Hur skrivs korrekt klockslag - punkt eller kolon mellan timme och minut

Jag har tre digitala, radiostyrda, klockor, som alla använder kolon mellan HH:MM. Min TV använder både i text-TV och i olika programtablåer HH:MM (och ändå är det självklart inte en SLAMSUG). Mitt loggprogram använder HH:MM.

Snälla K-A, jag ballar snart ur. Hjälp mig så att det blir RÄTT!

Rätt blir det när man tillämpar den vägledning som finns t.ex. i ITU-RR.

Att använda kolon som separator är helt invändningsfritt så länge det används för "internt bruk", men kan skapa förvirring om det används i internationell radiotrafik. Ifall jag helt oförberedd skull få ta emot t.ex. tidsgruppen 12kolon34 på telegrafi (och då ska man ha klart för sig att jag som gammal militärtelegrafist inte använt flera av skiljetecknen som finns i ITA 1) blir det ofelbart en omfrågning.

När operatören i andra änden i stället använt sig av ITU-standarden 1234 är det inga problem.

Manuell radiotrafik består till en icke försumbar del av procedurer. Följer man dem blir allt mycket lättare.
Man kan tycka vad man vill om regler, standarder och procedurer, men de är en gång i tiden framtagna för att förenkla saker och minska risken för missuppfattningar.
Avregleringarna och den därav relaterade minskade kunskapsnivån inom amatörradion har medfört att förståelsen för regler och procedurer har kommit i avtagande.
När en fullständig "procedurlöshet" så småningom har uppnåtts har amatörradion övergått i privatradio och (nästan) alla är därmed nöjda...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Avregleringarna och den därav relaterade minskade kunskapsnivån ...
Jag roade mig med att söka efter ordet "avregleringarna" här på forumet.
Jag fick ungefär 16 träffar, samtliga på inlägg från en och samma författare. :)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top