Hur rostskydda galvade virelås?

SM5AKU

Janne i Vingåker
Har försökt hitta om detta redan varit uppe här på ham.se men ej funnit något, så skapar ny tråd.

Polarn René/SM5ZCK har byggt en vacker 2ele Spider-quad för 40-30-20-17-15-12-10 meter. 30m funkade dåligt så de looparna är bortplockade. En hisklig mängd DL-1000 gick åt plus en hel del polyesterlina (lite grövre persiennsnöre) för att styva upp och för att quaden skall hålla formen.

Det har även gått åt massor med virelås. Han använder den platta typen med två skruvar, inte modell bygel. De är galvade och har redan efter nåt år rostat betänkligt. Nu tänkte han, i samband med att quaden är nere för annat pyssel, byta till rostfria virelås, men de visade sig vara ruskiga priser på dem. De billigaste han funnit är 14:- styck, och det går åt minst 40 stycken. Alltså väl durt.

Återstår då galvat, och här kommer frågan:

Är det någon "där ute" som har ett bra tips/erfarenhet på vad man kan smeta/spreja på galvade metalldelar, i utemiljö, för att de inte skall rosta? Viktigt också att smeten inte förstör polyesterlinorna och gör dem spröda.

Janne -5aku
 
Hej Janne!

Min spontana kommentar är att 40 x 14 = 560 SEK för rostfria wirelås inte verkar speciellt stora pengar för att lösa problemet.

Mina galvade wirelås av den platta typen har suttit uppe i tre år utan att ha minsta antydan till rost. Nu befinner jag mig väl litet längre bort från saltvatten, men östsidan av Sverige brukar vara ganska skonsam ändå om det inte blåser orkan veckovis från Atlanten.

Vad kan förzinkade lås kosta? Hälften av rostfria? Dessutom någon massa som man måste kleta med...

Nä, det är bättre att bita i sura äpplet och investera i den lilla kostnaden enligt mitt sätt att se det.

73 de RA/SM6LRR, Mats

Har försökt hitta om detta redan varit uppe här på ham.se men ej funnit något, så skapar ny tråd.

Polarn René/SM5ZCK har byggt en vacker 2ele Spider-quad för 40-30-20-17-15-12-10 meter. 30m funkade dåligt så de looparna är bortplockade. En hisklig mängd DL-1000 gick åt plus en hel del polyesterlina (lite grövre persiennsnöre) för att styva upp och för att quaden skall hålla formen.

Det har även gått åt massor med virelås. Han använder den platta typen med två skruvar, inte modell bygel. De är galvade och har redan efter nåt år rostat betänkligt. Nu tänkte han, i samband med att quaden är nere för annat pyssel, byta till rostfria virelås, men de visade sig vara ruskiga priser på dem. De billigaste han funnit är 14:- styck, och det går åt minst 40 stycken. Alltså väl durt.

Återstår då galvat, och här kommer frågan:

Är det någon "där ute" som har ett bra tips/erfarenhet på vad man kan smeta/spreja på galvade metalldelar, i utemiljö, för att de inte skall rosta? Viktigt också att smeten inte förstör polyesterlinorna och gör dem spröda.

Janne -5aku
 
Har försökt hitta om detta redan varit uppe här på ham.se men ej funnit något, så skapar ny tråd.

Polarn René/SM5ZCK har byggt en vacker 2ele Spider-quad för 40-30-20-17-15-12-10 meter. 30m funkade dåligt så de looparna är bortplockade. En hisklig mängd DL-1000 gick åt plus en hel del polyesterlina (lite grövre persiennsnöre) för att styva upp och för att quaden skall hålla formen.

Det har även gått åt massor med virelås. Han använder den platta typen med två skruvar, inte modell bygel. De är galvade och har redan efter nåt år rostat betänkligt. Nu tänkte han, i samband med att quaden är nere för annat pyssel, byta till rostfria virelås, men de visade sig vara ruskiga priser på dem. De billigaste han funnit är 14:- styck, och det går åt minst 40 stycken. Alltså väl durt.

