Hur ser din APRS lösning ut ?

SM5WYG

Well-Known Member
Jag funderar lite på att fixa med APRS till bil och bo.
Finns det någon enkel lösning, dvs, som inte stör en totalt radio-ointreserad äkta hälft.

Jag har kikat på både Byonics och Foxtrak.

Sedan funderade jag på lite hur man skall tolka reglerna i detta fallet.
Om jag nu monterar APRS i familjens bil, och äkta hälften är ute och åker i nämnda bil.
Om då den sänder ut sin position i etern, kan det då tolkas som om hon sänder utan tillstånd ?
Eller med felaktig signal med tanke på att det är min som i de fallet används...

En annan rolig historia med tanke på APRS, är att det är riktigt skojigt och följa de individer som har APRS och kör på våra vägar. Såg en "kompis" för någon dag sedan blåsa fram i 130 knyck, men det var ju givetvis fel på informationen som GPS'en sände till trackern. ;-)

Jag jobbar ju till sjöss, och bland informationen i VDR ( voyage data recorder ) finns AIS, och den informationen kan användas för att bevisa/motbevisa "fortkörning" m.m.

Vore ju en dröm för övervakande myndighet om alla bilar skulle ha en liknande funktion, det skulle med ens bli omöjligt att köra för fort, bryta mot trafikregler...

Med andra ord bör man nog fundera om man inte skall ha en stor röd "nödstopp" på aprs'en.
Eller lägga ett maxvärde i programmeringen vad gäller hastighet...
Inte för att jag på något sätt menar att man ska köra för fort, men man kan ju faktiskt råka ut för diarré vid de mest olämpliga tillfällen.

Men åter till frågan, hur ser din APRS lösning ut !?
Och finns det någon med erfarenhet av de olika byggsatser som finns att tillgå, och kan
tipsa om vilken av dem som är lämpligast.

Jag anser att det mest ultimata skulle vara en lösning som tar liten plats, helst ingen plats alls, så till vida, att jag inte vill ha en massa boxar stående på instrumentbrädan...
Eller, den äkta hälften vill inte har några boxar på instrumentbrädan, och då är det klart lugnast att göra så som regeringen säger. Men det hon inte ser har hon inte ont av.

Någon av helhetslösningarna, med en liten 12v driven kristallstyrd 2m station och en liten Gps puck som kan placeras där den inte är ivägen ?

Tips och idéer mottages med tacksamhet.
 
Jag använder en OpenTracker+ från Argent Data:
OpenTracker+ | Argent Data Systems

Jag köpte den eftersom den har open source programvara. Det betyder att jag (eller någon som jag ber hjälpa mig) kan ändra på hur APRS-stationen funkar.
Det finns redan flera olika S/W versioner att välja på, alla med sin specialitet.

T ex skulle jag kunna lägga en spärr som slutar sända om bilen åker för fort... :rolleyes:

För övrigt var byggsatsen mycket lätt att bygga, den var relativt billig också.
I grundfunktionen klarar den att sända telemetri i APRS-datat.
Samt vanlig APRS förstås.
Den klarar också av att dekoda APRS och skicka det som NMEA till en GPS med display.
Jag fick då upp en massa amatörsignaler i min Garmin etrex, mycket smart.

Jag har valt att sätta två temp-sensorer på telemetriingångarna. Jag ville mäta temperaturen i vår husvagn där den står uppe i fjällvärlden.
Tyvärr hade jag bara en handapparat som radio och den räckte inte för att nå närmaste digipeater. Därför ligger mitt husvagnsprojet på is ett tag. :(

Men OT+'en kan jag rekommendera ändå. Finns både som färdig och som byggsats.
I sverige köper man den här: >>EMSI Tech - Datorer & Tele , Enskilda lösningar till System<<

Lycka till och vi kanske syns på kartan framöver?

73 SM0RVV
 
Köpte en OpenTracker, denna ligger färdig tillsammans med en Yaesu FT-1802, GPS puckmottagare från Kjell samt en 5/8 antenn för M6-fäste samt fot.

Har inte satt den i min V70 än då vi ska byta bil. men jag hade tänkt montera anläggningen dolt i bilen när det blir dags och relästyrt via bakljuset så APRS'en hoppade igång på 50W så snart bilen startades.

