Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
FPG de GLD,
Så här blir mitt supply med två Conrad trafosar.
Genom att serie eller paralell-koppla och sp-dubbla kan jag få flera utspänningar.
560VDC
1120VDC
1680VDC
2240VDC
/Micke
Jag hade en liknande lösning på en trefastrafo där jag tänkte likrikta var fas för sig och serikoppla. Dock blev jag avrådd då det menades att isolationen till jord i sekundärlidningen troligen inte var god nog när man hissar spänningen på lindningen med den andra likriktarens HSP. Men det kanske inte är ett problem?
Hur känsligt är det med glödströmsspänning till rör, måste det vara exakt 6,3V?
Det uppstår ju även ett behov av lite olika styrspänningar till diverse reläer och dyligt så önskvärt vore ju en 2 x 6,3V för glöden och för att likrikta.
Frågan är krävs det exakt den angivna glödspänningen eller kan man rucka på spänningen och i så fall inom vilka ramar?
Letade lite på nätet och hittade denna sida med datablad.
Databladet för E80CC anger absoluta gänser som 6,0 - 6,6V, men med en brasklapp att man även ska hålla sig inom ett visst strömintervall. Utanför dessa gränser förbrukas röret fortare.
Stora rör som 3-500Z accepterar sisådär +/- 0,2V,
en för låg glödspänning ger inte längre liv åt röret,
dock är det knappast någon big deal för en radioamatör då steget inte används kontinuerligt.
Värre är då att distortionen ökar kraftigt och du splattrar över bandet som en effekt av en sänkning av glödspänningen.
Mät glödspänningen direkt på benen och med en sann-RMS multimeter, ta gärna hänsyn till eventuella variationer i nätspänningen
Förlorar du inte rätt mycket i transformatorn när du matar med kantvåg?
Är det inte bättre att höja frekvensen och göra ett "riktigt" switchaggregat?
Finns ju billiga 12V/220V omvandlare att tillgå på marknaden?