HV +Va +Ua +B kontakt ?

SM0NCL

Well-Known Member
försöker lösa kontaktering av anodspänningsmatningen till ett PA, det handlar om 1 - 2 kV

Har länge använd "kvalitets" TNC och rg-213 koax för 1kV/1A matningar, men letar alternativa lösningar

den här varianten var ju rätt innovativ?
http://www.timefracture.org/laserpics/coaxconns.jpg
http://www.timefracture.org/laserpics/regbottom.jpg

Neoprene är väl isolerande(?), men kanske lite för mjukt att lita på ?
SeaSea Båttillbehör

nån som provat ovanstående, eller har egna lösningar som är i bruk & används ?
 
Last edited:
Vi har ett HS-agg på jobbet, 10kV.
Där sitter en variant på på dina koaxbilder, mittledaren fortsätter långt in i lådan.
Har inte öppnat och tittat efter hur själva kontakten ser ut.
Det går ju ganska lätt att kopiera ser det ut som.
På ett annat HS-agg, 3kV, sitter det ett LEMO-don, även detta i koaxutförande.

/Micke
 
Till mitt HSP-agg använder jag en 16A 3-fas kontakt (röd). Har en hona monterad på agget och en sladdkontakt hane på högspänningskabeln från PA. Lite klumpigt kan kanske tyckas... men funkar fint med 5kV och innefattar då även beröringsskydd mot spänningsförande metalldelar, vilket känns säkrare.

/Lasse
 
Hej!

Ett exempel...
Mitt Rockwell Collins HF8020 effektsteg matas med högspänning via något som vid en snabb titt ser ut som en koax i "RG 58" stil kontakterad med BNC kontakter. Tittar man på kontakterna så ser man att det är inte BNC utan något annat med bättre isolation. Koaxen kommer jag inte ihåg vad den heter, kan kika på den lite senare. Hur som helst, spänningen är strax öer 3 kV i tomgång strömmen under normal drift är väl i häradet 0.7 A.
 
Sedan jag kom underfund med hur farliga Millen-kontakterna kan vara, har det alltid använts koaxialkontakter av typen MHV eller HN för högspänning.

En lite enklare variant vilken användes på SK6AB var den "listiga lösning" med en genomföringsisolator, en stump M4 gängad stång samt en tändstiftskontakt som SM6APQ beskrev i QTC 1972.
Rätt gjord klarar denna minst 5 kV med skärmad tändkabel och är helt beröringsskyddad.
Man ska trots detta inte skifta om kontakterna mellan HV-ingångarna på olika slutsteg under spänning som några gjorde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag "åkte på" en rejäl smäll för några år sedan när HV-tråden i kabeln mellan
PS och Collins KWM-2A lossnat och kommit emot metallhöljet på den 11-poliga oktalhonan
som sitter i radioänden av strömförsörjningskabeln. Det som räddade mig var att endast
laddningen i filterkondensatorerna var kvar.

Allmänt sett är isolationsavstånden i "amerikansk hamstandard" inte tillräckliga för de spänningar som ofta finns
Definitivt inte i de 11-poliga runda don som förekommer i Heathkit och Collins S-line. De rektangulära 12-poliga Joneskontakter som förekommer hos Drake är något bättre men inte mycket.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Här kommer lite bilder på vårat Matsusada HV-agg.
Kabeln är RG58 och agget kan lämna 10kV.

Matsusada1.jpg
Matsusada2.jpg
Matsusada3.jpg

/Micke
 
CQ de APQ.

HV-kablar.
Jag har alltid använt tändkablar som jag "skärmar" med strunpor från RG-213/214.

73
Bengt
SM6APQ
 
Tydliga bilder!

Ser ut som fler är inne på den principen, verkar användbart.

Hur ser APQ's kontaktering av kablaget ut då ?

Äntligen en applikation där PL-kontakternas missanpassning inte spelar roll :)
 
Last edited:
Jag har sett PL-kontakt sitta på en anslutning för 40 kV, men då med innerledaren kanske en dm längre och avslutad med ett 4mm bananstift. Strömmen som körs är nån A, men ganska kortvarigt, det var i en mammografiutrustning. Men det var klart jag tittade lite extra när jag såg kontakten! Jag minns inte hur innanmätet av honan såg ut. Kanske har nåt foto om jag letar lite på jobbet, återkommer i så fall.

Nån skrev att han tog bort skärmen på RG213. Det är bättre att ha den kvar och jorda den, då blir kabeln ofarlig även om det är eller blir nåt fel på isoleringen. Högspänningskablar i röntgenanläggningar (normalt upp till +- 75 kV) har alltid skärm.

/Jan
 
Använder SHV kontakt och RG-59 av mil17 typ. , 3KV och 1.0A. Mitten for HV+ och skärm är jordad. HV- använder jag RG-223 och vanlig BNC kontakt, mitten HV- och skärm är jord, dvs, har dubbla jord mellan HV PSU och RF Deck för säkerhet.
 
Hej jo jag sparade några Lemo kontakter sedan ABB la ner produktionen i Västberga jag fick med mig ett par schasikontakter
och en stickpropp jag skulle behöva en till stickpropp
Lemo FFB.3S.405.CTAC11 tyvärr så går det inte att handla direkt ifrån Lemo man måste
beställa via någon annan firma.

Jag såg att på Ebay finns det en del olika Lemo kontakter bla 15kV stickproppar möjligen så blir
det problem när man ska passa ihop hane och hona på Ebay

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jo jag sparade några Lemo kontakter sedan ABB la ner produktionen i Västberga jag fick med mig ett par schasikontakter
och en stickpropp jag skulle behöva en till stickpropp
Lemo FFB.3S.405.CTAC11 tyvärr så går det inte att handla direkt ifrån Lemo man måste
beställa via någon annan firma.

mvh Lasse sm0ydo

Farnell tar 920:- + moms för en FFB.3S.
Jag tar det som ett tecken för att en moddad PL259/SO239 är rätt väg att gå.

/Micke
 
Mina var av märke KING, inga Kina kopia, det finns alltid att köpa med höga priser från vanliga säljare som annonserar på EBAY men ibland dyker upp dem från kända tillverkare och rätt pris från folk som behöver dem inte...
 
Back
Top