Både nytta och nöje då bilen även får bra stöldskydd.

Enda problemet jag klurar på nu är hur det blir när jag sitter i en konversation med någon på 2m-bandet... misstänker att APRS'en släcker mottagaren för mig varje gång den sänder... Kanske går att trigga APRS-enheten så den pausar när ordinarie mobilriggen tar emot..
 
Last edited:
Har inte satt den i min V70 än då vi ska byta bil. men jag hade tänkt montera anläggningen dolt i bilen när det blir dags och relästyrt via bakljuset så APRS'en hoppade igång på 50W så snart bilen startades.

...

Enda problemet jag klurar på nu är hur det blir när jag sitter i en konversation med någon på 2m-bandet... misstänker att APRS'en släcker mottagaren för mig varje gång den sänder... Kanske går att trigga APRS-enheten så den pausar när ordinarie mobilriggen tar emot..
Bakljuset... Det var en mycket smart idé för moderna bilar som annars bara består av buss-baserad kommunikation. (elektronik-buss alltså :rolleyes: )

Man skulle kunna koppla ingången på OT+ till bromsljuset. Då kan man se på kartan vart man har bromsat oxo... :p

Har inte provat hur APRS funkar tillsammans med annan 2m, men min första tanke för din del är väl att minska från 50W till en effekt som är precis tillräcklig.

Överblivna wattar får du gärna låna ut till min husvagn som står klämd mellan höga bergstoppar. :D

73 SM0RVV
 
Här i Kristianstad finns ingen digipeater ännu.. närmaste tror jag står i Bjärnum utanför Hässleholm så det behövs lite krut tyvärr.

Dom har lite planer på att pussla ihop lite gammalt mög och sätta i masten vid klubblokalen inne i kristianstad.. men den kommer ju inte räcka speciellt långt då detta är typ 10-15 meter över havet.

Ev så kanske vi får upp nåt seriösare på betydligt bättre QTH..

Ang. placering så är dolda ställen nog att föredra då man offta har stor nytta av detta ifall någon annan finner intresse för bilen. Då ska det gå fort och då letar man inte efter dolda spårningsenheter..

Jag skulle gärna vidareutveckla detta systemet och integrera det med larmet och en kamera. Hade varit suveränt om systemet sände ut en bild över cupén om larmet aktiverades.

För offta så har vi radioamatörer ganska dyra prylar i våra bilar så ett sådant här skydd hade varit både tryggt och nödvändigt. Kanske hade gått att lösa kamerabiten med en kamera-videointerface-GSM-enhet så att bilder skickas om larmet triggar. Då blir det dessutom ingen extern antenn dom kan slita av.. dock ett extra SIM-kort...
 
Min lösning är lite mer rudimentär (känns lite simpel när jag läste ovanstående):

En TM-D700, en plastlåda från Jula, GPS-puck, NR-770H, fäste på railen (RS-650U) och en cig-adapter. I bilen har jag ett RAM fäste fast monterat, på radions display finns dylikt RAM-fäste. Allt har jag monterat i lådan (utom antennen och rail-hållaren), så när jag ska ut på strapats tar jag lådan under armen och monterar antennen, displayen, kopplar in 12 volt i cig-uttaget samt kastar upp pucken i vindrutan.

Denna lösning valde jag för att jag inte vill ha radion i bilen om den skulle försvinna, visst den skulle kunna spåras men vad är chansen för det? Det är stora fläckar på täckningskartan, även med 50 w. Dessutom tar det emot i hjärtat att göra ett hål i taket för antennen på en nyare bil.

En OT löser nog uppgiften, men för mig är halva nöjet att se om någon annan är i närheten och ev öppna någon repeater.
 
Jag funderar lite på att fixa med APRS till bil och bo.
....
Men åter till frågan, hur ser din APRS lösning ut !?

bo:
möjligen en iGate hemmavid, så bidrar du till att fånga in stationer.
Att ha en tnc hemma med beacons osv. är rätt meningslöst såvida den inte har en applikation som gör nytta.

bil:
byonics tinytrak3, ps2 gps puck, 1Watts 80tals amatörradiohandapparat, liten magnetfot med 30cm spröt...kör med smartbeaconing på.
I centrala SM0 räcker 1W för det mesta om man bara vill synas på aprs.fi via iGates.
Som backup för provtrafik mot egen aprs mottagare hemmavid - eller om man rör sig längre bort - sitter en motorola RFmodul som ger dryga 18W vid 0.3w från handapparaten - kopplas in vid behov.

