IC-706MKIIG kontra FT-897

Helt rätt som Roger skriver, 703 är ett bra val. Jag skulle gärna vara ägare till en 703, tycker den låter mycket bra. Har kommit på att det inte är värt att köpa en för dyr station, det blir inte så mycket bättre som man tror. Trivs bäst med YAESU FT-840 + AMERITRON ALS-600 slutsteg, får då ut de 600W som ibland kan vara bra när man är igång med DX. För PSK31/VHF/UHF har jag ICOM 706MKIIG igång och det fungerar mycket bra. Har haft många trevliga kontakter med SM5WPT Roger när han sänder med sin 703 QRP, starka fina signaler och en mycket fin modulation.

73 de Janne
 
Ic-706mkii

Jag hade en icom IC-706MKII som faktiskt funkade sisådär på HF nu har jag mina Yaesu riggar En Yaesu FT-847 och en FT-920AF Funkar utmärkt.jag tycker att Yaesu FT-897 är en mycket trevlig rigg som funkar bra det är en rejäl maksin som man kan ha med sig i skog och mark utan problem det kan man inte med 706.an och 703.an nä inget som faller mig i smaken QRP okey med ett slutsteg och ett par bilbatterier ute i skogen då kanske det funkar så där men visseligen så är ju 897.an en qrp rigg i säg men den är på nåt sätt mer anpassad för den sortens miljöer som skog o mark.

YAESU FOR EVER..... :D :D :D
 
Det har hänt en del med nya ICOM 706MKIIG, den är bättre än äldre ICOM 706. YAESU FT-920 och FT-847 har jag provat för några år sedan, tyckte bäst om FT-920 (ren HF)

ICOM OCH YAESU FOR EVER!!!
 
Har också FT-920 och FT-847, är nöjda med dom men 847an är inget vidare på kortvågen jämfört mot 920. då är ändå ft-920 en billig rigg med dubbelsuper.
Vad menar du med FT-920AF 0WQT??? Har jag missat nån modell?
Vad är det för skillnad på den och den gamla 920?

Janne!
När provade du den? Jag har även 6m i min ft-920. Trodde alla ft-920 hade det i.

73 Magnus
 
Jag tycker också att FT-920 är bättre på HF en FT-847 jag har 6m på min FT-920 och Dubbla mottagare vad skillnaden men 920 och 920af vet jag inte men det verkar ju inte som det är någon större skillnad faktiskt.706mk2g är bra radio men den har lite svårt för stora antenner den har inte inte några stora ant egenskaper den får tuppguk hela riggen när man ska köra på nån större beam eller jaggi dipoler och typ G5rv inga problem.jag tänkte säga det min FT-847 den använder jag bara till att köra tester och vanligt dösnack på repatrar och direkt Trafik på 2m kör ofta på 145.475 0ch 145.762.5mhz R6X där funkar 847.an jätte bra men HF ja den får duga den slår inte 920 iallafall.

Thomas ØWQT
Yaesu FOR EVER /SK6SJ SIMPLEY THE BEST.....
 
6m räknas som ett kortvågsband och jag hade 6m på min FT-920, Yaesu FT-847 har ju även 2m/70cm och är ingen ren HF. 6m får man betala extra avgift för (experimentband)
Menas det inte AM/FM (FT-920AF) ???
Tror inte det är så bra att blanda en massa olika frekvensband i en enda station.

SM6WXA Janne
MEMBER OF SK6SJ FOR EVER....
 
När jag tog mitt cert fick man lära sig att VHF var från 30MHz-200MHz, UHF från 200MHz-1GHz och SHF över 1 GHz.

6m är ett VHF band.
Det har även alla de vågutbredningar och sätt att kära på som kortvågen har + några till som används på VHF. Tex:

Meteorscatter, EME, Troposfärisk, duktning, Aurora (Även Aurora E som finns på 10m).

73 Magnus
 
De internationellt erkända gränserna är VHF 30-300 MHz, UHF 300-3000 MHz, SHF 3-30 GHz och EHF 30-300 GHz. Kortvåg (HF) räknas som 3-30 MHz (10-100 m).

SM6WET kanske referear till en äldre definition?

Hur som helst räknas 6 meter-bandet som ett VHF-band, och när Sverige fortfarande inte var ett CW-fritt samhälle kunde även Klass 2-amatörer få tillstånd för det magiska bandet.
 
Jo det är så sant som ni skriver om 6m, det jag menade var att 6m kan liknas med ett HF-band. Har själv sänt mycket på 6m, men tyckte det var fel att PTS skulle ha extra betalt för det magiska bandet. 6m öppnar bara ibland och det kan gå väldigt lång tid innan det öppnar upp, så det var inget för mig. Så fick jag inte ha mer än 50W på 6m, därför blev det enbart HF för mig. Men det var kul med 6m så länge man hade Cept2, mycket likt HF-band.
Det om detta, vi är väl utanför tråden nu?

73 de Janne

MEMBER OF SK6SJ FOR EVER......
 
Ic-703 vs Ft-817

SM7IWG said:
Någon som har reflektioner på FT-817 kontra IC-703 med tanke på mottagaregenskaper?

