IC-3220 - separata antennutgångar?

SA6BJE

Active Member
Hej,

Jag har en IC-3220H som har inbyggd minirepeaterfuktion. Altså den kan sända på 2m det som tas emot på 70cm och tvärt om.

I dagsläget är både UHF- och VHF-korten sammanbundna med en tråd och det går ut en antennkabel från chassit.
Min fundering är om man kan löda loss tråden och köra separata matningar till var sin antenn. Efter att ha studerat blockschema som finns tillgängligt så tycker jag det ser ut som att det borde fungera. Hög och lågpassfilter för respektive band sitter på rätt kort och den befintliga antennen sitter direkt utanför dessa.
Det finns dessutom färdiga hål för båda kablarna i chassit så det känns som det är förberett för möjligheten.

Anledningen är att jag skulle vilja använda en rundstrålande antenn för ena bandet och en riktantenn för andra bandet som uplänk.
Det skulle såklart gå att lösa med en extern splitter men det blir en billigare och kanske även bättre lösning att slippa det steget.

Vad tror ni om det?

73 de SA6BJE
 
Radion har en inbyggd Diplexer som sammankopplar 145 MHz med 433 MHz till en antenn.
Att modifiera detta till två antennjackar är inte så lätt.
Systemet är kombinerat med de LP filter som krävs och de PIN diodstyrningar som finns.
Risken att förstöra radion är stor och den är gammal.
Modifiering rekommenderas INTE.

Särkslit som jag brukar bli inblandad när det hela skall lagas eller återställas sen.

Det blir enklare att sätta en separat Diplexer omvänt efter radion.

de
Roy
 
Tack roy,
Jag får helt enkelt låta bli att löda i radion så du slipper jobb :)

Hittade ett nyhetsbrev från förra året där du skrivit om diplexers så jag får helt enkelt bygga mig en sådan.
Verkade ju smidigt att kunna köra många band i samma kabel ut till en blivande antennpark.

73 de sa6bje
 
Det finns väldigt mycket skrivet om Diplexer på nätet.
Men fantasi kan man göra mycket kul. Tacksamma och relativt okritiska byggprojekt som många borde fixa.
Exvis kör HF, VHF och UHF på en kabel, med tre riggar och tre antenner.
Googla på Diplexer
Experimentera mera och bygg sen!

de
FotPeDahl
 
Back
Top