Hur tar man licens?

micke12317

New Member
Hej.
Är 13 och ny på forumet..
Min morfar Hans är radioamatör.. (SM6AVD) Fast nuförtiden är han inte på radion längre.. Hans händer darrar för mycket för att sända tyvär.
Jag har iallafall intresserat mig för morse! Kan nu sända i 20-25 wpm..

Har däremot inte övat så mycket på att höra morse.. Har använt hamsphere ett tag i trial.. Hade ej pengar att forsätta.. Men sen när jag är full lärd hur/vart tar man licens idag? Vad kostar det? Ålderårsgräns?


Tacksam för alla svar!!!




/73 Michael
 
Börja med att leta på SSA hemsida, SSA Sveriges Sändareamatörer.
Föreningen Sveriges Sändareamatörer
Där kan du läsa om hur man gör.
SSA utfärdar certifikat som tillåter dig att sända på amatörbanden.
Inte PTS numera.
Idag krävs inte kunskap i Morsetelegrafi.
Däremot skall du klara vissa tekniska kunskapsprov, och ett prov med reglementen och trafikteknik.
SSA har litteratur i ämnet.
SSA har exempel på provens frågor som du kan ladda hem.
SSA har provförrättare som finns fördelade i landet, vilka hittar du på SSA:s hemsida.
PÅ SSA:s hemsida kan du finna listor på amatörradioklubbar, som kan var bra att kontakta för att få hjälp, Kanske går en teorikurs i ditt område.

Som sagt inga krav på Morsekunskap numera, men för allt i världen ta dina kunskaper i Morse på allvar och fortsätt med detta parallellt.


Glömde priserna:

Att göra provet kostar 200 kr
Certifikatet som SSa utfärdar kostar 350 kr då får du rabbatterat ett års medlemskap för 150 kr

I Norge handlar det om tusenlappar så kör igång!!!


de
SM4FPD
 
Hej Michael,

Du är att gratulera som lärt dig telegrafi i unga år, vilket ger dig ett mycket större utbyte av amatörradiohobbyn.

Eftersom det inte framgår var du bor så får jag råda dig att kontakta närmaste amatörradioklubb (kanske din morfar vet vilken det är) och höra efter ifall och när de anordnar en utbildning och examination.

Numera är åldersgränsen borttagen, och det som man till en början behöver veta finns i två böcker; "Bli Radioamatör, Grundutbildning" och "Trafikhandboken". Både dessa finns i
vad man kallar "SSA Utbildningskasse" för 350 kr vilken kan anskaffas via SSA eller den
lokala klubben.

Studiematerialet är upplagt för självstudier, men det är både lättare och roligare att gå en kurs tillsammans med andra.

Examinationen sker hos en lokal provförrättare och kostar c:a 300 - 500 kr.

Slutligen, om du önskar gå djupare i radiotekniken, så rekommenderar jag att boken "KonCEPT för radioamatörcertifikat" inhandlas.
Den är ett fynd för 80 kr, och den ger djupare insikter i den tekniska sidan av amatörradion.

Kunskapsnivån som ges av denna bok är representativ för den som krävs av radioamatörer i våra grannländer.

Ett medlemskap i ESR, Experimenterande Svenska Radioamatörer, är också givande för den mer avancerade trafik- eller teknikamatören.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
(medförfattare till "Bli Radioamatör", och i ESR:s medlemsblad "Resonans")
 
Jag har en app på min Ipod som jag övar på.. Skriver tillexempel Michael rättstavat på 2 sek?
Ne jag vet att det inte är krav idag på morse men helst vill jag ju sända morse på radion.. Även tala.. Men håller på att lära mig morse.. Kan ju skriva morse nästan fullt ut nu!
Smak prov utan någon generator.
-.-. --.- -.-. --.- -.. . -- .. -.-. .... .- . .-.. ... .-- . -.. . -.

--... ...--
 
Hej micke,
och grattis till dina CW-kunskaper.
Hoppas att du inte lärt dig genom att räkna
"prickar och streck", något som straffar sig när det
börjar gå fortare, då brukar det inte gå att hänga med.
Gränsen lär dyka upp vid 60 - 80 takt, har du lärt dig tecknen
som en rytm så brukar det efter "gränsen" bara axa på efter
den gränsen.

Om du har morffar boende i närheten så tycker jag att
du ska be om hjälp där. Du kommer säkert att få mycket
hjälp och det blir även en "kontakt mellan gnerationerna".
För att inte tala om att mormor kommer att mysa över att
"kära guben" har något att pyssla med.

Om nu inte detta går, sök på SSA:s sida under "distrikts-gardinen"
så hittar du nog någon klubb inom "anständigt" avstånd.

Lycka till!
 
Last edited:
Back
Top