I-com 725

SA0BTA

Active Member
Just köpt en sådan. I läge cw får jag ut 100 watt, men SSB endast ca 10. Någon i Stockholmstrakten som kan riggen och vill kolla den? SA0BTA/Bertil
 
Om mic gain står rätt så är nästa steg att misstänka mikrofonen, har du en annan att prova med?
Är det till exempel en HM-36 handmikrofon kan du skruva isär den och prova att tala i mikrofonelementet utan att det sitter i kåpan, det kan sitta någon skit i gallret.
Är det en snitsig bordsmikrofon av något slag kanske den har ett batteri som måste bytas?
 
Om mic gain står rätt så är nästa steg att misstänka mikrofonen, har du en annan att prova med?
Är det till exempel en HM-36 handmikrofon kan du skruva isär den och prova att tala i mikrofonelementet utan att det sitter i kåpan, det kan sitta någon skit i gallret.
Är det en snitsig bordsmikrofon av något slag kanske den har ett batteri som måste bytas?
Tack för svar. Har en handmik HM-12 och utan tvekan var den rätt skitig! Hittade bland prylarna i lådan jag fick med en bordsmik IC-SM6 och testade den mot en ham i Firenze, han tyckte den var ok, nu fick jag utslag drygt 5o watt på antenn-tunern och det skall man kanske vara nöjd med? Detta med mic gain full, trodde det skulle bli överstyrt då men funkar gör det.
 
Troligen mår din mic-preamp inte så bra. Full mic-gain borde resultera i rejäl distorsion.
Dessutom, med full mic-gain skall (!) du få ut full effekt om mikrofon, preamp och övrig signalväg är juste.
Om jag minns rätt har den modellen ingen mick-kompressor ? Har den det kan ju den förstås vara trasig
eller felinställd, men det kontrolleras ju enkelt genom att slå av den funktionen i så fall.
 
Jag antar att effektmätaren mäter någon sorts medeleffekt. I så fall är 40-50W OK för kraftigt komprimerat tal. Om man genererar något som liknar en sinuston, genom att vissla i mikrofonen, ska det indikera 100 W.

/Roland
 
Troligen mår din mic-preamp inte så bra. Full mic-gain borde resultera i rejäl distorsion.
Dessutom, med full mic-gain skall (!) du få ut full effekt om mikrofon, preamp och övrig signalväg är juste.
Om jag minns rätt har den modellen ingen mick-kompressor ? Har den det kan ju den förstås vara trasig
eller felinställd, men det kontrolleras ju enkelt genom att slå av den funktionen i så fall.
Troligen mår din mic-preamp inte så bra. Full mic-gain borde resultera i rejäl distorsion.
Dessutom, med full mic-gain skall (!) du få ut full effekt om mikrofon, preamp och övrig signalväg är juste.
Om jag minns rätt har den modellen ingen mick-kompressor ? Har den det kan ju den förstås vara trasig
eller felinställd, men det kontrolleras ju enkelt genom att slå av den funktionen i så fall.
Det stämmer, ingen justerbar kompression, den är enligt den förträffliga manualen automatisk./Bertil
 
Jag antar att effektmätaren mäter någon sorts medeleffekt. I så fall är 40-50W OK för kraftigt komprimerat tal. Om man genererar något som liknar en sinuston, genom att vissla i mikrofonen, ska det indikera 100 W.

/Roland
OK Roland, jag får med mic på halva potten 90 W/Bertil
 
IC-725 har ingen talkompressor, speechprocssor utan reglerar bara med ALC.
Dessutom har den en ganska svag mikrofonförstärkare. Det går knappast att dra på för mycket med en HM-12.
ALC indikeras med TX-LED och den skall blinka lite vid tal.
Normalt blir medeleffekten 10 - 50 W vid SSB och utslaget beror av uteffektmätarens egenskaper.
Genom att vissla i kicken får man en bärvåg, (nästan ren bärvåg) som kan få en effektmätare att visa CW.
Vissla tills TX-LED, dvs ALC ljusnar så har du den effekt radion skall lämna.

Det är lite ovant nuförtiden att sända SSB utan någon talkompression och IC-725 kan kännas trögpratad, men utsignalen är ren.

Det är lätt att öka mikrofonförstärkarens förstärkning. Biasmotståndet 100 kOhm från kollektron ökas till 200 eller 330 kOhm, och du får mindre motkoppling och mer förstärkning. Givetvis med ögat på TX-LED (ALC)


de
SM4FPD
 
Det finns en serie på två eller tre artiklar i QST "Hot-rodding the Icom 725" som beskriver ett antal ändringar, bland annat en RF-talkompressor. Jag har serien någonstans i gömmorna men har (i vanlig ordning) aldrig fått gjort några av ändringarna i min egen 725.

Jag tycker att det är en trevlig liten radio med en rätt lagom uppsättning knappar :)
 
IC-725 har ingen talkompressor, speechprocssor utan reglerar bara med ALC.
Dessutom har den en ganska svag mikrofonförstärkare. Det går knappast att dra på för mycket med en HM-12.
ALC indikeras med TX-LED och den skall blinka lite vid tal.
Normalt blir medeleffekten 10 - 50 W vid SSB och utslaget beror av uteffektmätarens egenskaper.
Genom att vissla i kicken får man en bärvåg, (nästan ren bärvåg) som kan få en effektmätare att visa CW.
Vissla tills TX-LED, dvs ALC ljusnar så har du den effekt radion skall lämna.

Det är lite ovant nuförtiden att sända SSB utan någon talkompression och IC-725 kan kännas trögpratad, men utsignalen är ren.

