Hur stacka 2st 2m-yagis?

sm6rxz

Active Member
Hej!

Jag brukar köra 144 MHz NAC tillsammans med SM6YVI. Vi kör med en av hans 9-elementare, men han äger ju 2 st, så vi funderar på att stacka dom vertikalt. Antennböckerna och nätet har inte så väldigt många, eller tydliga, riktlinjer. Jag vill bygga stackningskablaget själv, och har RG-59 och kontakter (bla en T-kontakt).

Har någon en bra beskrivning (stackningavstånd, längder på koaxarna)?

73 de RXZ
 
Har du kollat något på DK7ZBs hemsida? Han har alla sorters antenner på 2m och 70cm och stackningsavstånd finns uppmätt för bästa gain! Kanske inte är sådana antenner ni har men värt att kolla på hans hemsida!

DK7ZB Homepage
 
Det är två frågor.

Jag vill påstå att stackningavståndet inte är särskilt noga. Ett stort avstånd ger 3 dB gain men starkare sidolober, ett litet att antennerna känner av varandra och matningsimpedansen påverkas. Enlast är att följa tillverkarensrekommendation, men det behöver alltså inte vara millimeternoggrannhet, decimeter räcker gott. 3 - 4 m kommer att fungera bra. 2m ger nån dB lägre gain, men fortfarande mer än en antenn. Mindre ger påverkan mellan antennerna.

Att stacka med lång 75 ohms coax har jag aldrig gillat. En kvartsvåg transformerar antennens 50 Ohm till drygt 100 Ohm. parallelkoppling av 2 st 100 ohm blir 50 ohm igen. En eller flera halvvågor till påverkar inte impedansen alls, men frekvesberoendet ökar. Jag föredrar att ha 50 Ohms kabel från antennen och en kvartsvåg närmast T-kopplingen. För mig har det funkat bra att löda skarvarna, även på 1296 MHz.

Så mitt recept på stackningskabel är: valfri längd 50 ohm från ena antennen till en kvartsvåg 75 ohm före sammankopplingen, samma längd +- helvågor 50 ohm från den andra antennen till andra kvartsvågen 75 ohm. Tänk på våghastigheten i kabeln bara. Med massivt dielektrikum i "vanliga" kablar är en kvartsvåg 34 cm.

Lycka till och hoppas vi hörs, jag brukar vara med vid SK4AO i aktivitetstesterna och ibland mellan testerna också.

/Jan
 
Tack för bra länktips!

Tack för ditt svar också, Jan. Jag har några följdfrågor (mest av intresse):
1. Varför inte en lång (udda multiplar av kvartsvåg) 75 ohms koax? Är det för att denna kabelbit impedanstransformerar och ev mätfel på längder kommer att påverka mer ju fler kvartsvågsbitar jag har?
2. OK på att jag kan använda 50 ohmskabel (okritisk längd) fram till kvartsvågsbiten vid T-kontakten. Varför skulle jag inte välja samma längd på båda 50 ohms-kablarna? Jag tänker nog dra RG58:an från antennernas matningspunkter fram längs bommen och ner längs masten, till RG59:an, för att till slut mötas symmetriskt mitt mellan antennerna i T-kontakten (längs masten).
Och till sist en fråga av ren nyfikenhet: 3. OM jag nu skulle ha olika längder på 50 ohmskablarna, så antar jag att helvågs-längden på extrabiten kommer av att det ska vara samma fas till båda antennerna. Vad skulle hända om jag körde med udda halvvågsmultiplar, dvs antennerna ur fas. Vad påverkas och hur (matningsimpedansen, strålningsdiagrammet eller)?

Tack! 73 de RXZ
 
1. Precis! En kvartsvåg är ungefär en kvartsvåg över ett hyfsat stort frekvensområde. 11 kvartsvågor är ungefär 11 kvartsvågor på en elftedel så stort frekvensområde, så de längderna ska man nog mäta in elektriskt. Jag har aldrig gjort det...

2. Antalet helvågor som skiljer kan vara noll också, dvs kablarna lika långa. Men grenen behöver inte sitta mitt emellan. Jag tycker det verkar onödigt med kabel fram och tillbaks utefter maströret om det inte behövs.

3. Olika längder på anslutningskablarna ger fasfel. Det gör att loben inte pekar mot horisonten vid stackning vertikalt. Men det är inte överjordiskt kritiskt.

Tänk dig en källa långt bort i en viss elevering, så ska signalen genom båda antennerna komma fram i fas till sammankopplingspunkten. Så är det bara att ta fram skoltrigonometrin, rita och räkna, och lägga till kabellängdsskillnader.