/IWG
Hej iwg !
Jag har ägit en 817 i ca sex månader, sedan tröttnade jag, den var väl trevlig på sitt sätt. Det är helt vad man är ute efter. Men på motagarsidan så kommer den till korta i en jämförelse med min nuvarande ic-703. Du har helt andra möjligheter med 703. Titta på tekniska data och jämför. Efter det ska du kolla om det finns någon som bor i din närhet som äger dessa riggar. Försök sammanföra dom på er lokala klubb med sina riggar, då kan du i lugn å ro flytta antennen fram å tillbaka. Då kommer du att märka att 817 är bra men den tycker om att höra en massa störningar, på 703 är det lugnt. Jag gjorde en sådan test mellan min 706mk2g å en yaesu ft 857, när jag bodde i Surahammar. Det var stora problem med störningar där. På 20 hörde vi att det fanns något i bruset på 857, antennen flyttades till 706, perfekt inga störningar, jag körde stationen utan problem. Flyttade antennen till min ic 746, helt perfekt. Antennen sattes sedan på 857 igen, då gick det inte att höra vad motstationen sade, på min ft 817 var det körbart men ganska mycket brus. Så i störningsrika miljöer verkar dom nya yaesuriggarna fungera sämre. Så Kjell sm5 xxy fick "slokörad" vända hemmåt med sin 857. Men jag har provat hans rigg på andra ställen å där har det fungerat bra, inte lika bra som när jag jämför den med 703, men den går tillräckligt bra för att passa dom flestas behov.
73 de Roger
 
Roger, tack för info. Befinner mig i en svår stadsmiljö med mycket störningar.

73 de SM7IWG
 
Tror att FT-857 och FT-897 fått för bra reklam, alla vill ju sälja och då skrivs det mycket. Jag tror att IC-703 är ett bra val om man bor i svår stadsmiljö, och vill man ha bättre power köper man ett slutsteg. Sedan spelar antennen en stor roll, dålig antenn = dålig mottagning och då spelar det ingen roll vad man har för rigg.

73 de SM6WXA

MEMBER OF SK6SJ
 
Helg

Hej igen på er alla glada amatörer, och övriga. Vill bara passa på å önska er en trevlig helg. Jag ska ut i naturen i morgon, om vädret tillåter. Kommer att ta med ic-703 och långwire. Vi hörs på banden
73 de Roger
 
Låter underbart Roger, vi skall lyssna efter dig. Vi hörs väl även via telefon, ha en fin helg och hälsa alla så gott.

73 de Janne
 
Köp dig du en 897, tror jag läst varenda recension om FT-857 och IC-706MKIIG och 857 verkar generellt vara den mest populära. Mer intermod på 706 bla, bättre mottagning på 857. Ex kan mic gainen ställas separat i 857 osv. Det är helt klart en mkt modernare rigg. Senaste 706an kom väl 99, det är rätt länge sen det. Det är på tiden de kommer med något nytt nu.

Enligt vad jag luskat fram så är det exakt samma kretsar förutom display och ev mjukvara i 857 och 897.
Dock är ett varningens finger bra att ge för datorstörningar. Här kan ICOMen var bättre. Har själv haft problem med störning från dator, dock inte när jag bara kör den bärbara. Tror det är katodstråleskärmar som är extra känsligt.
 
SM4XIO said:
Fundera på att införskaffar en ny radio, där även KV ingår. IC-/06MKIIG eller FT-897?
Har svårt att bestämmer mig för den ena, eller den andre.
Har ni erfarenheter av de två maskiner, så hör av er. Både för och nackdelarna är av intresset.
Gärna kommentarer till deras KV-band i jämförelse med rena KV-riggar.

73 de Axel, SM4XIO
Hej.
jag har kört 706mk2 och jag har min Yaesu FT-100D som slår alla rekord 706 är ingen dålig rigg men jag har mycket hellre Yaesu,n.

Köp Yaesu då får du kvalite... Thomas / WQT
 
Yaesu så klart!!!

SM7IWG said:
Roger, tack för info. Befinner mig i en svår stadsmiljö med mycket störningar.

73 de SM7IWG

bor du i en stadmiljö då ska du inte skaffa dig en 706 för där ska du ha en yaesu,706 tar in en massa störningar jag vet en som BYTE sin ic-706m2g mot en yaesu FT-897 och han är jätte nöjd med den och han bor i en hemska radiomiljö men näe han byte ut sin 706 så kan nu kör hf utan problem..

Thomas / WQT

Yaesu for ever !!!
 
Och ... jag har kört med en Heathkit HW-101 i många år och en Icom IC-720A i 10-15 år och nu sedan ett par år en IC706MkIIG. IC-706an är en fantastisk och allsidig rigg på många sätt, men ... mottagaren orkar inte riktigt med för starka signaler. Jag tror nog både IC-720A och den gamla rörriggen HW-101 klarade denna uppgift bättre. Man kan iofs slå av preampen och slå på dämpningen. Det största problemet med IC-706:an tycker jag ändå är fläkten, som surrar och lever om som tusan! Man vill ogärna ha radion igång på passning/skanning om man t.ex. sitter och jobbar. Man kan lösa detta problem genom att använda hörlurar eller genom att använda separationskabeln och gömma undan riggen någonstans under bordet och bara ha frontpanelen på bordet.
 
Hejsan,
Ser att Du fått en hel del svar redan, vill bara skjuta in ett till ;-)
Har kört en FT-857 nu under et par månader och är väldigt nöjd.
Trodde inte från början på att stoppa in så mycket elektronik i en så liten låda ;-)

Men en sak har jag upptäckt som retar mig lite (men jag får skylla mig själv);
Liten låda betyder få knappar...
När man ligger och jagar små rara DX så vill man snabbt kunna hoppa mellan VFO'er, ändra fart på CW-keyern, slå i och ur filter/IPO/dämpning etc. Det blir ganska trickigt när allt mer eller mindre sitter i samma tre knappar (plus in och ut ur diverse menyer).

Men frånsett detta, en rackarns kul lite maskin.
Om Du vill se/känna på den så slå en signal om Du passerar Vallentuna.

Hasse / ØIMJ
 
Back
Top