bilbatteriets minuspol. Att leda ström i chassit ger ofta problem.

Es det vore intressant att veta vilken frekvens och vilken radiotyp du skall installera?
HF, VHF eller UHF, trafiksätt? AM, FM, DV, DR, SSB, CW?

De
Roy
 
Back
Top