hur trimma in gp-antenn?

matisse

Member
Hejsan!

Det var många år sedan jag höll på med antenner och har glömt det mesta.
Har skaffat en gp-antenn till kortvågen. (klarar 10-20 m).
Ska resa upp den nu och min enkla fråga är:
Hur trimmar jag in den?

tacksam för svar.
 
Vad är det för typ av vertikal? En 12AVQ vertikal med traps? Isåfall är grundtipset att börja med att justera det högsta bandet (10m) för resonans/lägsta SWR. Forsätt sedan med 15m och sist 20m. Sedan kan du behöva efterjustera något varv till då man får viss återverkan.

Jordplanen är inte att förglömma. Om du inte monterar antennen i marknivå behöver du avstämda radialer för respektive band. Tror att monteringsanvisningen brukar ange 2 st/band men jag tycker gärna du kan ta 4 st/band om du har plats och möjlighet. Monterar du däremot vertikalen i marknivå räcker det att du har radialer utlagda på marken som är c:a 1/4 våglängd på det lägsta bandet (20m). Ju fler desto bättre.

73 es GL!

/Lasse
 
hej.

Det är en wimo gp-3.
Jordplanen har jag kapat till rekommenderade längder...
Antennen är inte på marknivå...

hm, det är det där med att justera band för band som jag inte fattar.
Antennen är ju "indelad" i 5 delar...
Ska jag först på 10 metern kolla swr och om den är hög justera översta röret uppåt-neråt till det blir ok och sedan nästa band justera nästa rör....
Svårt att förklara och noll koll...

Tack för ditt svar och hoppas ni orkar försöka förklara för ett blåbär! :)

tack
 
Har du börjat med att bygga ihop antennen med de mått som står i medföljande beskriving inkl tabell? Blir inte ståendevågen tillräckligt bra då?
 
Aha, det är en sådan modell. Precis som tidigare skrivare skrev, bör du väl till att börja med utgå från de mått som tillverkaren anger. Deras förslag till finavstämning är ju att justera längden på radialerna, vilket kan vara tillräckligt.

Då denna modell bara har en (dubbel-)trap, har du bara möjlighet att justera längden för det högsta och det lägsta bandet, dvs 10 och 20m. 15m blir då vad det blir.

Sektion A blir den aktiva delen för 10m, sektion A + trap för 15m och sektion A + trap + sektion B för 20m. Längden för sektion B påverkar således i första hand 20m.

73/Lasse
 
Ja, nu börjar vi komma till mitt problem. :)

om ni kikar på beskrivningen...
längden på masten står det ska vara 3.3 meter.
Toppröret till trap "B" är ju redan inställt till 82 cm. det behöver jag inte tänka på.
Men sen står det att längden på varje rör ska bli ca 40 cm.
Men då blir längden på antennen bra mycket mer än 3.30. :(
Och längden "A" blir mer än 190 cm som det står det ska vara.
Nu har jag satt längden till ca 33 cm för varje rör och då blir längden 190 cm som "A" ska vara med ca 4 cm upp på trapen...
För tittar man på bilden så är pilen dåligt ritad. Ännu värre på pdf som ni ser.
På bilden jag har här hemma går "A"-pilen från jordplanen och UPP! en bit på trapen.
Annars kunde jag väl tänka mej att måttet borde vara 190 cm till! trapen...
Vad tror ni det ska vara?
Ska jag korta ner rören en cm till på vardera rör så att längden blir 190 cm - jordplan-trap... fast då blir antennen kortare än 3.30... :(
Eller ska jag hålla måttet 3.30?
Det här är exakt problemet jag har...
Monteringsanvisningen kunde nog varit lite bättre...

tack för att ni har tagit er tid och engagerat er lite! :)
Det var intressant det du skrev sm3bdz om hur sektionerna fungerar för varje band.
Nyttig kunskap. tack
 
Jag kan bara tolka beskrivningen på följande sätt:

* Total längd för hela strukturen = 330cm
* Total längd för varje rör som antennen är uppbyggd av = 40cm
* Längd sektion A = 190cm
* Längd sektion B = 82cm

Summa längd för sektion A och B blir alltså = 272cm

Saknas gör alltså 58cm, vilket då förmodligen är delen under radialerna plus längden för själva "trap'en".

73/Lasse
 
Sådana där flerbandsantenner kan man hålla på att pilla med länge och ibland går det inte att få godtagbar anpassning på alla banden samtidigt.

Det talas om avstämda radialer som säkert är avstämda på någon okänd frekvens, det är bara frågan om vilken. Hur vet vi det? Omgivningen såsom hus, stuprännor m m kan ju påverka en antenns egenskaper högst avsevärt vilket är förklaringen till att en viss typ elelr samma exemplar av antenn kan fungera bra på en plats men inte alls på ett annat ställe. Visst har vi råkat ut för det...

Utöver ett antal 12AVQ och 14AVQ så har jag under årens lopp använt ett antal hembyggda enbandsvertikaler (för 3.5 och 7 MHz) med resonanta radialer, d v s radialtrådar som spänts upp en bit över marken - från några meter till 10 m eller högre.

Min metod som jag använt för att säkerställa att antennerna optimerats så gott det går är som följer.

Mätning av SVF har gjorts i matningspunkten där det varit möjligt att komma åt. I andra fall har jag gjort i ordning en mätkabel t ex RG213 som är en halv elektrisk våglängd lång - eller multiplar därav. På så sätt kan man ansluta SVF-metern vid sändaren.