Återstår då galvat, och här kommer frågan:

Är det någon "där ute" som har ett bra tips/erfarenhet på vad man kan smeta/spreja på galvade metalldelar, i utemiljö, för att de inte skall rosta? Viktigt också att smeten inte förstör polyesterlinorna och gör dem spröda.

Janne -5aku





Spontan fråga: Är dom verkligen galvade, låter konstigt om dom rostar i så fall...

/ Peter
 
Finns mycket "Kina-galv" här i Ryssland... En portion av dessa kanske hittat fram till Sverige också.

Exakt, galvat borde definitivt räcka för den miljö som finns i östra Sverige. Hade jag byggt antenner på västkusten däremot (och inte enbart i kustbandet) hade rostfritt i syrabeständig kvalitet säkerligen passat.


Spontan fråga: Är dom verkligen galvade, låter konstigt om dom rostar i så fall...

/ Peter
 
Jag brukar måla på lite Hammerite (finns på järnaffären) på grejor som skall sitta ute. Det brukar funka väldigt bra. Bor nära havet på västkusten och har galvade prylar med Hammerite som suttit ute i 8-9 år utan tendens till rost.
// Åke
 
Last edited:
Normal elektrolytgalvanisering har en zinktjocklek på c:a 5 my (tusendels millimeter).
Varmgalvanisering där man doppar i en behållare med smält zink ger omkring 30 my och då klarar ståldetaljerna många år i havsvatten.

"Kinagalv" kanhända bara är 1 my om ens det och det är då närmast att betrakta som en kosmetisk behandling, motståndskraften mot korrosion är förstås låg.

För att öka korrosionsskyddet kan man spraya med "Kallgalv", en färg med högt innehåll av metallisk zink (= ovanligt tung burk).
Gillar man inte klet eller man önskar spraya mer zinkfärg med jämna mellanrum ska man sedan inte använda "Tunnflytande rostskydd" ovanpå zinkfärgen.
Den "vaxartade hinna" som rostskyddet lämnar kvar är förvisso kletig men den är ett mycket gott rostskydd. ;)

73 SM2DNR Kjell
 
Den "vaxartade hinna" som rostskyddet lämnar kvar är förvisso kletig men den är ett mycket gott rostskydd. ;)

73 SM2DNR Kjell

Det låter som Kopparpasta i mina öron. :D
Funkar till mycket.
73 de SM0LRU/Kenta
 
Jag har använt mig av Mobilarma 798 som är ett vajerfett. Kletigt med bra vidhäftningsförmåga. Det finns andra sorters vajerfett. Tectyl går också bra som rostskydd men hur det fungerar tillsammans med en flagglina vet jag ej.
Siliconspray är också en lösning, användbart till mycket och dyrt som kallgalv.
Kopparpastan är inte heller felaktig, det är en uppsjö av olika av olika metoder. Själv har jag tillverkat en bussning till maströret och den är bara sprejad med kallgalv, inte en rostfläck ännu.
 
Last edited:
Det låter som Kopparpasta i mina öron. :D
Funkar till mycket.
73 de SM0LRU/Kenta

Kopparpasta är en pasta - som namnet antyder - men det här tunnflytande rostskyddet sprayas på, väldigt behändigt.
Nu finns det fler än en tillverkare av det här rostskyddet på marknaden har jag sett men de förefaller ha ganska likvärdiga produkter.

Brukar tipsa mina vänner om att spraya på skruvar och muttrar innan montering, särskilt gängade bottenhål men även slangklammer är bra att spraya.
Stålskruvar i alu-gods vill gärna korrodera fast efter ett tag och det här rostskyddet förhindrar detta - avdragna bultar i aluminium är ett elände att borra bort.

73 SM2DNR Kjell
 
...För att öka korrosionsskyddet kan man spraya med "Kallgalv", en färg med högt innehåll av metallisk zink (= ovanligt tung burk).
73 SM2DNR Kjell

använder kallgalv på sprayburk och den fungerar bra på galvad metall som fått lite skavanker eller som svetsats, spraygalvet har suttit på i åratal och ger sig inte i första taget.

har köpt "kända" spraymärken, inte från "lågpriskedjor"
 
Tack för tipsen.

