Hur verifierar man att antennen fungerar?

SM4FPD

Well-Known Member
Ofta kan vi läsa eller höra om hur nybörjaren satt upp en antenn, ibland av tveksam typ, (Eller av ansedd tveksam typ).
Han är mycket nöjd och berättar att han har hört en Italienare till och med.
Så antennen måste ju vara bra.
I tidningsartiklar som QTC, RADCOM, QRZ HAM-radio etc, finns ofta byggbeskrivnigar på antenner.
Vilket ju är roligt och bra!
Författaren hänvisar till en lista över vad han har kört med antennen som ju då måste vara bra.

Jag vet inte hur många gånger det skrivits här på forumet att det går ju att köra med vilken trådstump som helst så den antennen är inget märkvärdigt...

Visst är det ett bra sätt att hålla ner nybörjarna, hålla dem på mattan och påvisa hur dumma och oerfarna de är.

Men hur gör man då för att verifiera sin nya antenns funktion, prestanda och förträflighet?

Det måste finnas något mer än att bara nedvärdera saker och ting.

De flesta måste ju skapa någon form av kompromiss på radhustomten eller villatomten.
Klart att den antennen kan få delar av dB eller hela dB sämre egenskaper än en som monterats på en rejäl mark, med höga furor. Och som matas med en "riktig" hembyggd antennavstämmare.

Jag tror i min enfald att våra nybörjare behöver stöd, hjälp, och morötter (incitamenter) att fortsätta. Bli duktigare och utveckla både sin radioanläggning och sin lilla hjärncell.
Det är ganska onödigt att bara få veta hur dum man är.

Så hur bedömer man om man lyckats med sin FD4 på radhustomten? Om man inte har plats och möjlighet att jämföra den med en 2 x 40 meter lång Dubbelzepp med "riktig hembyggd avstämmare".

En stor del av hobbyn går ju ut på att utveckla sig, sin hjärna och sin radioanläggnning. Att aldrig vara nöjd med vad man har och alltid prova nytt, och lyssna på de som vet mer.

Därmed har de som "vet mer", är mer erfarna, oxo ett stort ansvar.

Jag ställde mig en likande fråga redan för 25 år sedan. En kund köpte en antenn, satt upp den och var mycket nöjd. Snart ringde kompisen som bodde i andra änden av stan, och ville ha en likadan antenn. Han köpte en och blev inte alls nöjd. Jag insåg att samma antenn fungerar helt olika på olika platser. Så svaret på dennan tråds funderingar är inte enkla.
(Det handlade om något 12AVQ liknande)


de
FPD
 
man kastar sig på tvåmeters-repeatern och frågar någon närboende amatör om dom också hör italienaren, sedan jämför man vad mätaren visar.

Det är grovt och oprecist men det är en indikation.
 
Man kan ju göra det väldigt enkelt för sig att verifiera att antennen strålar och grovt optimera den om så låter sig göras..

Löd ihop en enkel dioddetektor med en 1N4148 eller liknande och en kondensator på 10nF,
placera dioddetektorn men en liten mätantenn på, säg, 50 meter från aktuell antenn.

Anslut en multimeter och mät den lilla likspänningen från dioddetektorn och därigenom avläser du om antennen strålar mer eller mindre beroende på din justering.

Se bara upp så det inte är andra sändare i närheten som påverkar mätresultaten..
 
VJX> Det är grovt och oprecist men det är en indikation.

... men det där är väl inte helt rättvisande på HF i alla fall eftersom man klarar sig med rätt usla antenner för mottagning men inte för sändning.

Varför inte vänta till första snöfallet och därefter lägga ut 1 kW under en halvtimma och se om antennen och ev. tillhörande jordplan fortfarande är snötäckt? :)


Skämt åsido: en variant är väl att göra som -EQL gjorde för ett tag sedan och använda reverse beacon network för att se var man hörs.
 
Last edited:
vid mina antenn & qrp(p) experiment använder jag fälltstyrkemeter och wspr för att få en indikation på hur väl systemet fungerar
 
Ett annat sätt, som också är grovt och oprecist, är att faktist använda antennen.
Vad hör jag? Vad kan jag köra?

Nu på sensommaren byggde jag en vertikal för 20m ute i trädgården.
Jag byggde den på chans efter vad jag läst mig till i diverse böcker, artiklar mm.
Av en amatörkollega fick jag låna ett antenninstrument för "skynda" på intrimningen samtidigt som man lärde sig en hel massa nya saker som man inte tänkt på.
Efter den var byggd, intrimmad och klar så satte jag mig vid radion, lyssnade runt.
Lyssnade på några "referenssändare" som jag lyssnat på tidigare för att få en känsla av hur den var i mottagning.

