icom 7000 utöka tx.

scanner2000

Active Member
En fråga som jag har är att man skulle vilja utöka tx på min icom 7000 är det möjligt. Jag är medveten om typ märkning skiter sig. Varför för jag vill göra det är att jag har den monterar i bilen och då vi vad på husvagns semester så finns det som inte är radioamatörer (det skulle ju alla vara). Då kunnde man ju prata 2 meter till käken gick ur led :) Så dom har 446 Mhz apparater jag kan höra dom men inte sända. Klart att man kan ha med en handapparat för 446 mhz. Men det är ju så att man har en radio fast i bilen 10000 spänn känns det onödigt att ha en handapparat för det. Vet inte om man får ha exter antenn på 446 mhz. går det bara släppa det bandet eller släpper man tx på allt och hur blir det med övertoner etc om man sänder på icke amatörband på en sådan rigg.
 
Vad jag förstår är endast handapparater med påmonterad antenn tillåtna, inte fasta/mobila stationer med extern antenn. Tillåten effekt max 500 mW - hur får du koll på att du inte överskrider den gränsen?

- Jag föreslår att du låter ICOM stationen vara som den är och använd en handapparat istället. De är ju inte så dyra.
 
Last edited:
Back
Top