IC-706MKIIG fungerar inte till repeatertrafik, hjälp!

SM6POP

Foliehatt
Jag har ett nytt Remote-QTH med toppenläge och där finns nu min 706:a och en VHF/UHF antenn.
Jag har proggat in alla repeaterfrekvenser och tänkte köra lite i under förra helgen.
Inga problem att öppna repeaterna men fick ingen kontakt och en som var med på samma repeater sa att någon försöker komma med men att det klipper.

Repeatern jag provade på gick jättestarkt och min radio lämnar full effekt.

Jag lyssnade på mig själv på repeatern hemmifrån och den öppnar och jag kan hålla den öppen med bärvåg utan problem men när jag börjar modulera klipper repeatern av mig. Går jag riktigt långt från micken och modulerar väldigt försiktigt fungerar det hela tiden men jag hörs självklart ganska svagt då.
Jag provade också att lyssna på mig själv på infrekvensen och där låter det bra hela tiden med full modulation.
Jag testade på fler repeatrar med samma resultat.

Ok, något fel på radion tänkte jag, kanske ett deviationsfel så jag testade med min andra 706:a men även med den, samma resultat.

Jag har inte kollat stationerna i labbet än men det är långsökt att båda har samma fel så nu har jag slut på idéer om vad det kan vara.

Har det blivit några ändringar när det gäller våra repeatrar sedan 706:an var i ropet som ställer till det, är det något jag missar här.......

Kanske försöker du köra en relästation som har mottagare för 8k0F3, dvs smal Fm avsedd vid 12,5 kHz kanaler.
12,5 kHz kanaler och 8k0F3 rekommenderas numera för FM trafik på VHF amatörband.

IC-706all har bred och smal FM, dvs 16k0F3 resp 8k0F3.
Väl smal eller narrow FM och lägg in i minnet.

Brandbredden väljs oberoende av valt kanalsteg på riggen.

I vissa fall krävs CTCSS , dvs subton för att hålla sig kvar in på relästationen.

Sen kan det ju vara så att riggen inte faslåser ordentligt vid sändning.
Kolla at u hörs på rätt frekvens när du sänder på en infrekvens.
Detta kan hända om FM PLL.en inte faslåser och behöver då justeras.
Men ett sådant fel är rätt ostabilt och är knappast felet här.

Om riggen är köpt begagnad kan förre ägaren ha trimmat deviationen på måfå....

SM4FPD

Det kan också vara att du har för mycket micgain pådraget och repeaterns mottagare då får spel, eller som FPD säger - det krävs subton kontinuerligt, eller kör wide då det ska vara narrow. Jag lyssnar här i sm0 flera med IC706 och som låter förskräckliga på repeatern - för mycket micgain.

Sven.

IC-706all har bred och smal FM, dvs 16k0F3 resp 8k0F3.
Väl smal eller narrow FM och lägg in i minnet
Vad jag hittar är FM eller WFM som enda inställningar och den står på FM som borde vara rätt, några andra inställningar hittar jag inte.
Jag har även tittat i servicemenyn utan att hitta några relevanta inställningar.

I vissa fall krävs CTCSS , dvs subton för att hålla sig kvar in på relästationen.
De har jag intällt rätt och det fungerar då jag kan hålla repeatern öppen så långe jag håller tyst eller modulerar väldigt lite.

Sen kan det ju vara så att riggen inte faslåser ordentligt vid sändning.
Kolla at u hörs på rätt frekvens när du sänder på en infrekvens.
Detta kan hända om FM PLL.en inte faslåser och behöver då justeras.
Men ett sådant fel är rätt ostabilt och är knappast felet här.

Om riggen är köpt begagnad kan förre ägaren ha trimmat deviationen på måfå....
Eftersom jag ligger rätt hela tiden om jag lyssnar på infrekvensen eller om jag kör utan repeater på annan frekvens så låser den som den skall.
Långsökt att den är feltrimmad då båda stationerna visar samma fel vid repeaterkörning "but you newer know" då båda är köpta begagnade.

Det kan också vara att du har för mycket micgain pådraget och repeaterns mottagare då får spel, eller som FPD säger - det krävs subton kontinuerligt, eller kör wide då det ska vara narrow. Jag lyssnar här i sm0 flera med IC706 och som låter förskräckliga på repeatern - för mycket micgain.

