Hur beräkna stackning av 2st 6el 144MHz Vårdgårda ant.

jag lånar tråden lite:
jag stackade två st 10 el 144MHz que-dee antenner på 3.2m avstånd. Anvisningarna säger: 3.3m horisontellt och 3.1m vertikalt.
nu kör jag mina för vertikal polarisation men stackade horisontellt, dvs tvärtemot "normalt" förfarande och utan några som helst mätningar så märker jag ett kraftigt gain med smal frontlob men sidoloberna och F/B förhållandet lämnar en hel del att önska..
har ingen möjlighet (kunskap) att simulera antennerna, tror ni man skulle minskat stackningsavståndet till 2m?
 
Hej!

Utan vidare kan du minska avståndet till 2m. Du kanske tappar nån tiondel i gain eller två, inget som märks i praktiskt bruk. Ev påverkas SWR en aning också. Har du måtten så stoppar jag in dem i Mininec eller i Omnec, en NEC2-klon. Fast klonen är lite besvärligare att få strålningsdiagram ur.

/Jan
 
@ -HFI
Osäker på om det var mig eller TS du svarar men jag har inte lyckats hitta några mått på antennen, dumt nog så mätte jag inte innan montage men skulle nån ligga på lite info så heter modellen 10144A.

Kan nämna också att jag råkade montera dessa aningen eleverade också, vet inte hur kritiskt det är men det borde inte påverka oönskade lober...
 
Aperturen är relaterad till antennvinsten som A = (G * våglängden^2)/4*pi, [m2] så en antenn med 15 dBi har c:a 9 m2 aperturarea.
Antar man samma sidoförhållande blir halva "höjden" c:a 1,6 m så ett avstånd av 3 - 3,2 m skulle fungera.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Hej Karl-Arne!

När jag räknar enligt din formel ovan så får jag att aperturen är 5,16m^2 (givet en våglängd på 2,079m och pi med 15 decimaler [ja, 15 decimaler är lite att ta i, men det fanns till mitt förfogande så varför inte...], samt antaget att G=gainet=15 i det här fallet). Vidare, om man antar att aperturen är en ellips och applicerar formeln A=ab*pi för ytan där a och b är halva höjden resp. halva bredden och b=1,8a så får jag att höjden på ellipsen blir 1,91m, vilket väl borde vara lika med optimalt stackningsavstånd enligt principen om att aperturerna tangerar varandra(=?).

Vad gör jag för fel? Det vore intressant att utröna detta för att kunna beräkna lämpligt stackningsavstånd på godtycklig antenn.

Tack på förhand!

/Markus

Edit: Lade till ett par förtydligande detaljer.
 
Last edited:
Back
Top