SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag såg en beskrivning på Youtube där bandomkopplarens axel låst sig helt. Burken med kamskivorna till bandfiltrets skjutomkopplare öppnades och axeln med lagren kunde efter en hel del pyssel lyftas ut. De vilar ju i ena halvan av burken så bara att lyfta uppåt. Dock behövdes länkarmarna av plast till kamskivorna bändas isär för att de skulle kunna lossas från spåren i kamskivorna. Såg farligt ut och risk att de bryts av. Men om man får av axeln så är det sen lätt att dra av lagren, rengöra hålen och axeln och fetta in på nytt.
Jag nöjde mig med att lägga på några droppar låsolja där axeln går in i lagren, sån olja som man använder på vintern till billås. Hög inträngningsförmåga och smörjande effekt står det på etiketten. Bandomkopplaren i en av mina generatorer gick väldigt trögt men efter två oljebehandlingar med ett dygn emellan så går den nu mycket lättare och omkopplarlägena är tydliga med ett klickljud i lägesfjädern.
Jag nöjde mig med att lägga på några droppar låsolja där axeln går in i lagren, sån olja som man använder på vintern till billås. Hög inträngningsförmåga och smörjande effekt står det på etiketten. Bandomkopplaren i en av mina generatorer gick väldigt trögt men efter två oljebehandlingar med ett dygn emellan så går den nu mycket lättare och omkopplarlägena är tydliga med ett klickljud i lägesfjädern.