Hur representativa är åsikterna på Ham.se

I en annan tråd,

http://www.ham.se/ovrigt/23800-radioamatorens-dod.html

ställdes frågan vilka motiv som finns för att upplåta andra frekvensområden än privatradiobandet till
de ointresserade. Inga andra argument kom fram än att de är bra att ha ifall man vill ha ett DXCC.

Jag kan bara spekulera i hur ITU och nationella myndigheter ställer sig till ett fortsatt långsiktigt stöd för amatörradion
på dessa premisser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om ni vill att det skall bli så få radioamatörer som möjligt i Sverige så tror jag ni är på god väg! Dock kan man fråga sig hur lätt det då kommer att bli att behålla nuvarande frekvensband. Fast ni kanske bara bygger?

Antalet radioamatörer har nog ingen större betydelse. Jämför med antalet användare av mobiltelefoner och mobilt bredband och där verkar det som utvecklingen bara exploderar. Inom EU-kommissionen finns något som heter DG Enterprise & Industry som verkar för en positiv utveckling inom EU. Man kan väl förmoda att de är mer positiva att främja något som gagnar en stor del av EU-medborgare snarare än någon liten grupp.

Saken har väl varit uppe hur många gånger som helst men är det inte självklart att det krävs teknisk kompetens för att hantera de möjligheter som amatörradio innebär (bygga själv, vilka antenner som helst, mycket effekt osv). Väjer man bort möjligheten att bygga själv så krävs ändå teknisk kompetens för att inte göra bort sig. Då är det väl fint att det redan finns något som passar de som inte är intresserade av tekniken - PR-radio och PMR. Typgodkända saker där någon annan har tänkt åt de användare som bara är sugna på att snacka med någon likasinnad.

Med några watt och en fast gummipinne är risken att störa något inte så stor. Med en KV-transceiver, ett slutsteg och en rejäl antenn finns en hel del som måste vara rätt för att inte irritera omgivningen. Kan vara så enkla saker som att inte dra upp "MIC gain" i bôtt, placera antennen så inte grannens stereo utsätts för höga fältstyrkor osv. Begriper man det efter en weekendkurs?
Vad händer om man sätter en gammal gubbe som kört moped hela livet på en värsting-MC efter en snabb förevisning.
 
Lite lustigt att typ 99.9 % av alla amatörer kör med typgodkännda radioapparater och just snackar med likasinnade !
 
Ja just det Bengt!!! och jag mitt dumma skrälle lovade sonen när vi åkte att inte ta med någon radio och ha en radiofri vecka!

Hur dum får man bli egentligen ... Han grundlurade mig!!! själv tjöt han av lycka när han skulle få en hel dag fri från utflykter, badstränder, sommarrodel å all annan turistaktivitet och istället få häcka en hel dag med yngsta kusinen framför farmors TV - spelandes spel, käka kanelbullar å titta på dåliga tecknade filmer ...

What a loser jag känner mig som :D

/J

Johan,

Kliar det för mycket i Mic tummen så kan du ju svänga förbi Bromölla och låna min FT-817.
För ja antar att det var i skåne du skulle ha semester? ;)


//Anders, SM7VRZ/SJ7SOP

(Tycks tillhöra den där 99,9% med köberadio, men är man en genuin radioamatör?)
 
Last edited:
Hej Anders å stort Tack för erbjudandet!

men jag överlever tills vi kommer hem. Faktiskt lite skönt att vara utan både radio å lödkolv (vill ju ge sken av att vara sådan där riktig du vet ... ) efter allt radioerande i Juli. Tror jag har något i stil med 1400 Qso loggade, fast bara 4 lödkolvsutryckningar, några dipoluppsättningar, lite relämekande till antennswitchen, så det får jag jobba på framöver.

Fick ju i alla fall hyfsat badväder i början på Skåne veckan, har gjort underverk för mitt glada sinnelag och laddar batterierna nu för en riktig urladdning nästa vecka. Ämnet blir hur vissa kollegor här ser på det där med amatörradion! Vänta du, en nyladdad BYC kommer att gå loss nästa vecka.

I mina ögon är du en riktigt riktig radioamatör Anders. Som om det skulle finnas några andra som tagit licens egentligen? Kanske lite olika utformning av proven, beroende på när man tog sitt prov. Men det är ju så att alla har uppfyllt de fordringar som gällde och var uppställda just då, så varför skall då en del hålla sig för bättre än andra? Krav, tider, intressen, mycket varierar med tiden och det är nog något som är svårt att göra något å ;)

I min värld var det i alla fall inte ett struts bättre förr! möjligen lite annorlunda!

73 Johan
 
VRZ och BYC är framtiden. Dom som vill tillbaka till framtiden har nog ett bäst före datum som gick ut förra seklet.
 
Jag tror inte att Ham.se är särskilt representativt, och varför skulle det vara det?
Amatörradio handlar ju inte för alla om att läsa/skriva på forum (även om jag tycker det är minst lika kul som att köra lite radio).
 
Jag tror HAM.SE definitivt är representativt för Amatörradiosverige 2013.

Varför?

Därför att väldigt få är intresserade av att utveckla och förbättra hobbyn. Ännu färre är beredda att stå för sina tankar och åsikter. Ett ytterligt litet fåtal är redo att debattera dessa åsikter.

Svenska amatörer av årsmodell 2013 kör mindre radio än de gjorde för 20-30 år sedan, de intresserar sig mindre för medlemsdemokrati i föreningen och de knyter näven mer i byxfickan.

Senaste debatterna på SSA Forum och HAM.SE visar att det stora flertalet inte bryr sig eller önskar diskutera.

Allt är frid och fröjd med andra ord... Väldigt litet åsikter som man behöver ta hänsyn till.

Kör hårt ni som sitter med styrpulpeten.

73 de LRR, Mats
 
Back
Top