Eftersom jag kör PSK31 så fanns den eminenta möjligheten att inhämta automatiska lyssnarrapporter från http:PSK Automatic Propagation Reporter. Här kunde jag med viss automatik själv se var jag hördes, dock kanske inte hur bra.
Efter ett några 20tals QSO och lyssning efter DX stationer så kunde jag konstatera att antennen uppfyllde ryktet hyfsat bra (bra DX antenn) samtidigt som den faktist även kunde användas i närområdet.

Men om man nu inte har tillgång till en automatisk rapporteringstjänst hur gör man då?
Som VJX skriver, prata med dina kollegor. Hör du den stationen? Kan du köra den? Kan jag köra den? Eller fundera och kom på en lösning som XUN! :)

Samtidigt som det handlar lite om att "de vise" behöver dela med sig så handlar det också om ambitionsnivån hos den som skall lära sig. Hur vågad man är.
Naturligtvis så är inte alla så intresserade av att bygga egna antenner, man vill ha en snabb lösning för att komma ut. Då är det inte bara antennen som kostar för materialet, utan även bekvämligheten att slippa tänka på detaljer inom antennteori/praktik.
Man behöver fråga sig själv, vad vill jag uppnå? Är det realistiskt? Behöver jag komplettera mina kunskaper? Kan jag leva med att bränna bort en stor del av effekten i min antennavstämmare bara för att få komma ut?

Ärligt talat vet jag inte hur mycket jag lyckats nå ett liknande strålningsdiagram i praktiken som i teorin när det gäller min vertikal. Det spelar faktist ingen roll. Jag är nöjd ändå med min antenn som jag byggt själv och faktist kört lite roliga DX länder på. :)

//VRZ
 
Håller med Roy fullt ut.
Om jag som radioamatör är genuint intresserad av hobbyn bygger jag mig en antenn, kanske bara en enkel tråd. Har jag något litet intresserat mig för hur tråden ska utformas så fungerar den vilket skänker en enorm tillfredsställelse. Jag kan! Jag har byggt en antenn som jag genomfört ett QSO med. Det är en fantastisk antenn av den anledningen.

Senare ökar min kunskap och min erfarenhet. Jag inser att det borde gå att få till något bättre. Nya studier och nytt bygge utifrån de förutsättningar jag har där jag bor resulterar i en annan typ av tråd eller en modifiering av mitt första försök. Mer kunskap och mer erfarenhet resulterar i en bättre trådantenn än den första. Det är en fantastisk antenn av den anledningen...

Och så fortsätter det. Är man intresserad så flyttar man hela tiden ut sina gränser. Man kanske bygger en enkel sändare (som är fantastisk om den fungerar) osv. Alla kan inte börja med, eller ens ha som slutmål, fantastiska antennfarmer på en hektar stor yta i ostörd miljö. Mina egna förutsättningar sätter gränserna, men inom dessa gränser får jag utveckla min utrustning i takt med vad min kunskap, min tid och mina pengar tillåter. Varje steg framåt skänker tillfredsställelse.

Om man nu istället köper hela sin utrustning i ett paket går man miste om glädjen att alldeles själv lyckats få till åtminstone en del av grejorna. Klart man istället kan känna entusiasm över att samla DX eller stapla poäng i diverse tester och märkliga evenemang, men man får aldrig känna tillfredsställelsen av sitt eget hantverk. För amatörradio är en hobby som bygger på teknik och hantverkskunnande.

Som i alla andra sammanhang är sånt här svårt att diskutera. Den som redan avverkat sina första steg i t.ex. antennbyggande kör lätt över den lycklige nybörjaren som fått till en enkel tråd eftersom den tråden bara är skit.
-Kolla istället på min tråd som jag vikt och knypplat i ett komplicerat mönster. DET är en antenn, säger den mer erfarne och glömmer samtidigt sina egna torftiga men lyckliga stunder i början av karriären.

Jag påstår att allt man får att fungera är ett framsteg man ska känna sig stolt över. Låt oss hjälpas åt att berömma de som lyckas spränga sina egna gränser och puffa på dem i rätt riktning. Moroten fungerar alltid bättre än piskan. Bekymret är att vår egen entusiasm och de kunskaper och den erfarenhet vi samlar på oss efterhand förblindar oss så vi inte klarar av att se bakåt i vår egen utveckling.
 
Reverse Beacon Network

Jag kan verkligen varmt rekommendera Reverse Beacon Network som ett av verktygen för att testa och verifiera sina antenner.

