Hur mäter man

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Denna tråd får ja väl skit för, men man vill ju att tråden ska ha rätt längd (på cm).

Om jag vill ha tex 25m, ja lindar upp några decimeter på isolatorn (isolerad tråd), vilken längd blir det i praktiken? Är det längden mellen isolatorerna eller måste man lägga till lite?

/Han som int begrip så myche
 
Lite svårt att begripa hur du menar. Kan du förklara lite bättre?
I praktiken kan du som radioamatör experimentera och prova dig fram, mäta och testa om det fungerar som du önskat.
Eller, varför inte köpa en bok om antenner och transmissionsledningar och läsa den? ;-)
Sture
 
Hej IXY,
Mät t.o.m. isolatorn, inte varven runt densamma.
Egentligen uppför sig den på isolatorn upplindade tråden som en kapacitiv ändplatta vilket påverkar resonansfrekvensen.
Detta kan man troligtvis räkna ut men jag har inte brytt mig om det på mina antenner.
I simulatorn har jag dock provat att lägga till en yta i trådänden men med mina små isolatorer får jag inte så stor påverkan.
 
Lindar du tråden vid mittisolatorn blir det en spole som har inverkan, den förlänger antennen.
Särskilt om det är en kort dipol för 14 - 50 MHz så kan två tre varv har stor betydelse.
Talar du om ändisolatoerna så blir det som nämnts mer en ändkapacitans som då oxo förlänger antennen.
Det är således av vikt att knyta tråden kring isolatorern med å få varv som möjligt eller med avisolerad tråd som löds ihop, man kan löda knuten och isolera sedan.
Bygger man dipoler för låga HF-frekvenser lär det inte ha så stor betydelse.

De
SM4FPD
 
Du upptäcker nog snart att det oftast (inte alltid dock) kommer att behövas trimmas på antennen
efter upphängning. Beräkningarna tar ju inte med omgivningens påverkan, jordens beskaffenhet
på antennplatsen etc etc, men det händer att allting råkar fungera på första försöket. Det händer...

Eller vad säger dom i reklamen - "Plötsligt händer det" :)
 
Just för att ha en enkel trimmöjlighet brukar jag strunta i isolatorer i en antenntråds ytterändar. Använder oftast fk 1,5 som ledare och Biltemas vita lina (som finns på avdelningen får båttillbehör) som isolator och snöre till fästpunkt. De knyts ihop med en liten knut, som vid behov kan flyttas. Vanligtvis, även om man gör som du gör med isolator, kan man låta ett par dm hänga ner från isolatorn/knuten och utgöra en enkel trimstump som kan klippas. Amatörmässigt, men väl fungerande! Sture
 
Just för att ha en enkel trimmöjlighet brukar jag strunta i isolatorer i en antenntråds ytterändar. Använder oftast fk 1,5 som ledare och Biltemas vita lina (som finns på avdelningen får båttillbehör) som isolator och snöre till fästpunkt. De knyts ihop med en liten knut, som vid behov kan flyttas. Vanligtvis, även om man gör som du gör med isolator, kan man låta ett par dm hänga ner från isolatorn/knuten och utgöra en enkel trimstump som kan klippas. Amatörmässigt, men väl fungerande! Sture

Precis så gör jag med. Om man är osäker och inte vill klippa går det att tejpa trådänden tillbaka längs antenntråden. Antennisolatorer har jag inte använt sedan 1962 då jag fortfarande trodde att dom hade en magisk funktion.

/Roland
 
Det magiska, Roland, med en isolator i änden av en dipol, eller ändarna, är att dipolen är högohmig där, en plastlina kan mycket väl bli fuktig suga åt sig vatten etc och bli en dålig isolator.
Vid högohmig antennände är det hög spänning och låga strömmar, och därmed känsligt för fukt vatten etc. Men kanske det finns konstmateriallina som håller sig fuktfri och ren... I alla fall en tid innan sot, mossa, alger och luftföroreningar gjort den till något annat. Linor, snören etc. brukar ju bli grönaktiga med tiden.
En blank plastbit är då ett bättre alternativ tycker i alla fall jag.
Bäst är förståss PTFE, Teflonstav, som SM6APQ brukar förorda.