Använder inte trackern varje dag, utan mer som ett instrument för att prova framkomlighet och peta på trackerparametrar i mjukvaran och på digipeater parametrar.

Skulle man skaffa nåt mer avancerat vore det kul med en konfigurerbar tnc i bilen t.ex via en PDA el.dyl och några yttre sensorer.

APRS är inte framtaget enbart som "trackersystem",
med rätt utrustning kommunicerar man med kortare meddelanden
och får mer stationsdata i realtid på display, vilket kenwood är bra på.
 
En Tracker2 (Tracker2 | Argent Data Systems). Argent har även en inbyggnadsversion för Alinco DR-135T, en interfacekabel mellan Garmin och Kenwoodradios, 5W radio md inbyggd tracker, m.m.

En Garmin nüvi 350 (Obs detta är den enda GPS:en från Garmin som visar symboler helt korrekt. Se disskussioner på tracker2 : Tracker2 Support).

Och så en radio!

Med detta kan man se APRS-trafik, skicka och ta emot APRS-meddelanden från GPS:ens "tangentbord" - och navigera.

73 de SM6VYF/Arne
 

Attachments

  • a.png
    a.png
    27,2 KB · Views: 1.478
  • b.png
    b.png
    11 KB · Views: 1.479
  • c.png
    c.png
    7,1 KB · Views: 1.478
Last edited:
SM6VTT-9
I bilen har jag nu en foxtrak och en kommersiell kenwood station. Använder fortfarande Trace men kommer gå över till Wide relativt snart. GPS:en är specialare från Asien, kallas för Demoboard. Med en extern antenn. Foxtrak är en enkel och relativt billig tracker, men det är många som har haft problem att få dom att fungera. Det trixiga är att få till rätt kalibrering.

På gång i bilen är en ny GPS, Sirf3 och Byonics TinyTrack 4 med den sista mjukvaran som är digipeataer samtidigt som en tracker. Perfekt om man har en portabel station och är i närheten av bilen. Går även att plocka signalen till en GPS navigator

SM6VTT-7
Yaesu VX8 med GPS som portabel station. Fungerar kanon

SM6VTT-5
Har en Väderstation från Fox Delta Amateur Radio Projects and Kits som jag håller på att bygga in i en låda. Radion är en ICOM F3

SM6VTT-1
IGate. Mini PC som är kombinerad med Echolink. UI-View, KPC3 modem och en ICOM IC-F310 som lyssnar och skickar ut information på Internet.

SM6VTT-2
Digipeater som jag använder i sommarstugan för att få lite bättre täckning. Är en Paccom Tiny-2 (TNC-2 klon) med UI-digi hemmabrännt prom.


Sedan pular jag med klubbens digipeater SM6DW-2 som också är en TNC-2 med UI-digi hemmabrännt prom. Är konfigurerad för det "nya" WideN-n standarden
 
Last edited:
Vad skall jag använda?

Om jag vill köra APRS med min pc och bredband vad skall jag använda för prgram?
Har tankat ner UIwiew vad behöver jag mer?
P.s Jag är hlt novis på APRS & Igate
Lasse
 
Här är ännu en glad nybörjare på APRS :D

Beställde nyss en Foxtrak-m från foxdelta, någon som provat denna? Ska tydligen vara identisk med vanliga Foxtrak men i kompaktare utförande.
 
Om jag vill köra APRS med min pc och bredband vad skall jag använda för prgram?
Har tankat ner UIwiew vad behöver jag mer?
P.s Jag är hlt novis på APRS & Igate
Lasse

Med tanke på att du nämner UIview, så gissar jag att du kör Windows på din PC.
Så det här är kanske väldigt lite hjälp för dig... :eek:

Jag kör Linux, soundmodem och Xastir.
Då behöver jag ingen mer hårdvara än ett vanligt PSK-31 interface. D v s radio högtalare -> mic in på datorn samt tvärt om, dator högtalare -> mic in på radion. Givetvis med lite anpassning med motstånd.
Denna lösning behöver alltså ingen hårdvaru-TNC, "soundmodem" är en mjukvaru-TNC.

