SA7LOO
Well-Known Member
Finns det någon stor skärm som just bara är skärm och saknar mottagare? Och även är överkomlig i pris? Då jobbet finns något sådant som konferensanläggning men den apparaten känns dyr på något odefinierbart sätt. Man får betala mer för mindre...
Annars vore det en lösning för att blåsa vissa på licenspengar om man inte är intresserad av SVT och ändå vill vara laglig. Jag kan tänka mig att SVT är livrädda för den utvecklingen där tittarna bara tittar på det intressanta och betalar för det man konsumerar.
Beträffande gammelburkars effektförbrukning var min Blaupunkt en rejäl värmekälla. En kvälls konstant tittande krävde några vädringar. Kanalväljaren för UHF drev en aning. Bildröret var lite trött så kontrasten var det lite si och så med. Jag tror inte det var så mycket bättre förr men kanske lite roligare. Nu var det flera veckor sedan jag tittade på TV.
Storleken på de mest prisvärda ligger tyvärr på 24" till 27", men det finns större bildskärmar. Antar att efterfrågan är lite lägre iom att än större kräver fler pixlar om de ska användas till skrivbord. Skärmen har inbyggt ljudkort, men bara en hdmi-ingång. Kör chromecast:en via hdmi-porten och rpi:n till dvi:n med en adapter. Medför att jag måste ta ljudet från 3.5"-kontakten på rpi:n, men det funkar hyfsat. Tar ljudet från skärmen via en 10 m sladd (3.5" till RCA).
Tror bilden blir bättre på bildskärmar iom att man använder en RGB-signal. Jag får i alla fall knivskarp upplösning. Betalade ca 1800 kr för skärmen, och med rpi, chromecast, fästen, sladdar och lister landade det nog på strax över 3000 kr. Iom att vi inte betalar tv-avgift är den väl intjänad efter 1,5 år.