Hjälp mig förstå om jag tänker rätt med kabeldragning

SA0FAR

Well-Known Member
Jag har nu införskaffat det jag tror jag behöver för att sätta upp mitt första shack. Jag utgår från min ICOM 7300 och till den har jag en antenna tuner AH-4 som jag vill koppla en 50 m longwire till. Jag ska sätta upp mitt shack på övervåningen och jag vill dra antennlinan från taket. Skorstenen har flera ventilationskanaler som jag tänker använda för kablarna mellan shacket och AH-4, vilket är ett avstånd på ca 10 meter (antennkabel och kontrollkabel). Jag har en kabel för HF-jord som jag drar från ett jordspett och sedan hela vägen upp till AH-4 genom en annan ventilationskanal. Min tanke är att montera min AH-5 på en bit plåt som jag sedan låter hänga ned i en av kanalerna i skorstenen för att skapa bättre väderskydd.

Innan jag nu monterar allt detta är jag nyfiken på att höra om jag "tänkt fel" på någon punkt :)
 

Attachments

  • IMG_0573.jpg
    IMG_0573.jpg
    489,3 KB · Views: 40
  • IMG_0570.jpg
    IMG_0570.jpg
    612,4 KB · Views: 34
  • IMG_0559.jpg
    IMG_0559.jpg
    656,9 KB · Views: 31
  • IMG_0574.jpg
    IMG_0574.jpg
    509,4 KB · Views: 32
  • IMG_0556.jpg
    IMG_0556.jpg
    549,5 KB · Views: 32
  • IMG_0548.jpg
    IMG_0548.jpg
    463,9 KB · Views: 39
  • IMG_0555.jpg
    IMG_0555.jpg
    249,8 KB · Views: 40
Det blir inte mycket till HF jord med så lång kabel, bättre att du skapar en "motvikt" vid AH-4:an. Annars kommer du få delar av kablaget börja fungera som motvikt. Du kan även få in störningar från kablaget vid mottagning utan en riktig motvikt.

Min erfarenhet säger mig att symmetriska balanserade antenner fungerar bäst. sedan kan lite drosslar/RF-chokar vid AH-4:an ge ännu mindre strålning från matningen och ge tystare mottagning
 
Bra jobbat!

Eftersom du matar ut HF-ström i antenntråden så måste den kunna komma tillbaka på något sätt för att det ska bli en sluten ström krets. Därför använder man ett radialnät som ansluts till jordsidan på tunern. Se det som den "saknade halvan" i en dipol. Ditt jordspett fyller ingen egentlig funktion ur HF synpunkt. Har du jordade eluttag i shacket så kan du nog klara dig utan ett spettet men det kan kanske vara bra att ha ur åsksynpunkt.

Om du har ett plåttak kan det underlätta om du förbinder det med tunern. Om du lägger ut lite trådar på taket så bör det fungera bra som radialnät.
För att se till att inte hela elnätet i huset ska bli HF-jord bör du sätta en kraftig chocke på koaxen och på styrkablen mellan tunern och riggen. Detta minskar risken för kontakt med arga grannar....
 
Tack för engagemang och bra tips! Jag trodde nog att jordkabeln skulle fungera som ”motvikt”, men jag hör av er bägge att så är inte fallet.

Jag noterar också att jordning är ett lätt tema för diskussion, och jag hör av er att med mitt utförande kan jag lika gärna låta bli jordspettet?

Nu har jag tegeltak men med en gångbrygga av metall längs takåsen. Vore det alltså bättre att använda den som motvikt? Kanske med någon/några extra radialtrådar?

Ge gärna tips på chokar/drosslar så att jag förstår vad det är jag behöver
 
En gångbrygga av metall blir en alldeles utmärkt motvikt.

1735997880556.png
Om du sedan kompletterar den med några trådar som går ner från bryggan mot marken ökar verkan ännu mera.

"Drosslar" eller "chokar" finns där för att skapa en HF-impedans i serie med koaxialkabelns utsida och i serie med styrkabeln till avstämmaren. De hindrar HF-strömmar från att komma fram till transceiver, och kanske i synnerhet till kraftaggregatet. Dessutom kommer även störströmmar från husets elinstallationer att hindras från att nå antennens matningspunkt.

Det finns olika "skolor" om vilka sorters och var drosslarna ska sättas.
Min egen uppfattning är att man gärna ska dela upp dem i minst två, vilka sitter på något tiotal meters avstånd från varandra.

Vägledning i dimensionering av drosslar finner man bl.a. hos G3TXQ(SK) http://www.karinya.net/g3txq/chokes/, och för det mesta räcker det med att linda RG-58 matarledning ett 10-tal varv genom en ferritkärna FT-240-43 eller liknande.

1735996141981.png

Man ser att det blir många hundra ohm serieimpedans per "choke"även i det lägre
HF-området, och när styrkabeln inte är för grov kan man gärna låta den gå igenom samma kärna som koaxialkabeln.

