IC-7600 och transverter

SM4GRP

Active Member
Finns det någon som använder transverter för 144MHz tillsammans med IC-7600 som kan dela med sig av sina erfarenheter? Funkar bra/dåligt? Jag tänkte komma igång på 2m igen med en DEMI-transverter och min IC-7600.

MVH
Kjell-Göran SM4GRP
 
Jag tror inte det är särskilt många som kör IC-7600 med transverter ännu. Men med IC-756PROII och PROIII finns flera som gör så.
"Ännu" ja det är få som numera satsar fullt på "låga delen".
Och det finns ganska många rena VHF och UHF alla mode stn ute.
Det blir nog ganska likartad funktion som med IC-756PROall, dock har ju IC-7600 en verkligen mer avancerad spektrumpresentatör som borde vara kraftfull på 144 och 432 MHz.
IC-7600 har en helt ny NB, (Noise Blanker) som jobbar helt med DSP, i IC-756PROall var den ju som vanligt en störningsmottagare som klipper "hål" i mottagningen under störpulsernas varaktighet. Det bör därför finnas mycket att vinna med IC-7600 och den avancerade NB:n. Ägare till 7600 rapporterar om en outstanding NB.

Skall man vara kritisk mot transverter så får man ju med sådan en 5 - 10 MHz bred första MF. Idag tjatar ju alla efter smal första MF. Dvs bandpassfiltret 28 - 30 MHz skall agera första MF filter. Ett sådant blir då uppskattningsvis 5 - 10 MHz brett vid -30 dB.
Tror man inte på ARRL:s propaganda så kommer det ända att funka utmärkt, bara transvertern har prestanda att matcha IC-756PROall och 7600.

De SM4FPD
 
Finns det någon som använder transverter för 144MHz tillsammans med IC-7600 som kan dela med sig av sina erfarenheter? Funkar bra/dåligt? Jag tänkte komma igång på 2m igen med en DEMI-transverter och min IC-7600.

MVH
Kjell-Göran SM4GRP

vilken DEMI transverter är det, ny / gammal ?
 
DEMI

Jag har kollat transvertermarknaden inför återstart på 144MHz. Elecraft och Down East Microwave har de bästa tror jag och jag rankar DEMIs nya (2010-design) högre än Elecrafts. Hade DEMIs förra design för en massa år sedan. Den såg ut som ett råttbo men funkade bra. Den nya designen är mycket renare och förbättrad.

Visst är det kanske bättre med en dedikerad mottagare för 144 och inte en kortvågsmottagare plus transverter. Hade jag råd skulle det stå en IC-9100 bredvid min IC-7600 i shacket men då måste SRS ge en ordentlig rabatt :) Alltså får det bli en transverter. Tror det blir kanon. IC-7600 är ju förberedd för det, så det blir smidigt att använda.

/Kjell-Göran
 
Jag har tyvätt inte tillgång till den tidsskriften. Vad kom de i korthet fram till? Barnsjukdomar?

Har inte numret tillgängligt men det var något om brusig LO och grannkanalsdämpning (?) som FA rackade ner lite på, men som allt så beror det ju på vad man jämför med..

läs reviews på eham här: ICOM IC-9100 Product Reviews
 
Ja fast de där reviews:en på Eham är tyvärr lite av karaktären "Jag har just plockat ur radion ur kartongen och den lyser fint"..
 
Hej Ulf. Det är tilltalande med en allt-i-ett-station, om den inte är i bilradioformat. Hur som helst stannar nog 7600:an kvar om kompletteras med en transverter från DEMI om ett tag.
 
Back
Top