Kör du helt ur fas får du två lober och minimum emot horisonten. Det blir samma resultat om man vänder ena antennen upponer, eller om de är felmonterade i matningspunkten. På 1296 kör vi just så på SK4AO, ena antennen sitter upponer, och ena kabeln är en halvvåg längre.

Matningsimpedansen påverkas inte alls om man ändrar fasen, dvs kabellängderna.

Jag hade några år 2 st 15 el CueDee monterade på ett vertikalt maströr med 10 graders fast elevering och 4m avstånd. Kabellängderna anpassades så de gick i fas just för 10 graders elevering, och gainet i 10 grader blev normalt för en sån stack, och första dippen hamnade i minus 5 grader, där en ganska känslig TV råkade finnas knappt 100m bort, den var orsaken till arrangemanget. Ihopkoppingen hade jag i shacket, och där kunde jag skarva i stumpar i ena eller andra kabeln, och justera eleveringen. 11 cm gav 2 grader elevering har jag för mig. Efter nåt år simulerade jag stacken (PC 286 + mininec tog 2,5 timmar! Idag några sekunder) och kunde konstatera att den var osedvanligt ren under horisonten även om jag tryckte ner huvudloben lite genom att ändra fasen på matningen, så normalläget blev 4 grader elevering, och ca 1 dB mindre gain än max emot horisinten. Uppåt blev första sidoloben bara 4 dB ner, kanon att köra aurora på! Jag körde även lite EME med 400W och fasad elevering, fick skruva kabelsnutt var 20:e minut ungefär. Det är den bästa antenn jag haft.

Med korta antenner som ser varandra, 4 el eller mindre, kan impedansen påverkas om man fasar.

Hälsningar

/Jan
 
Jag tackar, Jan! Kul att få ta del av dina erfarenheter.

Nu känner jag mig stark, och redo, att stacka två stackars antenner. Nästa månad kör jag från klubben, SK6DZ, med dom fasta grejerna där men i juni åker YVI och jag upp till Varvhult igen (=högsta punkten längs väg180 mellan Alingsås och Borås, jo67ks). Jag har allt för mig att vi någon gång har kört SK4AO. Nu på april-testen var det ju aurora, men vi har bara 50 w ut och det är aningens klent, tror jag. Blev inga svar. Ett hembygge på några hundra watt surrar också i huvudet, men då vi inte har 220V, utan bilbatteri, bör det vara med FETar. 4st batteri (48V) är lätt att få med sig. Detta är dock en senare fråga!

73 de RXZ /Erik
 
Låt mig då hänga på med en lite klurigare fråga om antennstackning.
Jag får ofta frågan om att man vill stacka två bredbandig antenner.
Exvis två stycken VHF UHF logperiodiska krattor, 50 - 1300 MHz.
Att göra detta med en tredB kopplare kan ju vara en lösning, men vinsten på 3 dB förbrukas ju då helt.
Jag menar att det går inte.
Vad tyckler forumet, kan man stacka bredbandigt?

de
SM4FPD
Roy
 
Det är klart att det fungerar.
En 3 dB-kopplare eller 2-ports hybrid har försumbara inre förluster om den är riktigt gjord,
och så länge som fasläget är samma mellan portarna så blir det inga problem.

Sedan heter det inte kratta utan riktantenn.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Låt mig då hänga på med en lite klurigare fråga om antennstackning.
Jag får ofta frågan om att man vill stacka två bredbandig antenner.
Exvis två stycken VHF UHF logperiodiska krattor, 50 - 1300 MHz.
Att göra detta med en tredB kopplare kan ju vara en lösning, men vinsten på 3 dB förbrukas ju då helt.
Jag menar att det går inte.
Vad tyckler forumet, kan man stacka bredbandigt?

de
SM4FPD
Roy

Man kanske kan ändra bomavståndet så antennen blir 100 Ohm och göra en hemgjord 100 Ohm stege i mellan dem och mata mitt på denna?

En annan fråga är väl stackningsavståndet. Man kanske bör vinkla ihop dem lite i framänden?
 
Last edited:
Stackningsavstånden kan man finna här.

EA6VQ - VE7BQH G/T chart

Vad gäller kablage, så ska de vara så korta som möjligt fram till pre-ampen. Dämpningsfaktorn innan pre-ampen adderas till systemets brusfaktor....

73 de Kai
 
Komplicerad stackning

I QTC 9/1949 beskriver SM5VL en stakning av två yagi antenner för 2 meters bandet.
Här användes två T-match och 3 öppna stubar
 
Back
Top