Hur många VA är transformatorn på?

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Det är åratal sedan jag lindande en transformator och mina anteckningar ligger väl dolda...

OK, så här ligger det till, jag har en liten trevlig trafo från mitten av 50-talet i junkboxen, anodspänningslindningen ger 2 x 400 V, vilket sätter fantasin i gungning, med en spänningsdubblare så når man tillräckligt höga spänningar för "QRP-slutsteg". Kärnarean är 25 cm2. Trafon väger ca: 4½ kg, så nog borde den duga till något.... he he.

Frågor:
1) Hur mycket "duger den till" om man tänker sig ett litet linjärt slutsteg, utan krav på att vara 24/7 key down säkert.

2) Hur hög strömtäthet kan/bör man räkna med i trafolindningarna?

3) Övriga tips, påhejningar eller burop?
 
Enligt verkstadsföreningens Kurvblad1 1966:

25cm2 duger till ca 400VA.
Strömtätheten är angiven till:
600mA@0,5mm
2,3A@1,0mm
5A@1,5mm

/Micke
 
Hej!

Tack för det Micke!
Lyckligtvis ligger ditt svar innom vad jag förväntade mig, hade hoppats att man skulle kunna nå 400W input på SSB. Kommer att användas för AM oxo, förstås.

Jag har ett Eimac 4E27A och ett Philips QB2/250 framför mig, skulle kunna vara lämpliga kandidater. Eimacröret har ju "fördelen" att gå med glödande anod, det ser ju alltid trevligt ut!! :D Ole-dole-doff....?
 
Jag hade tänkt mig nå´t ryskt rör 500W-1kW
Har flera gamla trioder som inte ger så mycket men även tretroder.
810 2st
812 2st
813 bara ett.
QB08/200 2st
4CX250B 4st kan man köra dom på HF?

Ska man bygga kan man lika gärna skaffa ett riktigt rör som ger lite pulver.
Kanske GS-35.

/Micke
 
Hej!

Micke... he he, med ett GS-35B så finns ju chansen att blåsa på rätt skapligt.
Att bygga ett slutsteg för höga effekter kostar därefter om man inte har en QRO-junkbox, att bygga med rätt rör är nog rätt strategi?

4 x 813 biter ju ifrån riktigt bra, kan man hitta dem till rätt peng så är det ett vettigt alternativ och visst är glasrör snyggare än plåtburkar? ;)

4CX250B är ju bra, fyra av dem är bättre? De skrattar åt kortvåg, så det är inga problem. Har du socklar o skorstenar till dem så är ju saken klar!
Ger dig en respektabel uteffekt.

Mina egna tankar är att bygga ett litet slutsteg för att hänga på efter min UK/RT-320.
 
OK, till en UK/RT-320 ska du väl ha ett portabel-pa som går på batteri.
Du får bygga switchad omvandlare till din 4E27A

och visst är det vackrast med glas.

/Micke
 
Hej!

Hmmmm, nja... ja jädrar det vorde ju "stenhårt" med ett rörslutsteg som man släpar ut i skogen. Tyvärr måste ju energin att driva hela spektaklet komma någonstansifrån. Problem No II.

Allvarligt, 4E27A slutsteget är som du säkert förstått ämnat för stationärt bruk. På lite sikt lurar planer på ett betydligt kraftigare monster, 5 kV på plåten och 1 A vorde ju kalas.... :D Jag behöver "bara" få tag i en trafo som heter duga.
 
-

Du får bygga ett nätagg av några mot´ar,(microwave oven transformer) kolla här.

ex.1 långt ner på denna sidan: hvvoeding

ex.2 VHF/UHF teknikk

ex.3 ett hv agg med 4st mot´s länk: 2shared - HV_online.doc mirror: HV doc

har mer intressant läsning, kan lägga upp mer länkar om så önskas ang. power supply med mot´s

kan också säga att jag provat att modda en trafo enl. ex2 och det funkar bra.
lindade på 16m 1mm2 lackad tråd och det gav mig 1550v ac på sekundären.
 
Last edited:
Hej micked,
Dom mot'ar som jag har sett är svetsade.
Hur får man isär dom utan att totalt förstöra dom?