Det är lätt att öka mikrofonförstärkarens förstärkning. Biasmotståndet 100 kOhm från kollektron ökas till 200 eller 330 kOhm, och du får mindre motkoppling och mer förstärkning. Givetvis med ögat på TX-LED (ALC)


de
SM4FPD
OK, tack för info. Kul att det finns killar som vet, och delar med sig av vetskapen. Problemet är dock att vid fyllda 76 har jag blivit ganska darrhänt - men lyckades dock köra mitt första cw-qso på 40 häromdagen, det var 1962 sist det hände - , så jag måste leta upp någon som kan fixa lödandet. CQ!
 
Härligt att höra att du är igång igen, kör hårt ! :)

Och tack Roy FPD för informationen, man lär sig så länge man lever. Vi hade en 725:a som första klubbriggen på SK0ZA för
en massa år sedan. Den var dock verkligen inte "trögpratad" så jag får då anta att någon sorts modifiering hade utförts på den.

Nu är den såld för länge sedan och vi kör en helt annan station på ZA.
 
Jo SM0O, kan det exet vara modifierat, men olika radioamatörer upplever saker helt olika.
Kanske en Pep-mätare på antennsladden och det ser ut som att massor av pulver går ut....
Eller så användes en förstärkarmikrofon.
SM7TLH IC-725 är en robust trevlig radio med måttligt med kranar.
Bra mottagare, lik IC-735 på ingången, men den för tiden nya PLL-syntesen som utvecklades till IC-7800, med 500 kHz steg, vilket gav radion mycket ren lo.
Jo nog använde man DDS för att göra frekvensyntesen billigare oxo, men viktigt att märka i detta fall både bättre rent spektralt och enklare, (billigare).
Många fabrikat använder DDS och DSP bara för att förbilliga radion, endast bokstavskombinationerna skall anses tydas som något bra....
Dvs DDS är skitbra, men i sin enklaste form bara billigt.. Samma med DSP kan vara mycket bra men även billigt och riktigt dåligt.

Jag vet att någon byggde in en LF-klipper som mikrofonförstärkaren i IC-735 i sin 725:a. Och artikeln med RF-klipper har jag nog sett i någon tidning.
Däremot har man i IC-725 gjort kopplingskondingar små och det ger en begränsad LF karaktäristik, som gör att den låter lite smalt, diskantfattigt och lite murrigt.
Jag gjorde några modifieringar för att bredda LF-området både i basen och upp till 3000 Hz, med följden att den låter betydligt "större".
Jag har kvar dessa dokument ifall någon vill prova att byta en tio kondingar.
AGC är lite för snabb och har ett lite mer begränsat område, något som många gillar då det ger lite närmare "öra - antenn" beteende, eller upplever som brusfattigt. Att göra AGC lite långsammare är dock en bra grej.

De
SM4FPD
 
@SA0B TA:
Om du kan leta rätt på biasmotståndet som enligt -FPD ska ökas till 200-350 kohm så kan jag nog försöka hjälpa dig med själva lödandet.
73
SM0APK Stig
 
@SA0B TA:
Om du kan leta rätt på biasmotståndet som enligt -FPD ska ökas till 200-350 kohm så kan jag nog försöka hjälpa dig med själva lödandet.
73
SM0APK Stig

Det var mycket intressant info. Tack för erbjudandet Stig -APK! Bertil/BTA
 
Det är R253 (100 kohm) vi talar om, och det är kopplat till Q45 som är mikrofonförstärkare.
Dessa komponenter finner vi på MAIN UNIT, dvs kretskortet undertill där SSB och CW filtren finns.
Tänk dig en punkt snett bakom till höger om, (nord öst) SSB filtret c:a 3 cm, med radion uppochner med fronten mot magen.
För att byta R253 krävs att man lyfter hela kortet, men vill man fuska lite går det att klippa R253:s "böj" och skarva in 100 kohm eller mer, ytterligare. Man får smälta bort färgen på motståndets tråd för att löda.
Lyfter man kortet är det lämpligt att löda dit två små trådöron så det går att labba med motståndet sen.

Väljer du att seriekoppla med ett extra 100 kOhm finns möjligheten att avkoppla med 1 uF mellan motstånden, då försvinner alla motkoppling och förstärkelsen ökar mer.

På kopplingschemat finner vi mikrofonförstärkarsteget längst ner ungefär i mitten av MAIN unit.

Stora misstag vid operationen kan i värsta fall orsaka patientens död för all framtid.....

de
SM4FPD
 
Det är R253 (100 kohm) vi talar om, och det är kopplat till Q45 som är mikrofonförstärkare.
Dessa komponenter finner vi på MAIN UNIT, dvs kretskortet undertill där SSB och CW filtren finns.
Tänk dig en punkt snett bakom till höger om, (nord öst) SSB filtret c:a 3 cm, med radion uppochner med fronten mot magen.
För att byta R253 krävs att man lyfter hela kortet, men vill man fuska lite går det att klippa R253:s "böj" och skarva in 100 kohm eller mer, ytterligare. Man får smälta bort färgen på motståndets tråd för att löda.
Lyfter man kortet är det lämpligt att löda dit två små trådöron så det går att labba med motståndet sen.

Väljer du att seriekoppla med ett extra 100 kOhm finns möjligheten att avkoppla med 1 uF mellan motstånden, då försvinner alla motkoppling och förstärkelsen ökar mer.

På kopplingschemat finner vi mikrofonförstärkarsteget längst ner ungefär i mitten av MAIN unit.

Stora misstag vid operationen kan i värsta fall orsaka patientens död för all framtid.....

de
SM4FPD

Ja det var inte någon dålig beskrivning, en får tacke så mycket, -FPD! Du Stig -APK, jag tror vi kör fuskvarianten eller hur? Bertil-BTA
 
Back
Top