IC-706MKIIG problem

Tack för infon Roy, man vet inte var man hamnar på banden, det gäller att leta på alla frekvenser efter något intressant att haka på nu när konditionerna är lite skröpliga.
73 de SM6POP
 
Ja det är inte som förr på kortvågen.
Det var bättre förr.
Har inte hört ett ljud på 21 MHz på år, men klart jag lyssnar inte varje kvart.
Lika med 18 MHz svårt att höra en radioamatör.
Jag försöker med IBT, International Bacon Project.
På 14100, 18110, 21110, 24xxx och 28200 kHz CW. Ett antal fyrar över hela världen, sänder tidsdelat.
Morse med A1.
Genom att ställa sig på en av frekvenser och vänta i 3 minuter får man nästan hel världen.
Idag kan en eller två höras som en andeviskning....
Förr kunde man höra de flesta och ofta med S7-S9
Rundradio, oxo de stationerna svaga och mer sällsynta.
Referenstationerna på 2,5 5 10 15 20 MHz är försvaga numera, förr S9 plus....
Vad händer?

Klart att vi har tidernas lägsta solaktivitet, och har nu ett minimum av solfläckar, men så klent hr inte något tidigare minimum varit.

Ja nu kom vi utanför tråden....
Men vad tycker ni andra, kanske ni som varit med flera solcykler???

Nybörjarna har ju inte att referera till, och kanske tror att "sån är kortvågen".....

Nn station som för kunde användas nära dygnet runt, för frekvenskontroll och konditionskontroll var en Volmet på 11253 kHz USB. Men även den hörs bara delar av dygnet numera.

de
SM4FPD
 
Det är som du skriver Roy, kondsen är inte som det varit men det finns ändå lite ljusglimtar under dygnet.
Har kört lite dx på 20m när det varit tid för greyline på eftermiddagarna, går fint över till staterna och sydamerika bland annat då.
Noterade också att 10m haft lite öppningar de senaste dagarna, alla gånger sporadiskt E och de kondsen är ju inte så beroende av solfläckar.
Även VHF har haft lite tropo-öppningar nu när det är högtryck så det blev ett cw-qso med Huddinges Sändareamatörers fredagsring på låga delen av 2m för en tag sedan så man får väl leta lite så finns det alltid något intressant att hitta.
Jag vet också att några av mina radiokompisar kör en del dx på 40m under den mörka tiden och på morgonen men eftersom jag kör på dipoler på de banden och de sitter inte så jättehögt så blir strålningsvinkeln inte optimal.
Men som devisen säger "även en blind höna hittar ett frö" så det är bara att fortsätta att leta :)
73
 
Hej.
Tar upp tråden igen, fick en fråga från en radiogubbe angående en IC-706 första versionen.
Han lyssnar på lite jaktradio, marinradio och annat ovanför 2m-bandet och upplevde att radion var döv där.
Jag fick låna radion för att prova och mycket riktigt är den inte alls bra på de frekvenserna, på 2m är den känslig och fin i mottagningen men högre upp går det sämre.
Lyssnade lite på 155.400 då en del radiogubbar i närheten pratar där och radion är nästan stendöv, brusar som den skall på fm men tar bara emot lokala stationer.
Kan det vara ett av bandpassfiltren som behöver justeras, på MKIIG går ju det att justera med servicemeny-läge men det finns inte med i första versionens servicemanual.
De skall ju inte ändra sig men det är väl det första jag kan komma på utan djupare eftertanke.
Det finns ju 3st bandpassfilter för vhf - låg mellan och hög och den aktuella frekvensen ligger ungefär mitt i mellan centrumfrekvensen på mellanfiltret och det höga filtret.
Inte för att jag tänkt att rota i en annan persons radio men nyfikenhet är kunskapens moder.
73 de SM6POP
 
Den första IC-706, var byggd med ett bandpassfilter för 144 - 146 MHz där maximal känslighet finns.
För heltäckning används ett enklare HF-steg, men jag minns inte om det rackar eller ej.
Därför skillnaden, men du beskriver skillnaden inom amatörbandet och 155 MHz som lite för stor tycker jag.
Men kan ej säga vad som är rimligt.
Att någon trimning skulle ha ändrat sig är knappast troligt.
Möjligen är HF steget som täcker utanför amatörbandet trasigt.
men det var heller inte så viktigt att ha max prestanda utanför amtörbandet på den tiden.
Radion är ju byggd och specad för just amatörradio.