Sven.
Micgain står på 5 av 10 och så långt jag kan hitta finns bara två olika devationslägen på radion, FM och WFM men WFM är bara för mottagning.
706 mode.jpg

Tusen tack för svaren!
En tanke är att det blir något fel med deviation/micgain då jag kör den remote med hjälp av RemoteRig då micaudio går via modemen.
Jag kommer som nästa test köra den hemifrån utan remotekopplingen direkt på antennen hemma för att se vad som händer.
Fungerar det inte då blir det uppkoppling i labbet för att testa den verkliga deviationen och hur modulationen ser ut.

Fler idéer och tankar om vad detta kan bero på tas tacksamt emot.

Tittade i manualerna och det verkar som den bara har +/- 5 kHz deviation:

1734690311956.png

Attachments

• 1734689134313.png
    1734689134313.png
    55,4 KB · Views: 7
Last edited:
Tittade i manualerna och det verkar som den bara har +/- 5 kHz deviation:

View attachment 12944
Det är en IC-706MKIIG och jag såg också det i servicemanualen.
8k0F3 är väl en deviation på +- 2,5kHz och är repeatrarna endast inställda för att klara 8k0F3 så förklarar det väl saken vilket skulle innebära att alla IC-706 inte klara detta.

Det vore trist i så fall men HXO har ju hört några med den stationen på en repeater så där fungerar det ändå.
Det är kanske så att olika repeatrar är olika känsliga för en för bred deviation och när det som HXO skriver låter illa så kanske det talar för att det är på det viset att deviationen är för bred.

FPD skriver "IC-706all har bred och smal FM, dvs 16k0F3 resp 8k0F3. Väl smal eller narrow FM och lägg in i minnet."
Jag hittar inte något annat än FM (+-4,5kHz) och WFM som bara fungerar på mottagning så frågan är om jag ändå missar någon inställning.

Om detta ändå är felet så blir väl nästa steg att gå in i radion och ställa ner deviationen om det fungerar då den inte är tänkt för det.

Det är en IC-706MKIIG och jag såg också det i servicemanualen.
8k0F3 är väl en deviation på +- 2,5kHz och är repeatrarna endast inställda för att klara 8k0F3 så förklarar det väl saken vilket skulle innebära att alla 706:or inte klara detta.

Det vore trist i så fall men HXO har ju hört några med den stationen på en repeater så där fungerar det ändå.
Det är kanske så att olika repeatrar är olika känsliga för en för bred deviation och när det som HXO skriver låter illa så kanske det talar för att det är på det viset att deviationen är för bred.

FPD skriver "IC-706all har bred och smal FM, dvs 16k0F3 resp 8k0F3. Väl smal eller narrow FM och lägg in i minnet."
Jag hittar inte något annat än FM (+-4,5kHz) och WFM som bara fungerar på mottagning så frågan är om jag ändå missar någon inställning.

Om detta ändå är felet så blir väl nästa steg att gå in i radion och ställa ner deviationen om det fungerar då den inte är tänkt för det.
Det är märkligt, det skrivs på olika ställen att radion har FM-N men det verkar inte gå att välja ?

Det finns väl någon meny där man kan välja bort olika mode ?

1734692880084.png 1734692760402.png

Välj meny M3 och där har du "fil"knappen på F-1, som väljer bandbredd dvs i alla mode inkl FM. ett svart N lyser i övre vänstra hörnet.
WFM är ett mode och används vid rundradio på 88 - 108 MHz bandet.
När radion från fabrik är trimmad för +-5 kHz deviation blir det halva bandbredden med N knappen, dvs +-2,5 kHz. Det går inte att trimma, utan sker med en spänningsdelare.

Nu är det så att en ICOM har en riktig FM modulator med premphasis som då ger samma spektra som en fasmoulerad radio.
Med mikgain lagom och den inbyggda begränsaren för maxdeviation, använder den utan problem den tillgängliga bandbredden.
Med mikgain i max kan det inte bli mer deviation men ev lite dist.

Nu är det rätt vanligt med Kina radio på banden idag som har en odefinerad FM modulator, och ofta väldigt låg mikförstärkning och ingen limiter.
Därmed kommer folk att lyssna med mycket hög volym, sänder någon med rätt deviation så uppfattas det som för högt.
Sanningen är då att de andra (viss Kina radio) låter för svagt.