Sedan är det bara att ställa in alla audionivåer och låta Xastir börja rita upp objekten på kartan.

Jag har däremot ingen erfarenhet av att koppla det hela till internet. Det är en sak som ligger i "att göra" högen. :rolleyes:

Men som sagt, om du bara kör windows så kanske du behöver lite mer hjälp av någon UIview-kunnig person.

Däremot om du endast är ute efter att titta på vart stationerna finns på kartan så gör du det enklast på Login - Google Maps APRS. Då behöver du inget annat än webbläsaren och internetaccess. :)

73 SM0RVV
 
En liten uppdatering :)

Jag kör sedan en tid min FT-150 med en Tinytrack4 och därtill hörande GPS, Jag har kört med FT-150‘s gummipinne (5W) och resultatet har väl inte varit det bästa, så jag köpte ett fäste och antenn från Mobinet enligt nedan, och resultatet lät inte vänta på sig.

Med signal SM7WYG-9 pendlar jag mellan Nybro och Kalmar, och syns gör jag det med...

Det finns garanterat än billigare lösningar, men jag är nöjd med nedanstående.

Beträffande TinyTrack4 så har programvarorna uppdaterats, och de program som nu finns för att enkelt uppdatera Firmware och inställningarna, är informativa och rent utsagt mycket användarvänliga.
Skall även sägas att då jag beställde TinyTracken från Byonics var servicen och leveranstiden fenomenal.

Jag har kört programmen i XP mha Bootcamp i Mac OS X.

Min APRS bilkonfiguration enl. nedn.

FT - 150 Yaesu VX-150, 144 MHz, ultratålig, 5 W, 16 tangenter (10002) - Mobinet Communication AB
Tinytrack Byonics - TinyTrak4 GPS Position Encoder
med passande interfacekabel Byonics - TinyTrak3 GPS Position Encoder
och GPS Byonics - TinyTrak - GPS Receivers

Samt en UC-232A då jag bara är begåvade med Macintosh här hemmavid, som fungerar oklanderligt.
The Leading KVM Switch Solutions Provider, ATEN
Fungerar dessutom utmärkt att koppla till interfacekabel för att köra min FT-897D
genom MacLoggerDX.

Och antenfäste och antenn från Mobinet :

Antennfäste : Mobinet antennas MB-400, Antennfäste för bagagelucka el dyl (26032) - Mobinet Communication AB
Antenn : Mobinet antennas M-285, Antenn 144 MHz, 133 cm (26013) - Mobinet Communication AB
Antennkabel : Mobinet antennas MC-ECH, Mobilfäste med UHF-kontakter (26076) - Mobinet Communication AB
Adapter : Mobinet antennas SMA(M) / UHF(F), Adapter SMA(M) / UHF(F) (21118) - Mobinet Communication AB



För framtiden har jag planer på den nya FTM-350 : RigPix Database - Yaesu - FTM-350

Och låter det göra sig ekonomisk har jag för avsikt att göra om FT-150’n och Tinytracken till en Igate. Dessutom köpte jag en FD-WX1 från FoxDelta som jag skall fixa lite mer såsmåningom. VU2FD::pIC16F877 APRS Weather Station
Skall försöka se till att jag kan ha luftfuktighet, temperatur och vindstyrka och riktning ute, men ändå skyddat och sedan ”resten” än bättre skyddat i en vädertät box. Tanken är att den skall ha matning utifrån, men i övrigt klara sig på egenhand...

Hur har ”fixandet” gått för er andra ?

Och jag vet att jag har varit lat och inte byggt antenner och dyligt på egen hand, men uppriktigt sagt väger jag tid, mot ekonomi, och dessvärre är det mer ”ekonomiskt” att köpa en snygg antenn. Speciellt som ”bättre hälften” inte är så förtjust i att ha en massa ”make it yourself” historier i bilen... ;-)

ha ett fortsatt gott 2010 !

73 de SM7WYG / Christopher
 
Back
Top