IC-735 utklädd till Ra762?

SM0UAN

Well-Known Member
Hej. Undrar om någon här vet något om var/när/hur IC-735 har använts i gröna sammanhang? Från HV känner jag till Ra763, som är baserad på en IC-707, men den andra radion är svår att hitta info om. Någon?
 
Det närmaste man kommer var nog användningen av IC-735 i den "eterövningsanläggning" som SRS gjorde åt S1 år 1988. Tror dock inte att någon speciell beteckning togs ut för den radion.

1716306913063.png
 
Jag har inte själv sett någon IC-735 i Försvarsmakten men däremot M-nummersatt IC-707 som du nämner och även i FRO är IC-725 och IC-726 vanligt förekommande, jag hittar däremot inget i mina gamla FRO-papper som indikerar att de förärats ett M-nummer.
IC-706mkIIG förekommer även den i Försvarsmakten.

Som kuriosa kan nämnas att Norska försvarsmakten har haft IC-725 fordonsmonterat med fyra träskruvar i instrumentbrädan på deras jeepar i utlandstjänst, ett föga imponerande montage som inte skulle passera en svensk fordonsbesiktning utan anmärkning.
 
Just det ex jag tänkte på var "kronmärkt" med en märkplåt med M-nummer och typbeteckning (Ra762). Kan ju ha varit nån föregångare till Ra763 eller nån typ av experimentutrustning. Knappast "modern krigsmateriel" i alla fall...
 
När jag gjorde värnplikten så fanns det en en IC-735 på A9/I2. Vi använde den till att övervaka radiotrafiken under övning, och så gick det att så klart att köra på amatörbanden under "ledig" tid, SL4CM har jag för mig signalen var. Minns dock ej om det satt något M-nummer på den.
(Antenner vi hade var någon typ av bredbands dipol och så en tri bander yagi av märke Hi-Gain.)
 
IC-735 fanns nog på många ställen, men oftast i enstaka ex, och så vitt jag vet sattes inget Ra nummer på den. Men det fanns en översatt handbok till IC-735, den har jag inte.

De som var i Enköping i telegrafisalen hade heller inget sådant nummer.
Men de var modifierade för att bara kunna köra max 10 W. Flera frågor om denna mod har jag fått och har nu en doc fil med vad som skall göras för att få den i original.

I Norge användes IC-735 i rätt stora antal, (nära fyrsiffrigt antal) men jag vet inte om de fick något mil nummer
Dessa modifierades på en del sätt, bla tog brusspärren bort, några knappars funktion togs bort, avsikten var nog att göra den lite enklare för ovana operatörer. Även här har jag en fil med vad som kan göras för att få dem i original.
Men mig veterligen har inte dessa kommit ut på amatörmarknaden trots att de är utbytta.

SM4FPD
 
IC-735 fanns nog på många ställen, men oftast i enstaka ex, och så vitt jag vet sattes inget Ra nummer på den. Men det fanns en översatt handbok till IC-735, den har jag inte.

De som var i Enköping i telegrafisalen hade heller inget sådant nummer.
Men de var modifierade för att bara kunna köra max 10 W. Flera frågor om denna mod har jag fått och har nu en doc fil med vad som skall göras för att få den i original.

I Norge användes IC-735 i rätt stora antal, (nära fyrsiffrigt antal) men jag vet inte om de fick något mil nummer
Dessa modifierades på en del sätt, bla tog brusspärren bort, några knappars funktion togs bort, avsikten var nog att göra den lite enklare för ovana operatörer. Även här har jag en fil med vad som kan göras för att få dem i original.
Men mig veterligen har inte dessa kommit ut på amatörmarknaden trots att de är utbytta.

SM4FPD
De i Enköping finns kvar :) de står bortglömda i ett plåtskåp.....
 
Bra, de kan vara bra att ha vid sämre tider.
Här ute i skogen står en såningsmaskin från 50 talet, bra att ha vid sämre tider...

SM4FPD
 
40 år gamla IC-735 ("Ännu vet ingen hur gammal en Icom kan bli...") är kanske "bra att ha",
men sedan uppstår problemet att hitta operatörer som kan använda dem,..
 
Ja samma gäller väl gamla jordbruksmaskiner, jag ironiserar lite över hur bönder spar allt som går att spara, finns en del likheter med radioamatörer.
Nej än idag beklagar sig en del över hur svårt det är att hantera en radiostation med menyer.
Om ett antal år kommer det att bli omvänt, hur gör man med alla dessa konstiga vred och rattar och hur skall de ställas in?
Och framför allt hur utbildar man någon i ratt och knapptekniken?

Jag har försökt utbilda i hantering av PLATE och LOAD-apparater. Det är inte lätt.

Men de kan nog bli gamla, de där gamla fina IC-735:eek:rna.
50 - 60 år lär inte vara något problem.

Men att uppdatera dem med mjukvara lär bli svårt, jag får än idag frågor om ny mjukvara till IC-701, 720 etc....

