IC-7000 användaromdömmen..

Anders SM7VRZ

Well-Known Member
Hej!

Efter några år med min IC706MKIIG så känner jag att jag vill gå vidare och modernisera min radiopark en gnutta.

Efter mycket funderande och läsande av spec. av olika riggar från olika tillverkare så har IC-7000 växt fram som en lämplig kandidat.
Främst p.g.a priset, storleken, filtermöjligheter och det faktum att den täcker in HF-UHF i ett.

Mitt främsta användingsområde av min 706:a har hittills mestadels varit lyssnande och en viss del PSK31 körning varför jag värdesätter mottagaren, möjlighet för filtermanipulation, PBT och notch högt. IC-7000 har allt detta.

Före jag bestämmer mig helt och hållet så skulle jag gärna vilja ha lite input från alla er som sitter med en IC-7000 eller har erfarenheter av den.

Vad är fördelarna? Vad är nackdelarna?

//Anders
 
Hej Anders

Jag själv sitter på en IC-7000 som en första radio och har egentligen inte så mycket att komma med förutom min syn och känsla för denna radio.
Innan jag köpte min IC-7000 så tittade jag på en Yeasu 897/857 då kollegor och kompisar rekommenderade Yeasun.
Det var bara en som rekommenderade IC-7000 då den var en modernare radio med modernare kretsar i... Främsta orsaken som jag kände mellan raderna var att man rekommenderade Yeasu 897 då den var billigare än IC-7000 och hade bättre mottagare enligt deras utsago.

Själv, efter att ha läst runt om och studerat specar, så bildade jag min egen uppfattning om dessa stationer och kom fram till att jag provar med en IC-7000. Jag fick känslan, precis som hade sagts, att 7000 var en modernare maskin med en riktig DSP i jämfört med 897'an som hade vanliga komponenter som de kallade för "DSP" då dessa fungerade som filter.
I broschyrer och liknande så såg jag menysystemet på en 897 och jämförde med menyhanteringen på 7000 och också här fick känslan för att 7000 passade mig bättre.
När jag väl fick hem den och satte igång allt så var det inga problem att hitta och förstå menyerna då den är helt enkelt enkel att hantera. Att jämföra med klubbens 897 som jag har provat några gånger och fortfarande inte ännu kommit överrens med den.
Helhetskänslan på 897 känns mycket mera kompakt och ihopträngd jämfört med 7000 som iaf jag känner att man inte oavsiktligt kommer åt andra knappar och vred på när man ska manövrera den. Dessutom har jag upptäckt på sistonde vilken hjälp man har utav micken på 7000 där du kan manövrera det mesta som behövs på stationen om man har den mobilt monterad men för all del också som en basstation hemma.
Angående dsp'n och filterfabriken så är den i mina ögon som bara har 897 och 7000 att jämföra med riktigt bra. Det är superenkelt att justera in de olika filtrerna och det fungerar mycket bra att filtrera bort väldigt mycket brus och störningar med dessutom.

Till min 7000 laddade jag ner ett program som heter IC7000BKT för att på ett mycket enkelt sätt kunna programmera radion och dess olika minnesbanker samt andra funktioner. Det är en italienare som utvecklar det programmet och jag kan säga att det är väl värt pengarna att donera till han för att få en full licens och full funktionalitet på det programmet. Jag kan med mycket goda ord rekommendera det om du införskaffar en IC-7000. Det är inga stora pengar det handlar om, har för mig att det var runt 15-20euro.

PSK-31 har jag kört mycket med och främst med Ham Radio Deluxe som utvecklas och lever fortfarande. Loggboken har jag snabbt också kommit igång med och det är enkelt att spara kopior utav den och även programmets olika delinställningar. I HRD och programdelen för digitala moder, DM-780, är det också enkelt att komma igång med. Kanske lite enkelt att skapa egna makron och kortkommandon med färdiga texter, man tappar bort sig och blir lite utav maskinförare istället. Det var iaf nyhetens behag och upptäckte mycket fort att det var mycket roligare att själv skriva kommentarer och texter, precis som i en vanlig konversation och fick känslan av att det är många fler som uppskattar den egna konversationen än den maskinella. Det man ger får man också tillbaka.
Genom loggboken kan man enkelt ladda upp qso'na till e-qsl och lotw som jag kör väldigt mycket med.

Nackdelar har jag tyvärr inte mycket att komma med, har inte så mycket att jämföra med då, i mina ögon, en 897/857 är en äldre och enklare station.
En sak kan jag nämna och det är HF och har upptäckt att den är känslig på HF tillbaka in i maskinen. Jag upptäckte det på att ljudet ut i etern blir kraftigt distorterat vid HF tillbaka samt att displayen beter sig konstigt till den grad att man klart och tydligt ser det och tror att det är fel på radion.

Tråden här på forumet har gett mig en mycket större förståelse för vad som pågår och med en enkel choke byggd med en toapappersulle fullt lindad med RG-58 fick bort det helt. Jo, den rullen sitter precis på insidan utav fönstret innan kabeln går ut så rullen håller sig torr. Man tager vad man haver ;)

Så, slutkläm, mitt råd är att satsa på IC-7000. Du kommer inte att ångra dig.
 
När jag började igen med amatörradio efter flera års uppehåll så bestämde jag mig för IC-7000. Den hade fördelen av alla band från HF upp till 70cm i en kompakt radio med skäliga uteffekter. Snabbt upptäckte jag att man kunde köra många digitala moder, där den har fungerat mycket bra. SSB fungerar också bra. En av fördelarna som jag tycker om är att den är faktiskt ganska känslig utan att för den skull storkna vid starkare signaler. Inte så att jag har gjort mätningar, men den känns ganska tålig. Och filterfunktionerna har fungerat för mina behov.

Självfallet finns det bättre radioapparater, man ska ha klart för sig att IC-7000 ÄR en kompromiss av flera olika krav, varav radiodelen inte alltid har kommit i första hand. Men om någon frågar mig vilken ENDA radioapparat man ska skaffa sig, så ligger nog IC-7000 först på min lista. Och då ska man veta att min huvudsakliga rigg idag är en Elecraft K3 med nästan allt xtra.... Och du får ett flertal IC-7000 för de pengarna.... eller väldigt mycket antennmast och antenn :) .

Ett annat tips är att skaffa AH-4 antenntunern, integrationen är perfekt och du kan stämma av på alla band på ett mycket smidigt sätt.

73 de Kai
 
Hej Anders ..

Jag har haft IC-7000 i ett par år och jag är supernöjd med den ..
Den funkar till det mesta och DSP i den är riktigt trevlig. Jag har kört den paralellt med min TS-2000 och tycker de är fullt jämförbara. Kommer man bara över "menypillet" så är det inga bekymmer , men det ä'r du ju van vid från 706an..


// Freddy / SM7WDG
 
Back
Top