ICOM 706MKIIG - Fel i frekvens (TX)

MickeMek

Member
Köpte en IC-706MK2G i tron om att den skulle fungera perfekt, men blev överraskad av ett märkligt fel.

1. Radion ligger 10kHz fel i frekvens både på HF och VHF (har inte testat UHF). Det märks enklast i TX via radiotestaren
Jag har justerat referensen till 60.00000 på pricken och övriga värden enl. sektion 4-2 i servicemanualen.
Om jag förstår rätt så är det enda stället man kan justera frekvensen på just i referens-oscillatorn. Resten av LO och BFO genereras ju av DDS baserat på Ref.Osc

2. IC291 (TA7805F) på PLL-kortet blir onaturligt varm, och kortet drar ca 200mA även urkopplat ur radion.
Jag har försökt isolera vad det är som drar så mycket ström genom att koppla bort olika sektioner på kortet samt lött bort en del elektrolyter.
Inget av detta hjälper utan kortat drar fortfarande lika "mycket" ström.
Är detta normalt? IC291 klarar max 1A enligt databladet, men frågan är om det är strömtjuven som gör att jag ligger snett i frekvens.

Har någon sett detta problem förut?
Nästa steg är att låna en värmekamera och se ifall det går att se något annat på kortet som blir varmt.
 
Om radion ligger konstant 10 kHz snett i frekvens i både sändning och mottagning i hela frekvensområdet.
så beror det sannolikt på att delningstalet som skickas till delarna i PLL-en är fel, antingen i hur det beräknas eller
hur det överförs till delarna. Man kan även tänka sig att någon RIT/XIT-funktion kommit i olag.

Utan att veta hur PLL-kortets frekvensplan är i detalj är det svårt att peka på orsaken.
Det blir att mäta upp alla genererade frekvenser i modulen för att hitta det ställe som avvikelsen sker.
 
Ligger alla trafiksätt 10 kHz fel?
Ett typiskt fel är att FM kan ligga snett, men oftast bara i TX.

Main reset kanske man kan börja med.

SM4FPD
 
Jag ska mäta den igen så fort jag är klar med PLL-kortet.
Main reset (Band UP & Band DN + ON) har jag gjort flera gånger utan att det blir bättre..
Om det är ett typiskt fel kanske det finns en patenterad lösning?

/ Mikael
 
En 735:a jag mixtrade med för något år sedan låg snett i frekvens, vilket berodde på jordfel i frontpanelen och spökade med RIT.
 
Inget fel jag känner igen från 706MKIIG, jag har haft några stycken som legat snett men inte alls så mycket och i de fallen har det varit just referensoscillatorn.
På sidorna 3-6 och 3-7 i servicemanualen har du förklarat och med blockschema hur frekvenserna skapas.
Blockschemat på sidan 9-1 är också en hjälp så fram med frekvensräknaren och mät.
Har du inte en uppdaterad servicemanual så får du se upp lite då det finns en del felaktigheter i schemat i den som finns att hämta på nätet.
 
2. IC291 (TA7805F) på PLL-kortet blir onaturligt varm, och kortet drar ca 200mA även urkopplat ur radion.
Jag har försökt isolera vad det är som drar så mycket ström genom att koppla bort olika sektioner på kortet samt lött bort en del elektrolyter.
Inget av detta hjälper utan kortat drar fortfarande lika "mycket" ström.
Är detta normalt? IC291 klarar max 1A enligt databladet, men frågan är om det är strömtjuven som gör att jag ligger snett i frekvens.
Det låter inte mycket med 200mA utan att jag vet vad den borde dra, men PLL borde dra en ganska stor andel av den höga strömmen som radion drar i RX. Med linjär regulator blir det varmt. Men beror på vad "onaturligt varm" betyder. Som jag minns det så brukar PLL-kortet bli ganska varmt när den står på ett tag. Vart annars tar strömmen vägen? Det kanske SM4FPD vet något om; vad är det som slukar all strömmen i en 706:a? I den aspekten så är IC-703 att föredra.
 
JA 200 mA kan man nog bortse ifrån oavsett så kan det knappast göra att radion ligger snett.
Men kontrollera lödningarna vid stabbarna, i vissa fall kan de vara krackelerade vilket kan ske av värme. Omkring där finns även två stora ytmonterade motstånd, minns ej res. men stora platta svarta saker, löd om med färskt lod.
Men se först till att radion är felfri i övrigt. Dvs försök inte "laga" fel som inte finns.

Som nämnts , vid FM förekommer et 10 kHz fel.
Trimning av sändarens FM PLL hjälper, den har drivit iväg och faslåser inte. Detta har behandlat i andra trådar här på forumet. Men är beskrivet i servicehandboken.
Men är alla trafiksätt 10 kHz fel är det annat fel, okänt för mig.

SM4FPD
 
Jo, efter noggranna kontroller och uppmätningar så visade det sig att den låg närmre 15kHz fel på alla band vid trafiksätt FM.
Jag märkte även att frekvensen gled ifrån inställd frekvens. En kort period, i början på sändningen, låg radion rätt i frekvens (ca 100mS) för att sedan glida ned ca 15kHz.

Vad skiljer sig då FM från AM och SSB? Jo, vid FM injiceras AFMOD till en extra VCO för att frekvensmodulera IF-signalen på 9.0115 MHz.
I denna VCO sitter det en trimkondensator (C1022) för att justera signalen och i mitt fall var denna oxiderad. Det räckte med att motionera den lite så hamnade radio spikrakt i frekvens igen.
Vid AM och SSB går signalen en annan väg då och påverkar BFO signalen istället.
Därför märktes felet endast på FM och inget annat mode.

Nu har radion ett litet sus i bakgrunden på modulationen samt lite begränsad deviation, men endast på VHF. HF och UHF låter den hur bra som helst. Kan suset komma från PA't?

IC-706MKIIG_FM-VCO_Block.png
IC-706MKIIG_FM-VCO_Board.png
 
Kanske kan finnas fler trimkondingar som behöver motion? Oxid kan förutom ändrad kapacitans också ge oljud i olika former.
 
Jo, just denna bytte jag till slut mot en annan från ett donörkort då den var väldigt skrapig.
Visst skulle man vilja motionera alla justerbara komponenter, men det blir sååå mycket jobb då..
 
"Suset" du har bör i så fall finnas även vid mottagning.
Beror sannolikt på trimrar i VCO. Blir kanske värre med tiden.
Gör trimningen av VCO:er enligt serv.
Lyssna gärna på en signal vid trimningen eller berör bara den trimmer som gäller för aktuell frekvens. Så kommer och går suset, glappar, som är ett brus på osc.
Trimrarna kan sen snurras runt en massa varv för att sen trimmas rätt. Chansen att det funkar länge är stor, men i vissa fall måste man byta trimkondingar. Att byta dessa ytmonterade inne i VCO lådan är inte lätt. Man MÅSTE löda loss VCO skärmlådan då.

Samma fenomen med trimrar hade vi förr även på VCO i större riggar med trådmonterade komponenter, så varför vissa trimmar blir såna är en bra fråga.

Hur många andra elektroniksaker, TV Video etc som blivit med dåliga trimkondingar genom tiderna är även det ett stort frågetecken. Men sån elektronik slängs ju vid fel.

Från början skrev du att den låg fel på både RX och TX, men FM vco jobbar ju bara vid FM TX.

Saken visar att det är viktigt att testa igenom allt vid fel, för att få en bild om helheten.
Även att det är extremt sällsynt med logikfel, CPU:er eller programvara.

SM4FPD
 
Back
Top