Det är dock osannolikt att relästationer kan ha så smalt och brant filter att det blir som POP säger. Men kanske.
Men som sagt prova med N i FM.

SM4FPD

Välj meny M3 och där har du "fil"knappen på F-1, som väljer bandbredd dvs i alla mode inkl FM. ett svart N lyser i övre vänstra hörnet.
Det låter spännande och jag får prova när jag kommer hem i kväll.
"filknappen" trodde jag bara hade en funktion när man har option-filter i radion, jag återkommer med resultatet.........

Fint!
Men man kan inte tro saker om IC-706MKIIG, men den kanske kräver lite läsning av handboken ändå, då finns en chans att veta istället.
(ursäkt men jag kunde inte låta bli)
Men är ändå lite överraskad över att inte andra insåg saken.

Men handboken är lite otydlig i frågan, men på sidan 7 under förklaringen till knapp 1 är det ändå rätt tydligt.
På Sidan finns en liten tabell längst ner till vänster på sidan, som säger en del.
Spec på sidan 66 förtäljer bandbredden vid FM och FMn.

Att veta är att oxo mottagaren vid FMn blir smalare, vilket ger lite starkare LF vid låg deviation från de man lyssnar på.
Att veta är även att AM har smalt läge, då lyssnar AM genom SSB filtret och vi kan urskilja svaga utstörda AM signaler, dock med mörkt ljud.
FIL knappen kan vid långt tryck ge bred mottagning, men det gäller vid CW och SSB om man har ett brett SSB filter.

Vad som saknas i 706:an är att FM-detektorn blir motsvarande bantare vid FMn, man nöjer sig med bandbredden bara.
I exvis IC-7556PROIII som jag lyssnar med, har FM detektorn tre brantheter som passar med e tre bandbredderna.

Kör man IC-706all på 29 MHz FM gäller förstås FMn, dvs 8k0F3, ja egentligen lite smalare ändå, +-2 kHz men det duger med FMn.
Lyssnar man på de amerikanska Fm-relästationerna 29,6 - 29,69 MHz så inser man okunskapen i hur FM fungerar.

Jag brukar köra 706;a i search, dvs den skannar över 29,0 - 29,69 MHz i 5 kHz steg.
Lägg in gränsfrekvenserna i minne 1a och 1b. Väljs steglängd med TS knappen intryckt länge.
Upptäckte igår ett par nya väldigt starka relästationer på 29,620, 29,640, 29,680, 29,690 MHz
Samt att man kör AM på 29,025 kHz, USA stationer med AM lär skitbra!!!

Så det finns mycket att veta i en 706:a, bara man läser handboken.

Har för mig jag gjorde en tråd i ämnet 706 för en tid sedan....

Ändå imponerande att relästationerna är såpass smala och branta att de protesterar när någon kör för bred FM.

SM4FPD

Håller med om manualen och av någon anledning fick jag för mig att den knappens funktion endast var aktiv om man hade ett option-filter.
Handboken är lite rörig och svårläst så jag får vara lite noggrannare när jag läser den manualen.
Det är bara på 2m och 70cm jag kör FM och idag har jag kört ett par QSO över repeater med goda rapporter så allt väl.
Det har varit lite skralt på den trafiken härifrån tidigare men med det superläget på min nya remotplats så tänkte jag ge 2m en chans ändå.
Jag hör och kan köra minst dubbelt så många repeatrar nu än tidigare och på direkten med SSB på 2m når jag till stationer mellan Örebro och Stockholm här ifrån Åmål.
Slänger med en bild på utsikten över Vänern från mitt nya remote-QTH.

20240520_152638.jpg

Håller med om manualen och av någon anledning fick jag för mig att den knappens funktion endast var aktiv om man hade ett option-filter.
Handboken är lite rörig och svårläst så jag får vara lite noggrannare när jag läser den manualen.
Det är bara på 2m och 70cm jag kör FM och idag har jag kört ett par QSO över repeater med goda rapporter så allt väl.
Det har varit lite skralt på den trafiken härifrån tidigare men med det superläget på min nya remotplats så tänkte jag ge 2m en chans ändå.
Jag hör och kan köra minst dubbelt så många repeatrar nu än tidigare och på direkten med SSB på 2m når jag till stationer mellan Örebro och Stockholm här ifrån Åmål.
Slänger med en bild på utsikten över Vänern från mitt nya remote-QTH.

View attachment 12948
Högheden?

Back