Hur lång blir antenn tråden vid en vis frekvens?

Våghastighet hos plastisolerad cu-tråd

Hej.
Får jag lov att komma med ett litet tips när det gäller antenner.

Det har på flera trådar omnämnts att plastisolerad ( t ex FK-1,5mm2) ger resonans på en lägre frekvens än antennen är skuren för. Det beror på den s k våghastigheten hos den plastisolerade eller gummiisolerade tråden. Varierar med olika isolationsmaterial.

För att få en dipol eller loop, gjord av isolerad cu-tråd, att "resonera" på avsedd frekvens, gör så här:
a) Tillverka en dipol av den tilltänkta tråden med (exakta) måtten 2 x 5 meter.
(Om denna dipol var gjord av "ren" cu-tråd hade den, vid lämplig höjd, gjort resonans runt 14,2 MHz.)

b) Installera 2 x 5 meter dipolen på lagom höjd. Anslut en 50 ohms koax i matningspunkten

c) Mät resonansen på dipolen med en SVF meter eller en analyzer - t ex MFJ 259.

d) Om lägsta SVF erhålles vid 13,8 MHz. Använd formeln 138: f (MHz) = dipollängd i meter för beräkning av en dipol med denna isolering.

Exempel: Vi vill tillverka en dipol av denna isolerade trådtyp för 3750 kHz. 138: 3,75 = 36,8 eller 2 x 18,4 meter.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej
Nu är min fundering så här.
Alla annonser mer eller mindre överdriver lite så det kan jag leva med men om dom som gör annonserna är ärliga så hade vi sluppit att bli sura på dom, så jag förstår, men nu är vi där vi är.

Där imot har jag hittat en antenn som kanske skulle vara något den heter CW40 AV COMPACT som är något som jag letar efter.

Den är ca: 10 m och hänger ner ca: 3 m och den här kan man hänga i taknocken.
Se bilden så förstår ni nog.

CWC_40_Attic.jpg

Bilden kommer från.
The RADIO WORKS

Så slut klämmen blir, det är biligaste att bygg antenn men har man inte kunskapen så blir det här de som kan fungera utan några problem (tror jag)
 
Alla annonser mer eller mindre överdriver lite så det kan jag leva med men om dom som gör annonserna är ärliga så hade vi sluppit att bli sura på dom, så jag förstår, men nu är vi där vi är.


Nej alla kryddar inte. En del gör det, men jag vet ingen som ljuger rätt ut som Radioworks. Om Radioworks sålde andra vanliga konsumentprodukter skulle de bli stämda.

Tala om exakt hur vinden ser ut så ska du se att du får flera förslag på hur du utnyttjar utrymmet bäst samt få realistiska bedömningar på vilket resultat du kan förvänta dig. Glöm Radioworks magiska plaströr med fantasifulla namn som inte innehåller annat än en bit lampsladd och en ferrit som kostar en massa pengar.. Vill man bli lurad på pengarna så kan jag tänka mig mycket annat betydligt roliga saker.

Du måste ju ändå lära dig förr eller senare? Eller är det så här du tänker din amatörradiobana?

de Anders SM4RNA
 
Last edited:
Antenner som ser ut på detta vis och som påstås ha multibandegenskaper är tyvärr rena "bondfångeriet". Det påstådda verkningssättet är inte förankrat i "vetenskap och beprövad erfarenhet".

Allmän regel:
"Om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det vanligen så"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej
Jag var kontakt med en firma som säljer antenner och radio ska man citera honom så är han trött på alla radioamtörer som har åsikter om antenner.

Enligt honom, så om man lägger antenn på marken fungera det dåligt men hänger man upp den 10 m över marken fungera det siså där, hänger man den på vinden så fungera den siså där och hänger man den 50 m över marken så fungera den bäst.

Enligt han så skulle radioamtörer lära sig mera om antenn och fick man inte lära sig det när man tog certifikatet, undra han.

Jag har aldrig varit med om en person som har blivit tvär sur bara för att jag vill ha reda på om han säljer skit eller inte.

Jag har den personlighet att jag undersöker innan jag gör jobbet för att vara säker på att jag slipper gå igen till taket för att göra om allt.

