IC-251e och SWR

SA6BJE

Active Member
Hej,
Jag är nybörjare med nyinköpt IC-251e och vill komma igång på 2m-bandet.
Till detta behöver jag såklart en antenn och som den hemmapulare jag är håller jag på att försöka bygga en själv. Försöken idag är en slimjim upphäftad på en planka.

Nu till frågan.
Min IC-251 har inbyggd swr-mätare enligt manualen. Under en lucka uppepå(acces cover) finns en knapp där jag kan sätta på och stänga av swr-mätning(swr switch). Det finns även en pot för att kalibrera denna mätning(swr set control). Det är här jag inte blir riktigt klok på hur jag skall göra. Jag är orolig att jag förstör radion om inte antennen blir bra matchad.

SWR-Skalan går från 0 till vänster, 3 högtst upp och set längst till höger.
Skall jag ha antennen inkopplad till radion när jag kalibrerar? Skall jag istället ha en antenn med känd swr när jag kalibrerar eller skall jag använda konstlast?
Från början pekar nålen på ungefär 3. Jag kan med poten få nålen att gå ner mot 0 men inte ända till höger där det står set.
Hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i det hela så jag kan fortsätta mina experiment :)

Citat från manualen:
VSWR Reading
The IC-251A/E has a built-in VSWR meter for cheking antenna matching in order to avoid problems caused by VSWR. Set the Mode switch to the FM position, and T/R switch to Transmit. Adjust the SWR SET control so that the meter needle ponts to "SET" on the meter scale. Set the SWR switch, located under the access cover, to the SWR position (Before your unit is shipped, the SWR switch is fixed in place in the SET position with a plastic screw. Remove this screw before trying to make VSWR readings). With the switch in the SWR position, SWR reading can be seen on the meeter. Although this unit is built to handle VSWR of up to 2:1, it is recommended that the antenna(s) be adjusted for the lowest possible VSWR. After taking the reading, return the switch to the SET position. You need not replace the screw."