Hur tvätta bort röklukt....?

Dom använde flitigt universalmedlet WD-40 :)
Nä, det tror jag faktiskt inte...("applied sparingly", lagom är bäst) :) däremot så blötte de ner kritiska komponenter med måtta, och ugnstorkade grejerna efter tvätt, för att därefter smörja med rätt medel i rätt mängd på rätt ställe...

Last edited:
WD-40 ska man nog undvika, iallafall på potentiometrar osv, risken är att det löser upp kolbanan. Fråga mig inte hur jag vet det....

Självklart ska man inte bada grejerna i ättika i flera veckor. Det är nog troligen inte särskilt bra för plastdetaljer osv.

Att ställa in ättika i inrökta hus, Bilar osv fungerar faktiskt över förväntan. Med grundlig tvätt först av det som går att tvätta får man bort väldigt mycket av lukten.
Fungerar även på högtalarlådor, det har jag testat ett par gånger :)

Nä, det tror jag faktiskt inte...("applied sparingly", lagom är bäst) :)
Men det stod skrivet WD-40 på många rader.

Har ni tvättat gamla svarta rattar och knappar i diskbaljan så brukar dom bli väldigt matta och tråkiga.
WD-40 ger tillbaka den forna glansen. Bara spraya på och torka av.

WD-40 är ett alldeles utmärkt medel för att driva ut fukt ur metallskrovet på interkontinentala kärnvapenrobotar, vilket är precis vad det togs fram för en gång i tiden :oops: sen kan man såklart spruta det på lite vadsomhelst om man vill, och oftast har det ju någon verkan, jämfört med att låta bli ;) om syftet däremot specifikt är att rengöra eller smörja eller rostskydda något, så finns det avsevärt mycket bättre rengöringsmedel/smörjmedel/rostskyddsmedel att tillgå :)

Jag såg en amerikansk dokumentär om WD-40 med beskrivet användningsområde fast där sas det att det vart till rymdprogrammet när de for till månen 1969.
Att använda det som ngt slags ’5-56’ är senare påfund.

Avsaknad av fler realistiska tips i tråden om min antenntuner så fick den sej en ny omgång med CRC Cleaner i knapparna. Den här gången mkt flödigare. Funkar nu…men det gjorde det sist också..
Tyckte dock potten till ’calibrate’ blev sådär kärv…det blev svårt att röra den en liten bit bara. Det ville bli för mkt hela tiden.
Då testade jag med WD-40 en ynka liten sprut på plastaxeln o där den går in i vridpot’en utan att ngt sprutades in i den verka göra susen. Nu löper den på fint igen. Idag. I morgon är annan sak…men det visar sej då.

Som upplysning kan meddelas att etern som inte dunstade bort funkade alldeles utmärkt som motorbränsle till modelldieselmotor. (MVVS 2,5cm2 på linstyrt flyg) :)
Det var länge sedan jag luftade mina dieselmotorer......jag gillar egentligen inte eterlukten.
Nu för tiden är det bara el-motorer som gäller.
Inte lika kul som förr då man var tvungen att förstå sig på hur en motor fungerade.
Detta hör tyvärr hemma i ett helt annat forum som jag gärna besöker:)

Back