Faktum är att hanterandet av grejerna är en sak.
Att förstå sig på kortvåg en helt annan sak.
Kanske finns radioamatörer då om 50 år....

En sak som försvårar allt är att ord, namn och beteckningar på saker förändras, sålunda heter en kristallmottagare "mineral radio" nu....

SM4FPD
 
Faktum är att hanterandet av grejerna är en sak.
Att förstå sig på kortvåg en helt annan sak.

Att lära sig hur "kortvåg" eller HF arbetar, och främst dess begränsningar,
är en ganska hög tröskel.

Vi "old-timers" hade fördelen av att inte fått våra certifikat efter en veckoslutskurs,
utan hade vanligen minst ett par år av kortvågslyssning bakom oss.
Detta gav grundkunskaper i vad som kunde förväntas, både av radiomediet och av oss själva.

Dessutom var det ovanligt med rena stickproppsamatörer, utan de flesta hade byggt åtminstone
delar av sina utrustningar.
 
Vi "old-timers" hade fördelen av att inte fått våra certifikat efter en veckoslutskurs,

Så är det inte, när jag tog mitt cert 13år efter dig AOM var teoriprovet det samma som du skrev för att ta ditt A-certifikat och det samma för T-certifikat på den tiden.
Det teoriprovet var enklare är vad som krävs idag.
Skillanden var kravet på CW-kunskap vilket försvann 1971 då du tog ditt cert vilket kanske var tokigt men samtidigt hade varit väldigt mycket tystare på banden om vi hängt kvar med de tidigare reglerna.
Hur som helst är det teoriprov som krävs idag betydligt svårare än då och det görs inte på ett veckoslut, det kan jag garantera.
Eftersom du troligen, med tanke på "veckoslutskursen", inte är uppdaterad på det prov som för tillfället är kravet för ett certifikat länkar jag till utbildningsmaterialet gäller nu så kan du jämföra med tidigare kunskapskrav.
73 de SM6POP - Anders
 
Jag kan instämma i att det var "tokigt" att ta bort telegrafikravet och införa T-certfikatet. Detta var utslag av ett mycket kortsiktigt tänkande, och det förvånar mig faktiskt att både Televerket och SSA kunde förledas till detta.

Dock var det så att "veckoslutskurserna" blivit en realitet på många platser redan på tidigt 70-tal. Det var nämligen så att provfrågorna, som då var ganska stereotypa och hade liten variation, spreds ordagrant i flera storstadsklubbar. Detta fick som konsekvens att det inte behövdes många timmars läsande för en genomsnittstonåring att kunna göra ett godkänt prov, något som kom att visa sig i statistiken.

På 70-talet så gjorde Televerket årliga uppföljningar av utfallet hos proven, och det fanns tydliga inslag i svaren vilka pekade på att personer helt utan egentliga kunskaper hade gjort dem genom att memorera svaren.

Sedermera kom Televerket att ändra upplägget hos proven så att variationen ökade vilket gjorde det svårare att få godkänt genom att endast memorera "rätt svar".

Beträffande min ev. egna kunskap om det moderna utbildningsmaterialet kan jag meddela att jag varit "smakråd" vid utformningen av ett par "online-kurser" i privat regi de senaste åren. Dessutom har jag gjort ett stort antal av de övningsprov som finns på "SSA-akademin".

KonCEPT-boken har både "djup" och "bredd", vilket gör den svårnavigerad vid självstudier. Dessutom är det svenska certifikatprovet av relativt liten omfattning i internationell jämförelse, vilket gör urvalet av relevanta frågor mycket svårare. Det tyska "Klasse A" provet har nära
120 frågor vilket gör det lättare att göra representativa och utslagsgivande urval av frågorna.
 
Efter en snabbkoll fanns följande Icom-apparater med mil reg:
IC-R7000, F1701-000060. Reg 2003. "Mod av FRA"
IC GM1600E, M3955-125111. Reg 2006. "Ej krigsmateriel"
IC706 MkIIG, M3955-611010. Reg 2001. "Ej krigsmateriel". Kallades Radiostation 611
IC-735 M3955-762010 Reg 1992. "Ej krigsmateriel". Kallades Sändtagare 762

Med Ra-nr
IC-F1810 RA 4125 M3955-412510. Reg 2009. "Anp för marin anv."
IC-707 RA 763 M3955-763118. Reg 1997 .

I bland har man glädje av databaserna på gamla CD DELTA och CD FREJ. De var bra reservsystem till våra stordatorsystem!
 
IC706 MkIIG, M3955-611010. Reg 2001. "Ej krigsmateriel". Kallades Radiostation 611
Satt tillsammans med IC-4KL i ett av FMV:s utvärderingssystem för HF2000 i slutet av 90-talet. Ska ha varit orsakat av leveransförseningarna hos Marconi/Selex radiomaterielen.
 
Back
Top