Just kabellängden 1/2 elektrisk våglängd säkerställer att man inte får någon oönskad impedanstransformering som i värsta fall kan resultera i att den SVF man mäter vid sändarsidan visar ett bättre värde än det SVF som egentligen finns i antennens matningspunkt. Sämsta kabellängden man kan använda är en 1/4-våglängder lång kabel.

En del amatörer man hör på banden pratar om att stämma av matarkabelns längd och en del har berättat att dom genom att klippa till matarkabeln fått perfekt stående våg. Jo tack, så blir det men det är helt fel metod.

Nåväl, när dessa förberedelser gjorts har jag börjat med att ansluta radialerna parvis till matarkabeln precis som en dipol och klippa till längderna så att den tillfälliga dipolen resonerar på önskad frekvens, t ex 7050 kHz. Detta fungerar utmärkt med två eller fyra radialer. Tänker man använda fler än fyra så rekommenderar jag att helt enkelt lägga till dessa efter det att de fyra första klippts till och man listat ut den fysiska längden.

När detta är gjort så kan man vara förvissad om att radialerna har rätt längd och något pillande och klippande på dessa skall nu inte göras. Rör ej!

Sista momentet blir att justera radiatorns längd till minimum SVF på önskad frekvens. Om man har ett mycket styvt jordnät - d v s många radialer så blir matningsimedansen i regel runt 40 ohm. Med 4 radialer nära 50 ohm och med två radialer något mer än 50 ohm. Mäter man ett SVF som är 1.5:1 eller bättre vid resonansfrekvensen så är det ett toppenbra värden. Mäter man 2:1 så duger det också.

Om man vill optimera anpassningen ytterligare och verkligen nå ner till 1:1 så kan man använda sig av någon form av L-nät med en induktans och kapacitans. Det blir "bättre" mätvärden på instrumentet men i praktiken är det overkill.

En sak till som inte skadar är att hänga på en strömdrossel på matarledningen strax under matningspunkten. Då reduceras oönskade strömmar som annars lätt följer matarkabelns ytterskärm och i bland kan orsaka störningsproblem i det egna radiorummet. Datorer som hänger sig eller att man får lite RF i mikrofonen som bränner läpparna...

Någon annan som tillämpat denna intrimningsmetod att optimera GP/vertikalantenner?

/Bengt
 
Bengt,
du beskriver precis den metod även jag brukar använda för optimering av vertikaler. Håller även med dig i de reflektioner beträffande SVF och overkill som du gör.

"En del amatörer man hör på banden pratar om att stämma av matarkabelns längd och en del har berättat att dom genom att klippa till matarkabeln fått perfekt stående våg. Jo tack, så blir det men det är helt fel metod."

Ja, det är en vanlig missuppfattning. Jag anser att det inte är någon metod överhuvudtaget för att förbättra SVF! SVF på matarledningen förblir opåverkad. Endast den impedans som sändaren ser kommer att påverkas.

73/Lasse
 
"Just kabellängden 1/2 elektrisk våglängd säkerställer att man inte får någon oönskad impedanstransformering som i värsta fall kan resultera i att den SVF man mäter vid sändarsidan visar ett bättre värde än det SVF som egentligen finns i antennens matningspunkt. Sämsta kabellängden man kan använda är en 1/4-våglängder lång kabel."

Hmm, jag kanske tänker fel här, men lägger in en försiktig protest. Visst, det stämmer att impedansen upprepas efter varje halv elektrisk längd på koaxen, SVF ska väl vara samma oavsett koaxlängd? Och, javisst, det kan vara dumt att chansa, utifall man har en dålig SVF-meter.
Ex: Om vi har en rent resistiv impedans på 25 ohm i matningspunkten på antennen, och kopplar in en 1/4 elektrisk våglängd 50-ohms koax transformeras impedansen till rent resistiv 100 ohm. Väljer vi någon annan längd på koaxen hamnar SVF fortfarande på 2:1, men med olika kombinationer av resistiv och reaktiv impedans.

"En del amatörer man hör på banden pratar om att stämma av matarkabelns längd och en del har berättat att dom genom att klippa till matarkabeln fått perfekt stående våg. Jo tack, så blir det men det är helt fel metod."
Kan man få till bra ståendevåg är det väl bra? Men jag håller med om att man bör använda en metod som man begriper sig på! ;-)

Sture
 
... men med olika kombinationer av resistiv och reaktiv impedans.

Men jag håller med om att man bör använda en metod som man begriper sig på! ;-)

Korrekt är att det finns reaktans, resistans och vektorsumman bildar impedans.
Möjligen kan man säga att impedansen består av en i huvudsak dominerande resistiv komponent, och motsvarande reaktiv komponent.


Man behöver inte alltid förstå allt man utför, vardagen är full av människor som ständigt gör saker de inte begriper... :rolleyes:
 
Jag kan bara tolka beskrivningen på följande sätt:

* Total längd för hela strukturen = 330cm
* Total längd för varje rör som antennen är uppbyggd av = 40cm
* Längd sektion A = 190cm
* Längd sektion B = 82cm

Summa längd för sektion A och B blir alltså = 272cm

Saknas gör alltså 58cm, vilket då förmodligen är delen under radialerna plus längden för själva "trap'en".

73/Lasse

Jag har följt ditt råd utifrån detta.
Tack! :)
 
Back
Top