Ic 761

Geer

New Member
Hej... jag har funderingar på att införskaffa mig en IC 761. (eller liknande (prisklass)).
Jag har också hittad en som är interasant för min del.
Nu undra jag om där är nått specielt jag ska titta efter (fel eller liknande) som kan vara "vanliga" på denna modell.
Jag vill också vara tacksam för synpunkter på om det är "rätt" modell eller jag ska titta efter nått helt annat (samma prisklass). Har just nu en IC 735.
MVH
Thomas - SA4ANT
 
IC-761 är ett ok val. Är ju i princip en IC-751A + IC-AT100 ihopbyggd med nätdel. Lite kända fel som borde vara fixade redan, det handlar om kondingar i PLL m.m. men som sagt, har den använts under åren borde det redan vara fixat. Den innehåller det bästa paret kristallfilter för SSB som Icom gjort, FL80 och FL44, det är bara den och IC-751A + IC-775 som har det. Lite långsam tuner och lite mer brusig syntes m.m. än sin efterträdare IC-765 men jag tycker den är helt ok. Men det är en radio som är 18 år gammal så något problem eller mindre skavank kanske du får räkna med och det skall ju också återspegla sig i priset. Ett tips är att du kollar in på www.eham.net och tittar på vad olika amatörer i världen tycker om den. Här har du en direktlänk. http://www.eham.net/reviews/detail/398

Om det är den perfekta radion för dig eller inte vill jag inte säga, det finns ju många apparater i denna prisklass men nog skulle jag i alla fall hålla den i den övre halvan av de som jag själv skulle välja.

Gott nytt år de Janne / SM5SUH
 
Back
Top