Hur undvika störningar i telefon (högre kortvågsband?

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Ska montera upp vårgårdamast 15m till våren. Mitt qth är inte det bästa ur grannsynpunkt närmaste hus är 25m bort. Ytterliggare grannar relativt nära 50-100m.

Jag har genom åren noterat att störningar på telefon ganska lätt förekommer vid SSB sändningar på högre kortvågsband, kanske ockå även lägre band men där har jag inte kört mycket.

Min fråga blir: Vad ska jag välja för antenner samt feeder för att minimera tvi och qrm på egna och grannars telefoner vid främst ssb trafik på högre kortvågsband?

Är en koaxialchoke lika effektiv som de filter som finns avsedda att monteras i masttoppen för att minska strömmar på skärmen? Vilken diameter samt antal varv är det rätta?

Tack på förhand,

Önskar svar från er med kunskap och erfarenhet i ämnet.

73s de Loic ,SM3VFE
 
... Vad ska jag välja för antenner samt feeder för att minimera tvi och qrm på egna och grannars telefoner vid främst ssb trafik på högre kortvågsband?

...

Hej Loic!

Att minska strömmar på skärmen är bra ety det gör att det bara blir antennen som sänder och den sitter dels långt upp, dels har den troligen någon form av riktningsverkan - som förhoppningsvis skjuter förbi grannens telefon...

Med extra lågpassfilter kan du begränsa övertonerna mycket och det är också fördelaktigt. Det finns LP-filter att klöpa som börjar spärra över 30 MHz. Det går också att göra själv och då kan man göra de brantare om man vill. Eller också kan man köpa två och seriekoppla dem.

Gissningsvis är dock problemet mer att grannens telefon tar emot även det den inte ska ta emot:( Och då kan det vara läge att be att få linda en toroid mellan hans telefonjack och telefonen. Det är tämligen effetkivt, jag måste göra det på min egna telefon och det är inga luftledningar i närheten. Överhuvudtaget är god grannsämja bra att ha. Och om du ber att få begränsa risken för störning innan du blåser på kan du ha större chans att placera dina toroider.

Medans du ändå är där så placera toroider på hans TV-matning, TV-antenn, digitalbox och högtalare till stereon (placeras närmast stereon) också. Om inte annat minskar det risken att *han* sänder en brusmatta till dig.

/Micke
 
Tack xhr. Jag har också beställt filter därifrån. Det första för 1o år sedan och de två resterande för någon månad sedan. Måste nog bunkra upp med några filter till så jag har när grannarna kommer och knackar på. Kanske ska jag se till att ha bullar hemma också.

73s de Loic SM3VFE
 
Back
Top