Frågan borde ställas till representant för biltilverkren. Även biler borde ju ha något som liknar EMC krav.
Döfött å klart. De skiter väl i sitt ansvar.
Radiomatörer har genom tiderna bekämpat tändstörningar från sina bilar.
Lämpligt är dock att göra sig säker på att det verkligen är tändstörningar, dvs ett rent knatter utan brusliknde ljud.
Rena tändstörningar borde NB ta i 706:an.
Att sniffa med en sladdstump kan ge info varifrån törningen kommer.
Jordning av dragkrok så att punten där antennen sitter verkligen oxo är chassijord.
Att INTE låta bilens chassi vara återledare för strömmatningen till radion, gör man genom att dra rejäla DC sladdar direkt på batteriet.
Att jorda avgassystemet på flera punkter under bilen brukar vara effektivt.
Som bekant hänger hela avgasröret i gummin och är i princip en antenn under bilen kopplad till motorn.
Ibalnad sitter tändspolen på sidan av motorn, jordförbindelsen till motorblocket blir då en antenn för störningar. Att flytta tändspolen till motorblocket kan hjälpa i äldre bilr, men är knske iten lämpligt i en modern bil. Däremot en rejäl jordledning.
Att ge sig på tändstiften är idag inte så vanligt som förr.
Felaktiga tändstift utan avstörninga kan ha monterats i bilen.
Med sniffningen kan man kanske bedöma om störningen kommer från tändspolen, fördelaren eller stiften.
Säkert finns någon som ha medicin mot just din bilmodell.
de
FPD