How to build an Un - Un

Jag gorde för ett tag sedan en 1 till 9 Un Un med teflonisolerad ledning eftersom jag hade sådan ledning

hemma men det hade visst gått lika bra med emaljerad koppartråd bara man får plats med den på kärnan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Vilka impedanser ska du transformera mellan och på vilken frekvens? Den referens du har verkar inte trovärdig, material 2 och 6 är inte ferrit utan järnpulver och 15 varv på T200-6 ger bara 2,3 uH på den lågimpediva lindningen.
Jag rekommenderar Jerry Sevicks böcker för självstudier, "Transmission Line Transformers" eller "Understanding, Building and Using Baluns and Ununs". De täcker allt inom ämnet.
 
Hej jag har den boken jag köpte den för några år sedan ifrån SSA men jag har inte titttat

så mycket i den ännu men jag borde nog göra det.

Jag bara tänkte göra en Un Un efter en byggbeskrivning som jag hittade på nätet jag

tänkte att jag gjorde rätt om jag gjorde efter byggbeskrivningen.

mvh Lasse sm0ydo
 
Byta kärna från T130 till T106

Hej jag har den boken jag köpte den för några år sedan ifrån SSA men jag har inte titttat

så mycket i den ännu men jag borde nog göra det.

Jag bara tänkte göra en Un Un efter en byggbeskrivning som jag hittade på nätet jag

tänkte att jag gjorde rätt om jag gjorde efter byggbeskrivningen.

mvh Lasse sm0ydo



Hej,

Vad roligt att jag hittade denna tråden.
Jag vill nämligen också bygga en sådan här Magic 9:1 balun, grejen är den att byggbeskrivningen säger att man ska ha en T130 kärna, men jag har ju redan en T106-2 liggandes som jag istället vill använda.
Är det något jag måste ändra för att få samma verkan, funktion? Fler antal varv eller något sådant kanske?
Jag kommer aldrig att sända med mer än 100 watt, och det är absolut max, helst QRP så...

/Kalle
 
Back
Top