Horisontell 145 MHz repeater (experiment)

SM7WSJ

Well-Known Member
Jag har mer och mer funderat på en horisontellt polariserad repeater. Förr fanns det med markbaserad transponder i bandplanen (har jag för mig.. om jag nu minns rätt,) men jag har aldrig lyckats hitta information. Idag är nästan merparten av repeatertrafiken från fast hemstation och man har dessutom kopplat ihop repeatrarna via internet.

Det borde gå att överbrygga rätt bra avstånd med den stora antennvinst horisontellt som många besitter på 2M bandet. Om man lyssnar på fyrarna så behövs det inte mycket till effekt för att uppnå bra avstånd i smalband. En FM signal behöver säkert många gånger fler tillförd effekt för att få en acceptabel signalnivå.

Kanske lite missvisande men den horisontella välkända SAAB:en som hörs över hela södra SM ger ju en liten fingervisning om hur bra det går med horiontell polarisation i vår terräng.

Bara en fundering så här den fössta tossdan i maas

Fössta tossdan i mass

73/Håkan
 
Jag har mer och mer funderat på en horisontellt polariserad repeater. Förr fanns det med markbaserad transponder i bandplanen (har jag för mig.. om jag nu minns rätt,) men jag har aldrig lyckats hitta information. Idag är nästan merparten av repeatertrafiken från fast hemstation och man har dessutom kopplat ihop repeatrarna via internet.

Det borde gå att överbrygga rätt bra avstånd med den stora antennvinst horisontellt som många besitter på 2M bandet. Om man lyssnar på fyrarna så behövs det inte mycket till effekt för att uppnå bra avstånd i smalband. En FM signal behöver säkert många gånger fler tillförd effekt för att få en acceptabel signalnivå.

Kanske lite missvisande men den horisontella välkända SAAB:en som hörs över hela södra SM ger ju en liten fingervisning om hur bra det går med horiontell polarisation i vår terräng.

Bara en fundering så här den fössta tossdan i maas

Fössta tossdan i mass

73/Håkan
Vet faktiskt inte vad SAAB sändningen är, så du får gärna utveckla det gör oss norrlänningar.
 
Då blir det princesstårta eller marsipanbakelse i eftermiddag på jobbet...

Linjära transpondrar hade en viss popularitet i DL och PA0 men verkar inte förekomma längre.
 
Last edited:
Vi har här nere i södra sverige en välkänd veteran SAAB med en förträfflig haloantenn som går ut något helt otroligt. Jag vet att han ibland gör lite avstickare norröver och hörs då med ständiga CQ på 144300. Inspirerande mobilinstallation som nu har fått mig att börja experimentera med horisontell antenn på bilen. Tyvärr lite motstationer men man kan ju lyssna på fyrarna och fixa sked med några avlägsna stationer när man står lite högt.
 
Kul idé!
Har du nåt rejält (kavitets-)filter?
Sånt här är roligt och FM har absolut sina fördelar!
 
Last edited:
Kul idé!
Har du nåt rejält (kavitets-)filter?
Annars kanske crossband är enklare?
Kanske t.o.m. en RX och TX vardera på 2, 70 och 23 och om det kommer in nåt på ett av banden sänds det ut på de två andra. Sånt här är roligt och FM har absolut sina fördelar!
Hej!
Jag har intrimmade filter, preamp, QTH, mm liggandes. Behövs bara ett par bra horisontella antenner där jag tror att big wheel skulle vara lämpligt. (jag har separata filter för TX/RX) Skulle vara riktigt kul att se om man köra västkust/östkust med repeater placerad på Värnamos högsta punkt (280möh). Den vanliga mobila repeatertrafiken är i det närmaste utdöd så här gäller det att tänka nytt..
 
Hej!
Jag har intrimmade filter, preamp, QTH, mm liggandes. Behövs bara ett par bra horisontella antenner där jag tror att big wheel skulle vara lämpligt. (jag har separata filter för TX/RX) Skulle vara riktigt kul att se om man köra västkust/östkust med repeater placerad på Värnamos högsta punkt (280möh). Den vanliga mobila repeatertrafiken är i det närmaste utdöd så här gäller det att tänka nytt..
Ok låter lovande. Men istället för preamp tror jag man ska satsa på en mottagare med så lite gain i front-enden som möjligt, med hög-IP3 i första steg och blandare. Jag har mycket skrot jag kan bygga med. Även TX. Hör av dig om du vill ha hjälp!
 
Back
Top