Uj! Som jag trodde: ham.se är rätt ställe att fråga. Tack till er alla.

Jodå, di är galvade. Dock tunnt zinkskikt vad det verkar, och det är väl därför de har korroderat så snabbt.

LRR: Vore intressant att höra: Är din platta wirelås "välgalvade" (om du nu kommer åt att kolla där de sitter), och i så fall, finns de att köpa i landet på denna sida Baltiska havet?

Ha det gott,
Janne -5AKU
 
välj rostfritt

Uj! Som jag trodde: ham.se är rätt ställe att fråga. Tack till er alla.

Jodå, di är galvade. Dock tunnt zinkskikt vad det verkar, och det är väl därför de har korroderat så snabbt.

LRR: Vore intressant att höra: Är din platta wirelås "välgalvade" (om du nu kommer åt att kolla där de sitter), och i så fall, finns de att köpa i landet på denna sida Baltiska havet?

Ha det gott,
Janne -5AKU

Jag skulle inte tveka på att använda rostfria. då slipper han framtida problem.
Som LRR skrev galvade lås 50% av priset sedan tectyl att spruta på, nej snålheten bedrar visheten!!!! GO for rostfritt
// .. ...- .
 
Hej Janne,

Jo, de låsen jag lyckats uppbringa i den lokala järnhandeln har ett ganska skapligt zinkskikt verkar det som.

Miljön här hundratals mil från saltvatten är naturligtvis ganska snäll, men jag har haft problem med muttrar till vertikalen som rostat väldigt snabbt. De såg ut vid första anblicken att vara av skaplig kvalitet...

73 de LRR

Uj! Som jag trodde: ham.se är rätt ställe att fråga. Tack till er alla.

Jodå, di är galvade. Dock tunnt zinkskikt vad det verkar, och det är väl därför de har korroderat så snabbt.

LRR: Vore intressant att höra: Är din platta wirelås "välgalvade" (om du nu kommer åt att kolla där de sitter), och i så fall, finns de att köpa i landet på denna sida Baltiska havet?

Ha det gott,
Janne -5AKU
 
Jag säger det igen - Hammerite!
Kolla bifogade bilder.
Dessa fästelement sitter på mitt parabolfäste, är galvade och har suttit utomhus här på Västkusten i 8 år.
// Åke
 

Attachments

  • DSC_8675.jpg
    DSC_8675.jpg
    81,9 KB · Views: 151
  • DSC_8677.jpg
    DSC_8677.jpg
    57,9 KB · Views: 150
Det verkar vara fint skydd det där... Får leta i butikerna här om man har något större galvat som man önskar skydda ytterligare.

73 de Mats LRR

Jag säger det igen - Hammerite!
Kolla bifogade bilder.
Dessa fästelement sitter på mitt parabolfäste, är galvade och har suttit utomhus här på Västkusten i 8 år.
// Åke
 
Man talar om olika tjockt galvat, välgalvat etc här.
Det finns olika metoder att förZinka järndelar.
Varmgalvat, man "löder" helt enkelt Zink på järndelarna, genom att dränka dem i smält Zink. varmgalvat känner man igen genom att det blir en gråare färg, lite klumpigt och ibland dropp. Givetvis noga rengjort och betat innan.
Varmgalvat bildar med åren en kemisk förening med järnet och det blir brunt.
Man kan se gamla bruna varmgalvade detaljer, såsom broar, master belysningstolpar. När det blivit brunt är det "moget" och håller mycket länge. Kan med fördel målas då.

Andra järndeltaljer kan vara Zinkpläterade, eleketrolytförzinkade etc genom eleketrolys, de blir blanka och snygga, men det blir ett tunt skikt som rostar igenom rätt snart. Sådan ytbehandling lämpar sig mest för inomhusbruk. eller ute om den målas eller rostskyddas på annat vis.

de
FPD
 
Back
Top