Poängen med att dela upp drosseln i två eller flera delar ligger i att då dämpas eventuella resonanta längder av matarledningen ut mycket mer effektivt.
Detta får betydelse när antenntrådar med ogynnsamma längder matas, i synnerhet när de blir 1/2 våglängd på någon frekvens.

Går det dessutom att anordna en så kort som möjlig jordförbindelse mellan transceivern och ett "bra" jordtag så förbättras egenskaperna påtagligt vid låga frekvenser.
 
Last edited:
Poängen med att dela upp drosseln i två eller flera delar ligger i att då dämpas eventuella resonanta längder av matarledningen ut mycket mer effektivt.
Ett bra tips. Rent principiellt så ska man försöka sätta chokarna där man har strömmax på utsidan av koaxen. Det är där som dom gör mest nytta.
Detta är dock ganska svårt om man har en antenn som används för flera band, man får helt enkelt kompromissa och prova sig fram...
 
Tack för många tips. Ja, gångbryggan syns ännu lite bättre på bif bild.

Däremot känns det spontant inte så enkelt att linda den koax jag införskaffat 10 varv genom en ferritkärna. Det är modell Westflex 103 som har en minsta böjningsradie på 55 mm. Se https://www.freebytes.com/catalog/images/cables/westflex103/w103-data.pdf
Kanske jag ska skaffa enklare koaxkabel?

Kontrollkabeln som följde med ATU är för kort, så jag tänkte använda en vanlig 4-ledad installationskabel (4G1,5), vilken heller inte är helt flexibel, så det blir nog separata kärnor i så fall. Eller så skarvar jag kabeln och använder en stump av den klenare 4-ledaren som följde med som original bara för den korta bit som behövs för att linda runt ferritkärnan.
 

Attachments

  • IMG_9380.jpg
    IMG_9380.jpg
    513,4 KB · Views: 20
  • IMG_0576 (1).jpg
    IMG_0576 (1).jpg
    464,5 KB · Views: 19
Hej!

Din koax är förstås inte möjlig att böja runt i en 240 kärna.
En variant är att göra en liten låda med choken i?
Kolla efter teflonisolerad kabel i "RG-58" storlek. (RG-142 eller RG-400 ??)
Eller kör med en kvalitéts kabel som är lite billigare, men som inte kommer att tåla så hög effekt.
OM nu kW ambitioner kommer med tiden?

OM jag nu kommer ihåg rätt så tänker jag på RG-400.
 
Last edited:
En AH-4 drar ganska lite ström, mindre än 1 A, så även klen kabel går bra.

Normalt gör man så vid installationer av den här typen att sista biten till ATU:n görs med
klenare kabel så att det blir lättare med att göra strömdrosslar mm.

Man kan givetvis även göra på det viset i andra änden av kabeln.

Dessutom ska man ha en realistisk uppfattning om vad kabelförluster egentligen
betyder i HF-området. I mottagningsriktningen saknar de nästan helt betydelse,
eftersom det yttre bruset bestämmer mottagarkänsligheten.

Så även om man har 6 dB istället för 1 dB blir det ingen skillnad.
Däremot märks det något i sändningsriktningen.
Men skillnaden är liten; säg att det är 20 m matarledning mellan radio och antenn,
och att anpassningen är så bra att impedansen håller sig inom 2:1 SWR-cirkeln.

Med 20 m RG-58 blir totalförlusten mindre än 1,8 dB på 28 MHz och 0,7 dB på 3,5 MHz.
Detta är omöjligt att märka av i mottagningsriktningen, och med stor svårighet i sändningsriktningen. Dyrare kabel, säg LMR-600, ger 0,12 dB på 3,5 MHz resp. 0,3 dB på 28 MHz. Det ska mycket till innan man märker av skillnaden på 28 MHz.

LMR-600 kostar drygt 100 kr/m, och RG-58 av kvalitetsfabrikat c:a 18 kr/m.
En vinst i signalstyrka av dryga 1 dB på 28 MHz har alltså kostat 1600 kr, nästan i klass med vad ett slutsteg kostar per dB.

Moralen av denna lilla föreläsning i "systems engineering" är att man ska titta på "bang for buck" när man väljer komponenter.
 
Tack för goda insikter, jag behöver läsa på lite om kabelbeteckningar, känner jag... och förstå var jag köper ferrit...

Kanske ett enklare spår för att snabbt komma igång är att använda min andra antennlösning - denna G5RV:https://www.sigmaeuro-comm.com/hf-w...eters-superior-poly-weave-wire-antenna-aerial

Mitt shack är alldeles bakom det högra fönstret på nocken/övervåningen på bild. Denna balanserade antenn har en ca 4,5 meters "ladder" som ska vara lodrät och sedan ska linorna spreta ut. Kanske montera denna med start från fönstret och sedan upp till nocken på taket, där linorna får gå ut? Egentligen borde väl en AH-4 inte behövas för denna balanserade antenn (ICOM 7300 har ju en inbyggd tuner), men jag har sett på nätet en installation där just denna antenn inkopplades till en AH-4 med ena nedledaren till antenningången och den andra nedledaren till jordskruven. I så fall skulle väl AH-4 monteras direkt utanför fönstret?
 

