Hur fungerar en pulsbreddmodulerad AM-sändare?

sm0ngl

Well-Known Member
Jag har stött på begreppet pulsbreddmodulerad AM-sändare, främst inom rundradio.
Nu undrar jag helt okunnigt hur en sån fungerar. Jag vet vad pulsbreddmodulering i sig innebär. Är det ett pulsbreddmodulerat kraftagregat som ersätter modulationstransformatorn eller är det oscillatorn som moduleras? Eller hur funkar det, och vilka fördelar finns det med det?
 
Är det ett pulsbreddmodulerat kraftagregat som ersätter modulationstransformatorn
Det år precis så det arbetar.

Ett modulator som ofta är av styrd likriktartyp sitter i serie med
anodspänningsmatningen till slutsteget.

Den kopplas till och från med en frekvens som överstiger den högsta moduleringsfrekvensen med en stor marginal, och därefter sitter ett lågpassfilter som filterar bort hackningsfrekvensen och medelvärdesbildar anodströmmen.

Fördelarna är en mycket högre totalverkningsgrad, mindre dimensioner och lägre distorsion.

1709733880847.png
1709733947652.png

AEG-Telefunken var pionjärer för denna teknik, som kallades PANTEL i deras litteratur.
 
Intressant det här. Det går en signal från 2.5 tillbaks till ingångssteget/mätlikriktare 4.5.1. Vad gör den? Någon slags motkoppling eller håller den ordning på nollnivån?
 
Det är "Hüllkurvenrückkopplung" eller negativ återkoppling över hela moduleringskedjan.

Ett sätt att hålla ner distorsionen genom att jämföra moduleringsvågform med modulationsenveloppen
på utgången.

1709740318571.png

Var ganska vanligt i AM-moduleringens barndom, när man använde lågnivåmodulering och linjärförstårkare.
Sådant är inte så lätt att ordna till i anodmodulerade sändare p.g.a. fasskiftet i moduleringstransformatorn.
 
Blockschemat i post #2 ovan är på den typ av sändare, Telefunken S4006, som
var installerad i Sölvesborg. Tekniken introducerades i mitten av 70-talet ungefär samtidigt
hos Marconi och Telefunken.
 
Back
Top