Tidigare när störningen låg på "ursprungsfrekvensen" (där jag först hörde störningen) så hade jag tinySAn inställd på Center 3674 kHz med Span 5 kHz och om jag inte minns helt fel Ref Level -75. Då räckte det att mittstiftet från RG58an från dipolen var några cm från lilla teleskopantennen för att jag skulle få "fullt utslag över hela displayen!" Men jag såg inget när jag gick omkring med tinySAn och teleskopantennen. Var även borta hos grannen och svepte runt med tinySAn kring arbetsbrytaren men fick ingen synligt på displayen. Däremot så får jag ju fullt utslag på IC-718 med Miracleantennen vid arbetsbrytaren. Så sett till detta så är tinySAn med lilla teleskopantennen ganska döv jämfört med IC-718 och Miracelantennen.
Angående bortkoppling av solcellsanläggningen hos grannen, vi bröt endast bort anläggningen från elnätet mha "arbetsbrytaren" som sitter ute på fasaden. Drev inte frågan vidare men jag hade gärna gjort lite "lyssning" på anläggningen inne vid växelriktaren när den var bortkopplad från elnätet. Bästa hade så klart varit att helt få stänga av anläggningen.
Det är en överton som jag följt, tidigare sökte jag neråt med radion i schacket och dipolantennen för 80 meter, dock blev den svagare och svagare ju längre ner i frekvens som jag gick men jag kom fram till att det var i steg om ca 256-258 kHz. Gjorde ett litet snabbt test nu igen och med början på 3728 kHz så kan jag återfinna störningen, i steg om 257-258 kHz, på 3470, 3212, 2955, 2699, 2442, från 2185 så blir den svagare, 1928 och 1671 ännu svagare och på 1414, 1159 och 900 är det väldigt svag. Men vid 643 så ökar det lite och vid 386 ökar det ytterligare lite för att vid 128 kHz vara hyffsat stark. Detta avlyssnat med FT-1000 och dipolen för 80 meter. Ska vid ett senare tillfälle göra om samma mätning/lyssning med IC-718 och Miracleantennen borta hos grannen, vid arbetsbrytaren och över jordkabeln.
Att störningen hörs så bra med 80-meters dipolen beror nog på att ena dipolbenet slutar ca 1 meter ifrån och 7-8 meter över luftledningen.
Störningen har nu krypit uppåt ytterligare lite i frekvens, ser från mitt schack att det kommit fram någon kvadratmeter till av panelerna. Ser fram emot att samtidigt som jag lyssnar på störningen får se när all snö lossnar och åka ner från panelerna och hör att störningen lämnar aktuell frekvens... Men, nu börjar det krypa ner mot minusgrader igen och enligt prognosen ska det vara minus i drygt en vecka, så jag får nog vänta på snölossningen...