Attachments

  • IMG_0578.jpg
    IMG_0578.jpg
    342,6 KB · Views: 17
  • IMG_0577.jpg
    IMG_0577.jpg
    674,9 KB · Views: 17
  • IMG_0579.jpg
    IMG_0579.jpg
    453,2 KB · Views: 17
"Tunern" i en IC-7300 är mer av modellen "line flattener" som vi yrkesfolk kallar en
avstämmare med ganska litet anpassningsområde, som ska hindra ett "grinigt" effektsteg från att dra ner effekten även vid relativt små SWR.

En "1/2 size" G5RV är en anordning som sannolikt får Louis Varney, G5RV(SK) att vända sig i graven. Även "full-size" modellen har ganska trista egenskaper på lägre frekvenser, och
en "1/2 size" blir mycket svår att mata på 80m i synnerhet men även på 40 m.

Louis Varney skapade sin antenn för att den skulle få plats på en typisk brittisk villatomt, och för att den skulle ha bra egenskaper på hans favoritband 20m. Att den också fungerade hjälpligt på andra band med det tidiga 1950-talets sändare vilka hade utgångskretsar med stort anpassningsområde blev lite av en bonus.
 
Last edited:
En "1/2 size" G5RV är en anordning som sannolikt får Louis Varney, G5RV(SK) att vända sig i graven. Även "full-size" modellen har ganska trista egenskaper på lägre frekvenser, och
en "1/2 size" blir mycket svår att mata på 80m i synnerhet men även på 40 m.

Louis Varney skapade sin antenn för att den skulle få plats på en typisk brittisk villatomt, och för att den skulle ha bra egenskaper på hans favoritband 20m. Att den också fungerade hjälpligt på andra band med det tidiga 1950-talets sändare vilka hade utgångskretsar med stort anpassningsområde blev lite av en bonus.
Haha, ja, jag inser att jag begår det ena nybörjarmisstaget efter det andra :-) Men samtidigt klättrar jag förhoppningsvis på inlärningskurvan!

Ja, då blir det tillbaks till den första lösningen igen och klura på vilken koax och drossel jag behöver...
 
Det är väl få antennkonstruktioner som är så omdiskuterade och missförstådda som just G5RV.
Min erfarenhet är att i praktiken fungerar en standard 80-10m G5RV alldeles utmärkt. Troligen klarar en IC-7300 att stämma av den på de flesta HF-banden. Viktigt är dock att den vertikala bandkabeln hänger i 90 grader i förhållande till själva antennen.
 
Ett problem med många, kanske de flesta, inbyggda antennavstämmare är att deras
anpassningsområde är begränsat till 3:1 SWR-cirkeln, eller bara lite mer, kanske 4:1.

En G5RV uppvisar ett mycket stort variationsområde hos den impedans som
finns i änden av matarledningen.

1736021601082.png
Bara 3 av de 9 amatörbanden på HF ligger inom 4:1 SWR-cirkeln, vilket kan göra det besvärligt att stämma av dem med en enklare inbyggd "tuner".
 
Några kommentarer, utan att egentligen göra någon värdering av vad som sagts:
Det finns ännu tunnare koax än RG58, typ 3mm, teflonisolerad. Denna kan enkelt lindas runt genom ett ferritrör eller en vanlig toroid. Sedan sätter man denna "stump", som alltså är en CM-choke, i ett plaströr med nån lämplig kontakt i varje ände, varpå man har en choke man skulle kunna placera på olika ställen i matarkabeln. Min upplevelse är att det också är viktigt att ha en drossel i kraftmatningen.

Just jordfrågan är ju lite besvärlig om man har shacket på ett övre plan. Oavsett om man kallar det jordplan eller motvikter, så vill ju en longwire eller en vertikal ha möjligheten att "spegla sig" i något. Jag valde att bygga en sådan här
med passande längd för ner till 7 MHz. Det är ju en dipol, så jordplansfrågan blir (delvis) överspelad. Antenntypen finns även att köpa, med längd avpassad för ner till 3 MHz. Jag är övertygad om att det kommer kommentarer på denna (delvis) rätt ineffektiva antenn, men funkar, det gör den.
 
Hej!

Caroline, om du vill prova med tunn teflonisolerad koax, RG-316 så har jag en stump till övers.
Ytterdiam är något mindre än 3 mm.
 
Hej!

Caroline, om du vill prova med tunn teflonisolerad koax, RG-316 så har jag en stump till övers.
Ytterdiam är något mindre än 3 mm.
Tack för bra tips, både om dipol och tunn koax. Just nu planerar jag att fortsätta med min longwire så att jag kommer igång, för att sedan kanske experimentera och se skillnader.

SM6OID - tack gärna! Genom att "skarva på" en CM-choke (kanske en i vardera ändan?) borde jag ju ändå kunna använda den ganska oflexibla Westflex-RG-58 jag ändå har. Jag behöver dock förstå vilka kontakter som passar till en sådan tunn 3 mm-kabel. Vi kan ta den vidare diskussionen på PM!
 
Back
Top