"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Ja, jäsingen. Nu har jag upptäckt finessen med digitala moder också. När det är för klent i signalväg för att köra CW...då får man väl köra PSK31! Skaffat mej ett Signalink-interfejs, och har idag hittills kört en UA6, 2 EA och HI8CSS :)
Förvånansvärt enkelt. Nästan fusk. Eller ett bra komplement när det inte finns CW-stationer att köra på halvöppna band? Kul är det i a f. Noll störningsrisk gentemot grannarna, skitantenner funkar utmärkt, och man behöver inte mer än 25W. Häpp!

Jag råkade köpa på mig en extra station som hamnade brevid sängen så att jag kunde slölyssna lite efter sängdags.

Sen köpte jag också en Signalink som jag hade tänkt ha till den andra riggen, men jag byglade den för sängradion och tänkte att jag skulle lyssna och lära mig PSK på kvällarna.

Bara för att prova hur det där med macron funkar så fyllde jag i mina uppgifter och råkade trycka på sänd...

Fick direkt svar av en ryss, jag trodde inte mina ögon 5W på en inomhusdipol, i ett hus med plåttak, sedan dess har det väl blivit ett hundratal QSO med den setupen, inget rart eller svårkört utan bara slökrning.
 
Full pile-up från Japan på 24901 kHz CW just nu. Det fungerar fint med något så simpelt som en duobands-YAGI på 13m! (2+2 element fullsize för 17/12m).
 
Bra drag på 21MHz också. H44G, 3B9DX och YB6or....och jag har en bekännelse:
Jag har precis kört ett QSO på SSB *rodnar*...men JT1 hörs rätt sällan på CW här.
 
H44G Salomonöarna just körd på 21005.2 kHz CW, QSX 21013.6. Pile-upen är mycket intensiv men operatören (en DL) borta på H4 styr den med järnhand!
 
Knepigt att komma igenom med ärtbössan härifrån...(H44)

Betyder f ö N N fortfarande "dra åt h-e"? :) Man hör lite av det på H44:s frekvens :)
 
Last edited:
Pulau Rondo (IOTA OC-245) som för första gången aktiveras finns att köra i form av YB3MM/6 på 14260 kHz SSB, fick mitt QSO 8 kHz upp. Även YF1AR/6 är aktiv från samma ö, han fanns på 21260 kHz tidigare idag.
QSL via IZ8CCW.
 
Last edited:
Dåligt med DX-QSO idag (måste ju jobba!):
HS0ZJF/9 (IOTA AS-126) Thailand
9M4SLL (IOTA AS-051) Spratly islands
Båda på 20m CW.
 
Ja, vi måste väl det. Jobba. Smet hem lite tidigare idag, men ropade förgäves på H44G (ja...55 på SSB), hörde Spratly svagt, hörde 6Y6T SU9VB m fl och sumpade att köra K6YK (Nevada) som var stark o fin. En del Indonesier, men jag brydde mej aldrig. Öarna...får vara. Alltsammans på 21MHz. Där jag f ö kört ihop ett DXCC på mindre än 2 månaders slökörning. Och dom flesta länder (88) med QRP och K1:an. Ja, kortvågen skämmer bort en, jämfört med 50MHz. Där gav de första fem-sex åren kanske 50 länder med MÅNGA timmars insats. De följande fem åren gav 110 till. Men..ganska få var aktiva fram till 2001 när jag lade ner.
 
W7PAQ i Montana. 17m PSK31
Jag körde 5w och G5RV. det gör mig nöjd och glad.

5N7M har oxo slunkit in i dag. 12m CW dock inte med QRP.
 
Kanon, ju. 5W kan ställa till med mycket :)

Själv har jag kört KY och AZ som nya stater idag (21MHz) och HÖRT MT (K7VIC) på PSK, men kom aldrig igenom. Kört UAE och EX8 (Kirgisien) som nya DXCC.
Hört: 9M2, YB, VK6, VK7, KH0XW och -XH (Marianerna), Spratly, JA:s, J28 och rätt många västkust-W:s.

104 DXCC på 21MHz, 30 WAS. And counting.

God jaktlycka på er!
 
I morse körde jag 6V7S och TI2RDP på 40m. Jag var knappt vaken, men TI2RDP skulle precis lägga sig.
Sture
 
Japp. Och jag är högeligen förvånad att jag kan höra nåt alls med tanke på hur jag bor. 100m från rangerbangården i Malmö, mitt i ett hyreshus-/bostadsområde där det borde finnas plasmaskräp i var hörna...

Men: jag hör. Att KÖRA hade inte varit nåt problem om inte halva jorden velat göra det också :). Och hittills har jag inte klurat ut HUR han lyssnar. Att han ofta ligger mellan 1 och 20 up är en sak, men...hur lyssnar han av skalan, vilka stationer ignorerar/föredrar han? DL, SP och PA får oftare svar än UA, t ex. Vad ser han som DX, lyssnar han ens på/efter stationer som är svagare än 599?

När man väl till sist klurat ut hans modus operandi så kan man förmodligen köra med lätthet (och lite tur). 25W lär räcka om han är S5-7 hos mej. Fast så dags har dom väl åkt hem :)
 
Saliga äro de som har tyst radiomiljö, ty de kunna höra H44G :)

Efter att ha varit QRT 1991-2003 (QTH Sundbyberg) flyttade jag 2005 till en gammal bondgård på Gotlands västra kust. Nog är det skönt med utrymme till antenner (en hektar mark), avlägsna grannar och tyst radiomiljö! Jag är dessutom lyckligt lottad med en förstående XYL!
 
Bra val Erik, jag har gjort tvärtom :p men ok jag ligger på 210 länder, jobbar hårt för ett 5B DXCC så kanske inte skall klaga allt för högt ..........
 
Back
Top