Så mina herrar en trådantenn modelen som visas ovan, den kan fungera någorlunda under förutsättning av hur vinden ser ut och vilka ventilationsrör som går där, eller har jag missat något.

Det optimal skulle vara att dra en tråd mellan husen, det ungefär 80 m mellan husen men jag tror inte föreningen går med på det.

God fortsättning på julen
 
Att säljaren blir sur när han ser pengarna fladdra iväg är knappat märkligt. Han kanske har 20-25st i lager...

Sen ska du ha i åtanke att en del som skriver här inte bara är amatörer, vissa har även läst antenner, mikrvågs och radioteknik på högskole och universitetsnivå. Vissa har jobbat ett helt yrkesliv med kommersiell, militär och marin radio m.m m.m.. Om man läser här ett tag kommer man snart på vilka...

Men är det så du tror på säljaren mer och inte tror det är jävssituation, eller bara vill testa exakt hur antennen fungerar på din vind. Gör det! Ingen hindrar dig. Du är en fri människa. Men att försöka få oss att säga att "Det kommer nog gå skapligt bra. Kör på du bara". Kommer inte att lyckas.
 
Last edited:
ANTENNER FÖR AMATÖRBANDEN

Hej!

Jag är ny på ham.se och botaniserar bland trådarna och hittade denna...

Jag har en enda gång i mitt liv köpt en färdig antenn - G5RV förra sommaren - var nyfiken på den, trots att jag byggde en 1961 med stubledningen ca 9 m.
Jag ville testa nu ... för att göra lite egna undersökningar ... det visade sig vara en lustig typ av halvvågsantenn. Den skänktes bort relativt omgående. Och jag använder idag uteslutande hembyggda antenner - har en viss förkärlek till monobandare, halvvåg - fungerar som dom ska . Roligt! Känns så rogivande "veta" (man kan aldrig var helt säker, de kan sitta en liten fågel där...) att den tillförda energin "sitter" där den ska - 10w från min IC 703 cw.

PS.Det är skillnad mellan monobandare och "monsterantenn".
 
Last edited:
Jag har den personlighet att jag undersöker innan jag gör jobbet för att vara säker på att jag slipper gå igen till taket för att göra om allt.
Att sätta upp en antenn och räkna med att allt funkar direkt utan justeringar är ganska optimistiskt. Då ska man ha tur. :)
Om du inte vill, eller har små möjligheter experimentera med antennen på vinden så är det enklast att göra antennen för ett band. Med andra ord, tillverka själv en dipolantenn som du får plats med, på vinden. Skaffa en 1:1-balun som mitt-isolator och gör antennen efter de uträkningar som finns tidigare i tråden.
Lycka till!
 
Last edited:
Längden för våglängden i meter = 300/frekvensen.
frekvensen = 3,65MHz (du skrev KHz men troligtvis menar du MHz)
300/3,65 = 82,19m
Länden för en halvvågsdipol blir då 82,19/2 = 41,09m

41,09m är då den teoretiska längden i fri rymd med en oändligt tunn tråd.

Trådens längd påverkas alltså av höjden över mark, närheten till andra ledande objekt, trådens diameter och trådens isolering.

Hur högt ska du sätta din antenn?
Finns det plåttak?
Vilken diameter har tråden, aluminium eller koppar?
Vilket material är det i isoleringen och hur tjock är den?

Om du har svaret på dessa frågor så ska jag försöka beräkna längden.

/Micke


Eller; dividera talet 144 med freqv. i MHz eller kHZ fler decimaler.
 
Hej.
Får jag lov att komma med ett litet tips när det gäller antenner.

Det har på flera trådar omnämnts att plastisolerad ( t ex FK-1,5mm2) ger resonans på en lägre frekvens än antennen är skuren för. Det beror på den s k våghastigheten hos den plastisolerade eller gummiisolerade tråden. Varierar med olika isolationsmaterial.