Om man dessutom har flera antenner för samma band kan man enkelt pröva i närmast realtid.

Testa först med antenn nummer ett genom att ropa CQ ett antal gånger på en frekvens.

Byt sedan frekvens och ropa CQ med antenn nummer två.

Repetera ett antal gånger och man förstår ganska snabbt hur de olika antennerna funkar.

RBN registrerarar samma station om man byter frekvens. Annars måste man ligga kvar på samma frekvens och efter cirka 10 minuter kommer nya spottar från de stationer som är uppkopplade.

Om man har en kompis lokalt så kan man givetvis be denne att ropa CQ på samma band med på annan frekvens. Då blir det verkligen realtidsjämförelse.

RBN funkar enbart med CW ....

Welcome! - Reverse Beacon Network
 
Jo, såhär går det till att konstatera om en förändring är till det bättre med mina antenner.
Först måste man bestämma sig för vad man söker i antennväg och vad man vill åstadkomma. Lokalt, DX etc.
Har man väl bestämt sig och helst har en referensantenn så laddar man ner WSPR. Har man väl kommit så långt att man lyckats koppla ihop trx och dator och lärt sig det enkla programmet så får man genast lyssnarrapporter från hela världen utan att anstränga sig. Man kan ju även lyssna själv och jämföra utan att sända. Här kan man t.ex. jämföra spjutet G5RV med loop, högohmig stege, S-match eller vad som helst. Prova gärna! Jag kan lova intressant. Har man kommit igång med WSPR så har man oftast mänger av rapporter för jämförelse av olika antennsystem etc. på kort tid. en halvtimme räcker för att prova två antennsystem. Kul kan jag lova.
Bästa 73 de
SM4ANQ/Ulf
 
Dioddetektor = fälstyrkemeter ( I detta fallet)..piece of cace

Man kan ju göra det väldigt enkelt för sig att verifiera att antennen strålar och grovt optimera den om så låter sig göras..

Löd ihop en enkel dioddetektor med en 1N4148 eller liknande och en kondensator på 10nF,
placera dioddetektorn men en liten mätantenn på, säg, 50 meter från aktuell antenn.

Anslut en multimeter och mät den lilla likspänningen från dioddetektorn och därigenom avläser du om antennen strålar mer eller mindre beroende på din justering.

Se bara upp så det inte är andra sändare i närheten som påverkar mätresultaten..

Menar du en fältstyrkemeter?
 
Last edited:
För amatörradio är en hobby som för somliga bygger på teknik och hantverkskunnande.


Jag rättade dig lite där.

Fiske är en hobby som för somliga bygger på teknik och hantverkskunnande, andra knyter inte en fluga i hela sitt liv men ägnar sig åt andra grenar av den fantastiska hobbyn.
 
Jag rättade dig lite där.

Fiske är en hobby som för somliga bygger på teknik och hantverkskunnande, andra knyter inte en fluga i hela sitt liv men ägnar sig åt andra grenar av den fantastiska hobbyn.

Även om jag gillar din jämförelse med sportfiske (fiskeintresset har följt mig sen småpojksåren...), tycker jag att den haltar en aning.

Man kan tänka sig följande analogi över att vara sportfiskare utan teknikintresse och i princip vara avvisande till allt som har med teknik att göra:

Du är en driven och skicklig flugfiskare som levererar snygga och välavvägda välplacerade kast, även i snårig terräng, och har god koll på var de grova öringarna har sina ståndplatser, vad de äter och hur de drillas.

Men, du får problem om du trots detta tappar flugan, då du inte förmår knyta på en ny utan måste då uppsöka närmaste fiskeredskapsbutik för att få en ny fluga ditknuten. Eländes, när du kommer tillbaka med andan i halsen har den grove lämnat sin ståndplats och kilat uppströms. Samma elände uppstår om rullen skulle trilskas eller du står inför att reda ut ett lintrassel. Men fiska är kul! Eller?

Att binda sina egna flugor blir väl då ungefär som att tillverka sina egna radiorör (ber om ursäkt för det opassande, närmast ekivoka ordet!)

Men ja, fiske är kul! (för somliga) ;)

73/Lasse
 
Rent statistiskt har man då halverat såväl frustration som motion. Emellertid torde Murphy tillse att flugan som sitter på reservspöet, inte alls ter sig lika aptitlig för den grove...
 
Bäste SM2VJX.

Först av allt, ge tusan i att skriva in egna saker i en text som anges vara ett citat från mig. Det är inte godtagbart även om du därunder skriver att du "rättat mig"!

