Hur komma igång på 50 MHz ?

SM2FLT

Member
har letat på SSA´s hemsida utan att finna något, även på PTS´s sida.
Kanske en dum fråga, men vad gäller och går man tillväga för att ansöka
om tillstånd ? Bor i Stigtomta / väster om Nyköping.
73 de SM5FLT / Ingvar
 
Du sporrade mig att leta lite, och efter att snurrat runt på SSA:s hemsida några minuter så hittade jag informationen på http://www.ssa.se/sektion_utb/pts.php. Man måste tydligen ansöka om specialtillstånd från PTS, till en kostnad av 200:-/år.

Informationen borde kanske placeras på ett bättre ställe på siten så att den blir lättare att hitta.

Någon som är aktiv på 6m kanske kan komma med bättre information?

73 de Lars, sm6rpz
 
Det är ganska enkelt att skaffa tillstånd men det beror på var du bor om du ska få något och vilken uteffekt i Werp som du får köra med. Du kommer också bara få köra från det QTH du angivit och du får inte köra mobilt.

Jag vet inte hur nära Stigtomta är någon TV sändare men jag vet att det inte funnits någon i JO79 som fått tillstånd pga Örebrosöndaren.

Här i Falköping har vi tillstånd för 50Wert men inte så långt ifrån oss är det 200Werp.

Du skickar en enkel ansökan till PTS som talar om att du söker specialtillstånd för 50MHz med din longitud/Latitud i grader, minuter och sekunder, det går även bra att skicka med 6-ställig lokatorruta.
Att ta reda på din long/lat är enkelt, antingen går du till ditt lokala bibliotek och ber att få titta i en ekonomikarta över där du bor eller så ringer du till din kommun och ber att bli kopplad till mät o kartavdelningen. De brukar kunna ta fram din long/lat utan kostnad.

Lycka till

73 de Magnus
 
Back
Top