Skall se framöver om jag har något schema på den första 706:an. Så kanske jag kan komma med mer noga info.

UHF fanns ju inte på IC-706.

de
SM4FPD
 
Hej Kenth och tack för svaret.
Läste den där jag också och samma lösning finns på fler ställen.
Jag är lätt allergisk att ändra grundkonstruktioner i radioapparater, i så fall vill jag ha ordentligt på fötterna och veta precis vad jag gör och varför.
Radion är inte min så det få väl bli ägarens beslut om han vill göra ändringen själv men jag skall ändå försöka läsa mig in på vad som ändringen går ut på.
Det får bli fram med servicehandboken och kolla, som tidigare sagt - nyfikenhet är kunskapens moder.
73 de SM6POP
 
Kollade lite på IC-706 första versionen och VHF ingången.
Först och främst, radion är överhuvudtaget inte specad på VHF annat än 144 - 148 MHz.
60 - 200 MHz är en bonus.
HF-steget på VHF består av ett bandpassfilter med två spolar för 144 - 148 MHz och kan trimmas inom detta band. L29 och L30
För 60 - 200 MHz finns ett kombinerat HP och LP filter med väldigt många steg, (17 komponenter) ej trimbart, ger bredbandighet 60 - 200 MHz men god dämpning utanför detta område.
De olika ingånsstegen väljs med sw dioder D6 och D7. Ett möjligt fel kan vara en av de dioderna, åska??? de är dubbeldioder.
Själva förstärkningen sker i en IC efter dessa filter.
Man kan tänka sig att bandpassfiltret för 144 - 148 MHz har en låg dämpning kanske 0,3 dB
Medan 60 - 200 MHz filterkombinationen mycket väl kan dämpa 5 - 10 dB.

I praktiska livet kan mottagaren på ex 155 MHz blockeras av starka stationer inom bandet 60 -200 MHz ex FM stationerna, 88 - 108 MHz.
Så med signalgenerator kanske inte skillnaden är så stor.

Man kan förstås undra om det är fel av tillverkaren att göra en bonus med heltäckande VHF utan spec för detta.

IC-706 första versionen han inte säljas i så många ex innan MKII och MKIIG kom, den sista i enormt många ex föra att vara amatörradio. MKIIG är oxo en riktig höjdare i sin klass.

IC-706 såldes c:a 1995 - 1997
IC-706MKII såldes c:a 1996 - 2001
IC-706MKIIG såldes 1998 - 2010

MKII och MKIIG har avstämmande HF teg, (trackande), dvs som stämmer av sig alt efter frekvensen man ställer in. Svårt att trimma men effektivt.

Tiden går och det är nog inte mycken elektronik som stått sig så länge som de här prylarna.
Men amatörradio förväntas ha oändlig livstid.....

Huruvida det finns ett fel på den 706 som tycktes okänslig utanför specen kräver uppmätning och kanske jämförande mätning mot annat exemplar.
Man får nog acceptera upp till 10 dB.

Men hjälper man någon blir man för evigt släkt med hans grejer........
Får skulden för alla framtida fel och olyckor.

De
SM4FPD
 
Japp, ser det, ett filter för 60-200MHz och ett för 144-148MHz, D6 på ingångarna och D7 på utgångarna från filtren och genom IC1 som förstärker
Ser att modden i Kenths inlägg kopplar bort 60-200MHz filtret och kör 144-148MHz filtret hela vägen upp.
Dioderna är misstänkta men även Q8, Q9 och Q10 kan behöva lite uppmärksamhet eller vad tror ni? Sedan är det väl att byta uppmärksamheten från PA-kortet om det ser bra ut där.
Hur som helst är radion hämtad av ägaren och precis som du säger Roy, så fort locket åkt av radion så sitter man kanske med skägget i brevlådan, så locket på om det inte är min radio och locket på så länge det funkar.
Ibland känns det som det kuggat över något på vindsvåningen när jag sitter och studerar kopplingsschema för att förstå ett fel i en radio jag inte ens äger och som har många år på nacken,
Men alltid lär man sig något och visst är det intressant och lite avkopplande att leta fel på något som inte spelar mig någon roll om det funkar eller inte.
73 de SM6POP
 
Back
Top