/Micke
 
-

Jag vinkelslipade i svets spåren och tog en mejsel & hammare och slog med när jag kommit en bit ner i metallen, delade sig ganska lätt.


det som syns på en av bilderna är att jag provade ytterligare en mot i serie på primären och då fick jag 700v på sekundären, håller nämligen på och renovera en sb200 och den ska ha 800v in i spänningsdubblaren, alternativt bygga bort spänningsdubblaren och mata direkt med 2200-2600volt dc.

det blir nog så att jag börjar med 800v och ser så allt funkar så går jag vidare med alt 2 efter det.
 

Attachments

  • IMG_3117.jpg
    IMG_3117.jpg
    36,2 KB · Views: 215
  • IMG_3119.jpg
    IMG_3119.jpg
    42,5 KB · Views: 223
Last edited:
Jag hade tänkt mig nå´t ryskt rör 500W-1kW
Har flera gamla trioder som inte ger så mycket men även tretroder.
810 2st
812 2st
813 bara ett.
QB08/200 2st
4CX250B 4st kan man köra dom på HF?

Ska man bygga kan man lika gärna skaffa ett riktigt rör som ger lite pulver.
Kanske GS-35.

/Micke

Hej Micke! Klart att du kan köra 4CX250B på Hf. Jag har kört 2 st gallerjordat på 14Mhz luftkylda utan problem. Men det väsnas mycket från luftfläkten. Lycka till inget är omöjligt. SM6BPX
 
Tokyo Hy-power tillverkade ett steg för hela kortvågen med 4CX250 i början på 90-talet som såldes av SRS. Så visst går det.

de Anders SM4RNA
 
Hej!

Populära rör i fartygssändare oxo, ST-1600 har en kvartett av 4CX250B.
När jag gick i skolan så fixade jag igång en gammal ST-600 med 2 x 4CX250B, funkade ypperligt att ansluta till en amatörrig för kortvågen. :D
Kan inte påstå att den lät speciellt mycket, snarare tvärt om, mycket tyst fläkt, men så körde man ju inte rören till maxnivå.
 
Jamen jag vill ju att det ska lysa och det gör inte 250B om allt är som det ska:)
Kanske ska man ge sig på ett 6 X PL519 men dom är inte så snygga.

Jag har sparat mina 4CX250B för VHF, jag hade stora planer en gång i tiden men det blev inget av med det.

Nu när vi ändå har avvikigt från ämnet.
Jag har sett att man kan konstruera så att insignalen likriktas för att generera skärmgallerspänningen, det hela blir lite enklare med den lösningen men....
Fungerar detta bra eller är det bättre att på konventionellt sätt köra med stabbad spänning till skärmgallret?

Tacksam för kommentarer så att jag kan fortsätta planera mitt PA.

/Micke
 
Hej!

Micke, mest krut får du om dina keramiska rör får tjänstgöra, inget snack?
Snyggast är det ju med 2 x 810, de lyser så vackert...

Läs hur -BDZ, Lasse har gjort beträffande G2-spänningen.
http://www.ham.se/hemmabyggen/17076-r%F6rh%E5llare-till-qbl-5-3500-a-2.html

TV-rör känner jag mig skeptisk till, i synnerhet många i parallell.

Well, frågorna är många när man skall bygga ett slutsteg, kanske man bör tänka på att det faktiskt går att modifiera och bygga om, i händelse att man inte blir nöjd!?

Men, som vanligt.... hur man än vrider o vänder på saken så står det några 813 i en hörn o lurar.... Billiga, tåliga o ger bra med effekt. Kräver inga extrema matningsspänningar.
 
Di store pöjkera hålls inte med slutlyktor med några hundra watts anodförlust. Ingångsvärdet är flera kilowatt. Uppemot tio är väl ganska vanligt numera. Många har mycket mer än så. 30 kW på 80m har man ju hört talas om :)
 
Som du vet, störst är inte nödvändigtvis bäst....
Några kW+ eller så, det köper jag, det är ju ett kul projekt, men 30?
 
Back
Top