Förr gällde tredubbla porslinsisolatorer.....
Men med dåtidens klen mottager kanske det gällde att ta till var på varje decibel... eller mikrovolt.

De
SM4FPD
 
Men om det är stora förluster, blir det varmt, och då torkar ju fukten bort?
(Det kan finnas ett tankefel här, men avslöja det, den som kan!) ;-)
 
Jo SA5A vist torkar det med massor av effekt, kanske inte när det ägnar, men då får man väl se på TV istället, men innan dess visar SWR mätaren mycket.
Alla vet ju att ett högt SWR är livsfarligt.

de
ÄssÄmFyra Fot Pe Dahl
 
Det magiska, Roland, med en isolator i änden av en dipol, eller ändarna, är att dipolen är högohmig där, en plastlina kan mycket väl bli fuktig suga åt sig vatten etc och bli en dålig isolator.
Jag har aldrig märkt att antennerna QSYat (=kapacitiv påverkan) eller blivit bredbandiga (=förluster) vid regn. Så de linor jag använt har inte påverkat antennens funktion över huvud taget. Ska antennen sitta uppe för evigt, som vid fast eller marin radio gäller förstås andra kriterier. Min erfarenhet när det gäller amatörradioantenner är att de sitter uppe några månader för att sedan ersättas av någon ny spännande variant.

/Roland
 
Klart att om man vill spara in de kostnader som isolatorer betingar så kan man ju chansa, några dB hit eller dit gör knappast någon större märkbar skillnad.
Men vanligen är det ju så att en radioamatör drivs lite av att försöka förfina sin anläggning både rent fysiskt och elektriskt.
dvs försöka vinna sig varje dB eller delar därav.
Det menar jag är en av drivkrafterna med hobbyn.
Nu inser jag, och respekterar givetvis den drivkraft som finns att försöka göra en amatörradiostation så enkel, billig och spartansk som möjligt, det är roligt det oxo.

För övrigt har jag en tvåbands dipol, för 28,5 och 50,1 MHz. Den består av förlängningspolar som ger 28,5 MHz och spolarna jobbar som spärrkretsar för 50 MHz.
Spolarna har jag ej täkt för vädrets makter, (ännu) som regn snö etc, av den anledningen att jag först ville testa antennen.
Rent praktiskt funkar den fint, men QSY:ar minst ett par hundra kHz beroende på väder.
Nån gång skall jag kapsla spolarna.....
Så visst påverkar fukten....
Men kanske i liten grad på de lägst frekvenserna.

De
SM4FPD
 
Jag använder trimmertråd (utan isolator). Den är massiv, och drar knappast åt sig fukt. Dock vet jag inte hur den uppför sig över längre tid. Även hos mig är antennbytarsjukan kronisk.
 
Jag använder trimmertråd (utan isolator)Dock vet jag inte hur den uppför sig över längre tid
Min trimmertråd (orange) har suttit i antennen sedan 2010 utan problem.
Detta var bättre än jag hade förväntat mig.
 
Har ibland använt två stycken kraftigare buntband istället för isolator. Drar ihop dem till lika stora parallella ringar.
Blir inte lika i ögonfallande som vanliga isolatorer.
 
Mina isolatorer består av plastkaus från Biltema. Persiennsnöre modell grövre som ankarlina. De där plastkausen är perfekta för en loopantenn då de låter antennen (FK) löpa fritt genom kausen vilket medger den där fria upphängningen vi skrivit om tidigare. De isolerar och samlar inte mer fukt än "riktiga" isolatorer. Dessutom är de ju nästan gratis.
 
Jag gör egna isolatorer av VP-rör, i bland tillplattade med strykjärn. Tre hål från vardera hållet med pryl eller borr. Jag "syr" in FK1,5 genom de tre hålen och därmed har jag skapat en "självlåsning" av tråden. Det blir alltså inga öglor. Jag trimmar aldrig eftersom jag alltid använder stegmatare nu för tiden.
 
Last edited:
Back
Top