För att få en dipol eller loop, gjord av isolerad cu-tråd, att "resonera" på avsedd frekvens, gör så här:
a) Tillverka en dipol av den tilltänkta tråden med (exakta) måtten 2 x 5 meter.
(Om denna dipol var gjord av "ren" cu-tråd hade den, vid lämplig höjd, gjort resonans runt 14,2 MHz.)

b) Installera 2 x 5 meter dipolen på lagom höjd. Anslut en 50 ohms koax i matningspunkten

c) Mät resonansen på dipolen med en SVF meter eller en analyzer - t ex MFJ 259.

d) Om lägsta SVF erhålles vid 13,8 MHz. Använd formeln 138: f (MHz) = dipollängd i meter för beräkning av en dipol med denna isolering.

Exempel: Vi vill tillverka en dipol av denna isolerade trådtyp för 3750 kHz. 138: 3,75 = 36,8 eller 2 x 18,4 meter.

73
Bengt SM6APQ

GLÖM INTE AVBITARTÅNGEN!
 
Hej
Det genom gripande av hela diskussionen, gör antenn själv m.a.o

Då är min fråga, kan man göra en tråd antenn som funkar från 3Mhz-30Mhz och hur eller kan göra en som ligger i mitten och sedan köra med en antenn tuner, för jag har en model Yaesu FC-700.
Sedan får jag gå upp på vinden och kolla avstånden, jag har ju en digital måttband så jag kan kolla det.

Innan jag glömmer det så tack för alla råden som jag har hittills har fått.
 
Hej Det genom gripande av hela diskussionen, gör antenn själv m.a.o
Då är min fråga, kan man göra en tråd antenn som funkar från 3Mhz-30Mhz och hur eller kan göra en som ligger i mitten och sedan köra med en antenn tuner, för jag har en model Yaesu FC-700.

Ja, det kan du göra om du matar en dipol med högohmig balanserad stege 400-600 Ohm i stället för koaxialkabel. Då behöver inte dipolen vara avstämd för något särskilt band, utan det sköter du med antenntuner. Det gäller bara att få ner matarkabeln till lägenheten på ett godkänt sätt av bostadsrättsföreningen.

PS.
För att få ett skapligt resultat på 80m bör du nog ha en total längd på 35-40 meter på dipolen.
 
Last edited:
våghastighet hos DL-1000

Hej alla.
Ett kanske litet värdefullt tips.
För en vecka sedan fick jag en "beställning" av en SM6:a att tillverka en liten smidig behändig 10,1 MHz dipole för att ta med på en resa till Sydamerika. Samtidigt lastade han av en rulle DL-1000.

Jag mätte "hastigheten" enligt mitt tidigare inlägg # 34.
Formeln för en halvvågsdipol med denna tråd blir då:
140/f = l
Där f = MHz
och l = dipolens längd i meter

"Kunden" ville ha resonansen omkring 10150 kHz för att kunna använda PSK-31.

Om ovanstående formel användes för att räkna ut en 80-meter dipol för 3750 kHz med DL-1000, gör så här:

140/3,75 = 37,33 meter. Gör den gärna några centimeter längre för eventuell trimning.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Hej
Jag skulle aldrig driva med någon, det ligger inte i min natur.
Sedan är det så här att när jag tog mitt cert så fick man bara köra 2m och 70cm detta gjord att man bara köpte färdiga antenner.
Nu när man får kör vad f-n (ursäkta svordomen) man vill så har intresset väcks på nytt och därför vill jag skaffa mig mera kunskap innan jag bygger en antenn.

Forumet med dess deltagare är dom mest kompetenta som kan svara på dom frågor som jag har och desto mera frågor som jag får svara på desto mera vet jag hur jag ska göra.

När det gäller frågan om en tråd antenn så har hittat vad jag söker i ett nummer av QTC som passa mig utmärkt.

Så tack för dom svaren jag har fått på mina frågor.
 
Nu har jag gjort min egen Balun

Hej
Följande har hänt sedan jag börja min tråd om just tråd.
Jag har byggt min egen balun som ska ge 4:1 sedan kommer jag att klä
vinden med en ca: 83 m lång vajer av elkabel som jag drar runt en stor del av vinden.
Sedan blir det en coaxial kabel.

Jag har införskaffat en ny kombi station av model Yaesu Ft-857 samt en antenn avstämmer model LDG Z-100

Jag har inte fått upp den än, har inte fått klara besked från styrelsen än, men det kommer nog i nästa vecka.

Sedan är det bara att upp och klättra.
 
Back
Top