Sedan, märkligt att du hänvisar till just fiske för jämförelsen med amatörradio men det är inte så dumt eftersom fiske också är ett slags hantverk och där finns många likheter i hur man betraktar sin hobby. Fiske är mitt äldsta intresse och som jag ägnar massor av tid till, varje sommar reser jag runt i landet för att finna frid och fiska. Ibland får jag t.o.m. fisk men det är inte det allra viktigaste för mig. Jag var fem år när en äldre släkting lärde mig fiska abborre med en slana, en björntråd och en krok. Vi grävde upp en enda mask, eftersom jag fick lära mig att fler inte behövdes om man kunde meta. Den första fångade fiskens ögon användes som bete för att fiska upp nästa osv.

Jag har nu fiskat i över femtio år och har lärt mig mer. Slanan och björntråden är utbytt mot annat men jag skulle lätt kunna återvända till de grejorna. Och visst binder jag mina flugor själv liksom jag tillverkar andra ting jag anser jag får till bättre än de saker som finns att köpa. Dessa flugor mm. är produkten av femtio års erfarenhet. Så är också konsten att läsa ett vatten, veta när och hur man ska fiska. Fortfarande lär jag mig något vart år, en del utifrån nya erfarenheter, annat från andra hängivna fiskare.

Numer söker jag mig helst till vatten långt ut i vildmarken där jag får vara ostörd. För hur ofta har jag inte suttit vid något välrenommerat och känt fiskevatten och studerat vattnet ibland timtals för att försöka komma underfund om hemligheten som gör att jag kommer att lura den skygga fisken.

Hur ofta har inte det plötsligt dykt upp någon stylad ung man utstyrd i de senaste vadarbyxorna och med hela kroppen fullbehängd med inhandlade påstått nödvändiga tillbehör så hela skepnaden liknar en blandning av en skitnödig 4-åring i galonbyxor och ett skyltställ på OK/Q8. Vederbörande plaskar fräckt ut framför mig i vattnet jag länge stilla studerat och vevar med sitt importerade märkesspö där prislappen sitter kvar. Flugorna är vanligen köpta som en kollektion av den eller den expertens val. Efter tio minuters trampande på ståndplatsen kommer han sedan upp och drar vidare eftersom just här fanns ingen fisk.

Jag sitter kvar på strandkanten och får nog i det läget göra upp en eld för det kommer att ta ytterligare några timmar innan hela biotopen har lugnat sig efter angreppet från den välutrustade pryl-fiskaren. Han vevar förmodligen sönder fler platser längre ner efter älven i tron att han köpt sig till ett fungerande koncept.

Känner du till Sir Isaac Walton? Han anses vara det "moderna" flugfiskets fader trots att han var född i slutet av 1500-talet. Hans bevingade ord som lever än hos de som fattat det där med fiske lyder:
Piscator non solum piscatur. Fritt översatt betyder det ungefär: Fiske är inte bara att fiska. Sug på det ett tag, kanske anar du vad jag menar.

För att knyta ihop mitt tidigare påstående om att jämförelsen mellan amatörradio och fiske inte är dum vill jag därför tro att om Sir Walton varit radioamatör skulle han istället uttryckt:

"Amatörradio är inte bara att prata i radio."
 
Du är en driven och skicklig flugfiskare som levererar snygga och välavvägda välplacerade kast, även i snårig terräng, och har god koll på var de grova öringarna har sina ståndplatser, vad de äter och hur de drillas.

Men, du får problem om du trots detta tappar flugan, då du inte förmår knyta på en ny utan måste då uppsöka närmaste fiskeredskapsbutik för att få en ny fluga ditknuten.

73/Lasse

Jag kan nog knyta fast både en köpt och en hemtillverkad fluga/antenn i änden på reven/koaxen, till på köpet kan jag nog hjälpligt både knyta flugor och klippa till dipoler, men det är inget jag finner något som helst nöje i.

Jag kräver bara att folk ska inse att alla finner olika saker inom hobbyn olika roliga, många här har säkert aldrig skickat en SSTV bild till exempel, men det är inget krav att man ska syssla med det för att man är radioamatör.

Många här har aldrig kört en contest, men det behöver man inte heller göra.

Många här har osv, osv....

Det är inget krav att man ska tillverka någon enda del av sin utrustning heller, men det verkar somliga ha väldigt svårt att acceptera, bara för att dom själva tycker det är roligt att linda spolar, löda och bocka plåt.

Jag har aldrig försökt förneka någon att bygga saker, jag har bara försökt få folk att sluta klanka ner på dom som inte har det intresset.

Inte ens det förstår dom mest trångsynta här, det är deras sätt eller fel sätt...
 
Back
Top