IC-251e och SWR

SA6BJE

Active Member
Hej,
Jag är nybörjare med nyinköpt IC-251e och vill komma igång på 2m-bandet.
Till detta behöver jag såklart en antenn och som den hemmapulare jag är håller jag på att försöka bygga en själv. Försöken idag är en slimjim upphäftad på en planka.

Nu till frågan.
Min IC-251 har inbyggd swr-mätare enligt manualen. Under en lucka uppepå(acces cover) finns en knapp där jag kan sätta på och stänga av swr-mätning(swr switch). Det finns även en pot för att kalibrera denna mätning(swr set control). Det är här jag inte blir riktigt klok på hur jag skall göra. Jag är orolig att jag förstör radion om inte antennen blir bra matchad.

SWR-Skalan går från 0 till vänster, 3 högtst upp och set längst till höger.
Skall jag ha antennen inkopplad till radion när jag kalibrerar? Skall jag istället ha en antenn med känd swr när jag kalibrerar eller skall jag använda konstlast?
Från början pekar nålen på ungefär 3. Jag kan med poten få nålen att gå ner mot 0 men inte ända till höger där det står set.
Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i det hela så jag kan fortsätta mina experiment :)

Citat från manualen:
VSWR Reading
The IC-251A/E has a built-in VSWR meter for cheking antenna matching in order to avoid problems caused by VSWR. Set the Mode switch to the FM position, and T/R switch to Transmit. Adjust the SWR SET control so that the meter needle ponts to "SET" on the meter scale. Set the SWR switch, located under the access cover, to the SWR position (Before your unit is shipped, the SWR switch is fixed in place in the SET position with a plastic screw. Remove this screw before trying to make VSWR readings). With the switch in the SWR position, SWR reading can be seen on the meeter. Although this unit is built to handle VSWR of up to 2:1, it is recommended that the antenna(s) be adjusted for the lowest possible VSWR. After taking the reading, return the switch to the SET position. You need not replace the screw."
 
Apparater av detta slag brukar ha inbyggda skyddskretsar som drar ner effekten om SWR blir för högt. Detta förutsätter dock att SWR-sensorn är hel.
För att verifiera detta så gör man så att man först ansluter en konstantenn
med lägsta möjliga SWR, helst 1:1.

Dra på maximal effekt i FM-läge och justera i SET-läge så att visaren pekar på fullt utslag=SET eller så nära som det går. Ställ sedan omkopplaren i SWR-läge, då ska utslaget vara nära 0 eller 1:1.

Anslut sedan antennen, och då kommer SWR att indikeras.
Kontrollera igen om det fortfarande blir fullt utslag i SET-läget, har utslaget minskat är SWR så högt att sändaren dragit ner uteffekten.

Det är ganska vanskligt att justera anpassning och avstämning på en antenn med den inbyggda SWR-metern när sändaren ändrar uteffekt beroende på aktuellt SWR.

Genom att använda ett yttre instrument och dra ner sändareffekten till det lägsta värdet går det att minimera effekten av detta.

Hör med någon grannamatör om det finns någon SWR-meter av motståndsbryggtyp, eller en känslig SWR-meter avsedd för 144 MHz att låna och använd denna för att grovjustera antennen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Försöken idag är en slimjim upphäftad på en planka.

Hej!

För länge sedan gjorde jag en s.k. slim-jim för 145 MHz utav bandkabel som jag stoppade in i ett elektrikerrör.
Jag provade sedan antennen utan röret och fann att antennen funkade bättre då.
Så plankan tål nog att tänka på. Men det är kul att experimentera...

/ Ingvar
 
Efterssom SWR mätaren i IC-251 kan jsuteras till SET punkten även vid lägre effekt, kan man använda exvis halv effekt, ställa omkopplaren till FWD och med potten justera till SET, slå över omkopplaren till SWR och den visar antennsystemets SWR. Vid lägre effekt kommer inte sändarens skyddskretsar att påverka så mycket.
Obs att det är inte alls nödvändigt att veta exakt SWR vid trimmning av antenn, utan bara trimma till refl mätaren visar minsta möjliga.
IC-251 kom till världen och såldes i SM 1980 till 1982, så du har fått tag på en verklig antikvitet. Som besitter mkt goda egenskaper, och en nära nog oändlig livslängd. Hoppas du fått tag på ett oskruvat och fint exemplar.
Det som möjligen kan lägga av är det inbyggda nätagget, som är av hackad typ. Det kanske inte tål åskan alltid. Det är då enkelt att köra på yttre spänning.

Den SWR mätare som finns i apparaten kan du lita på, den sitter oxo vid rätt plats i kedjan, dvs näramst sädnare och mottagare. Med en annan mätare på kabeln kan man luras av att den då visar annorlunda värden. Den mäter ju på den plats på kabeln där den sitter. Såvida den inte sitter direkt vid antennen.

Risken att förstöra sändaren är extremt liten, men visst skall man vara försiktig.

Lycka till

de
Roy
SM4FPD
 
Tack Karl-Arne, Ingvar och Roy!
Efter att ha läst på forumet här ett tag gissade jag att det fanns gamla rävar som satt på bra info :)

Jag har som medlem i SK6AB lånat hem en MJF-259B SWR Analyzer och en konstlast på 80W om testat min radio nu. Tack för att ni klargjorde hur jag skulle göra för att kalibrera.
Enligt den externa mätaren har jag swr 1:1 över hela 2m amatörbandet i konstlasten. Med denna har jag nu kalibrerat min radio så mätaren står precis på set. Det gick att få den att gå lite över men jag gissade att den skulle stå precis på set. Det va ca 20grader kvar att vrida på poten medurs men då gick som sagt nålen över set. Med swr-mätning igång fick jag det förväntade utslaget 1:1 på nålen.
Nu vet jag att mätaren funkar och hur.

Radion köpte jag av en amatör strax söder om Göteborg för en tusenlapp och verkar vara helt orörd. Enda jag kan se är en liten skråma på tuningratten men det är bara kosmetiskt. Jag fick med orginalsladdar, både bordsmic och handmic samt orginalkartong. Hoppas radion kan ge mig mycket glädje på bandet.

Angående antenn så verkar jag enligt externa mätaren fått ner swr till 1:2 (2:1?) på min slimjim och jag lyckas öppna närliggande repeater så helt kass är den inte.
Jag var även förbi siba och köpte en FM-antenn till rundradio av modell bandkabel 1.78m som jag tänkte bygga om till slim-jim även den. Den verkar likna 300ohmig bandkabel iaf. Jag har ju möjlighet att mäta med både externa instrumentet och min radio nu när jag vet att den fungerar.

Tyvärr bor jag i lägenhet och kan inte ha allt för stora antenner. Balkongen är med plåtvägg och ca 1.20m öppet till nästa omgång plåt ovanför så där är svårt att fästa vertikaler. Jag funderar dock lite på om man skulle kunna få till en 1/4-vågs yagi för att kunna köra lite horisontellt eller är de alltid 1/2vågs som blir ganska stora att ha i lägenhet? Är det värt att köpa en ny 3elements yagi istället för att bygga nått halvkasst själv? Tips på små sådana mottages glatt.

åter igen tack för hjälpen!

Erik
SM6BJE
 
Back
Top