Hög effekt VHF, behövs det?

pgadler

Member
Hej alla,

Kika lite på eBay och finner Motorola Spectra (i USA). Den finns bl a som VHF med 110W uteffekt (kan justeras ned).

Den går att få programmerad med amatörradiofrekvenser m m, men så börjar jag fundera.

Om min huvudsakliga radiotrafik går över repeatrar, vad hjälper mig 110W? Jag måste ju kunna höra repeatern också, och när jag kör över repeater, så är oftast problemet inte att få repeatern att höra mig, utan att jag ska höra repeatern.

Därmed skulle 110W vara mer intressant vid direkt trafik, men även där förutsätter det att sändande stationen når fram till den som har den högre effekten.

Tänker jag fel när jag tycker det verkar som känsligheten på mottagarna/effekten ut - "normala" 2m antenner balanserar rätt väl med de 25-50W vi normalt har i våra burkar?
 
I Bilen är det oftast bara tillåtet med 50 Watt.
De amatörradiostationer som har E-MARK dvs är EU typade för mobilt bruk och amatörradio enliht automotivedirektivet. Dvs biltillverkarna accepterar att folk kör max 50 W VHF i bilarna.

En radioamatör har dock ansvaret att göra det han tror sig ha kunskap att göra.

Med det dubbla dvs 100 W blir du 3 dB starkare hos motstationen. 3 dB mer, eller dubbla effekten in i en FM mottagare ger en väl hörbar brusminskning.
Roligare är kanske att optimera mottagarens känslighet. Där lär finnas 6 - 10 dB att vinna i en sådan radio. en komradio för yrkesbruk är optimerad för selektivitet och inte känslighet som en amatörradiostation är. Lika viktigt är att se till att mottagaren har rätt bandbredd, dvs mindre än 10 kHz för 12,5 kHz kanalavstånd som vi idag skall ha. Annars klagar man på störningar från grannkanaler.

Hög effekt är annars ett kul experiment och givetvs något vi kan ägna oss åt som radioamatör. Men knappast något man börjar med.

Viktigt är med hög effekt i bilen att använda en antenn som inte nyttjar bilens chassi som jordplan, dvs inte en kvartsvågspinne.

På UHF säger EU kravet 35 Watt. Och HF 100 Watt.

Vad menar du med mottagarna/effekten? Någon form av kvot?

de
Roy
SM4FPD
 
Viktigt är med hög effekt i bilen att använda en antenn som inte nyttjar bilens chassi som jordplan, dvs inte en kvartsvågspinne.

Tack för svaret Roy.

Du skriver att vanlig, i bilen jordad kvartsvågspinne inte är rätt för hög effekt. Det visste jag inte om. Kan du ge exempel på någon antenn som är lämplig och därmed inte använder bilen som jordplan, men ändå kan monteras på bil (jag kör nästan uteslutande mobilt)?

Vad menar du med mottagarna/effekten? Någon form av kvot?

de
Roy
SM4FPD
Nej, jag menar inte ngn kvot, det var bara mitt sätt att i text insinuera att dagens "normala" uteffekt och "normala" känslighet på en amatörradiostation var i ngn form av balans. Balans så tillvida att man hörde motstationen omkring lika väl som motstationen hörde dig.
 
I en bil lär inte pre-amp göra något annat än att du får grannkanalsstörningar, eftersom koaxialkablarna brukar vara såpass korta att de påverkar insignalnivåerna marginellt. Ett test som jag läste visar också att ibland så kan 5/8-antennerna vara sämre än 1/4, eftersom strålningsvinkeln blir lägre och att höga byggnader kan stoppa radiovågorna. Jag vill påstå att i ditt fall så måste man nog analysera signalbudgeten för både mottagaren och sändaren för att utröna vilka åtgärder som behöver göras. Bara att åka ut och testa med andra ord. Du hittar säkert någon som har ett 100W PA liggandes och kan låna det till dig. Sen är det bara att tuta och köra för att se hurpass bättre det blir. Men som sagt, testa är nog det bästa sättet i ditt fall för att se hur bra det blir. Om du har en magnetfot så kan du säkert låna några olika typer av amatörkompisar för att se vad som funkar....

Bara mina 2 korvöre
73 de Kai
 
Förr när 10 Watt var typiskt för mobilt VHF amatörradio gällde oftast kvartvågspinnar.
Sen blev det 25 Watt vilket var MYCKET, på den tiden, och problem med HF i bilens chassi uppstod.
Liksom störningar i mottagaren.
Halvågsantenner som 5/8 kom och som Kai skriver var de bara obetydligt bättre. Men avsevärt lägre störningar från bilen då dess chassi inte ingick lika mycket i antennsystemet.
Rena halvågspröt för 145 och 432 MHz är rådande numera och ger alla fördelar.
Men går ej att klippa för andra frekvenser.
Typiska spröt är DIAMOND NR-770HB, NR-760H etc.
Det är fullt möjligt att höja mottgarkänsligheten i en kommradio då denna vanligen är optimerad för max selektivitet, medan en radioamatör vill ha optimum på högsta känslighet. Särsklit om antennen inte är en kvarting.


De
SM4FPD
 
Typiska spröt är DIAMOND NR-770HB, NR-760H etc.
SM4FPD

Bra, då är jag i hamn där, för det är det jag kör.

Det är fullt möjligt att höja mottgarkänsligheten i en kommradio då denna vanligen är optimerad för max selektivitet, medan en radioamatör vill ha optimum på högsta känslighet. Särsklit om antennen inte är en kvarting.
SM4FPD

Japp, intrimmat på alla riggar. Min Storno 6000 tror jag mättes till 0,19 uV.

Blev till slut så nyfiken, så jag ropade hem en Motorola Spetra från eBay. Säljaren programmerar klart den med de kanalar jag specar och trimmar in. Kommer väl hem om några veckor.

Drar runt 30 A.....
 
Om min huvudsakliga radiotrafik går över repeatrar, vad hjälper mig 110W?

Om din huvudsakliga körning sker på svenska vägar, vad hjälper dig en bil som kan gå i 200 knyck? :p

Som stackars amerikan blir jag lite nyfiken, vad är det för uteffekt på en "normal" svensk VHF-repeater?
 
Om din huvudsakliga körning sker på svenska vägar, vad hjälper dig en bil som kan gå i 200 knyck? :p

Som stackars amerikan blir jag lite nyfiken, vad är det för uteffekt på en "normal" svensk VHF-repeater?

Här finns många som vet det bättre, men min uppfattning är att 20-40 W är vanligt.
 
Back
Top