Icom 729, plötsligt börjar spöka.

SA7AZQ

Well-Known Member
Min gamla Icom 729 har börjat "stänga" av sig. Man kan slå på den och efter 5 minuter dör displayen och audion i högtalaren men S-mätaren fortfarande ger utslag, andra gånger fungerar den i någon timme :( Displayen tappar 95% av ljusstyrkan men dioderna lyser lite svagt men inga tecken. Sedan när man stänger av den kan den fungera fullt normalt när man startat den men plötsligt så "stänger den ner":confused: Nätaggregatet är det inget fel på för alla mina andra apparaters som får ström via det fungerar. Det kan inte heller vara HF som kommer tillbaka för detta sker både vid tx och rx. Har även kollat så det inte är DC-kontakten, jag har använt en liten mejsel för att "tajta" honstiften så de inte kan glappa, och problemet kvarstår.
Vad kan vara fel?
/Kristoffer 7azq
 
Du beskriver ingen rök eller speciell lukt så någon sorts glappkontakt inne i riggen är väl en ganska säker gissning.

Du får väl följa strömmatningen internt och kolla efter glappande kontakter och kallödningar, har varit med om att
stabbar som varit glappa i ett ben. Kylspray växlat med värme kan vara ett bra hjälpmedel för att hitta fel av den
här typen. En spricka i en ledningsbana på ett kretskort kan yttra sig så här.
 
Kristoffer, jag har inget schema på 729'an men om det är som jag tror (genom tidigare erfarenheter) så kan det mycket väl vara så att den transistor som sköter om till-från-slagningen av radion behöver bytas. Eftersom jag inte vet hur den är konstruerad på just den punkten så låt mig beskriva det så här: eftersom "dagens" apparater har en miniatyromkopplare bakom fronten (billigast att tillverka så här) så styr den brytaren en liten NPN (troligen) som i sin tur styr basen på en effekttransistor (alternativt drar ett relä) som kopplar 12V matning till radions funktioner. Så här fungerar till exempel FT-847 men också de flesta moderna mobilstationer för V/UHF.
Transistorer har tyvärr också begränsad livslängd så det kan ju tänkas att det är den typen av fel du har på din station.
Det kan också vara så enkelt att du faktiskt har en sliten brytarfunktion i omkopplaren men eftersom displayen dimmar ner sig innan stationen bryter så skulle nog jag tro att det är effekttransistorn för 12V-matningen alternativt det eventuella reläet.
Det brukar vara så att ju mer omfattande ett fel yttrar sig som till exempel on-off desto enklare är felorsaken.
Mina korvören...
73 - Bengt
 
hej jag funderar på alle dina apparater?

vilka tar mest amp från dit power supply ?

misstänker trasiga kondensatorer
 
Hej!

Jag tänkte omedelbart på en DC/DC-konverer som lägger av. Laddade ner manualen och det sitter en sån för -5V. Så mitt tips är att kolla interna spänningar när den inte fungerar. Det ska finnas +8V, +5V och -5V men har inte satt mig in i var. Ladda ner servicemanualen och leta! Spänningarna står på s " 3 - 10 " enl vad som står på sidan, s 16 enl PDF-läsaren.

/Jan
 
Tack för alla tipsen, dock tror jag att jag får lämna in radion, (ligger lite fel i sändaren). NBO, vet inte om du menar radion eller PSU. Jag har en Kenwood hf rig, En icom-rig, en 2m rigg och sedan en lampa i tunern så man ser skalan, Uppskattningsvis tar jag ut 5-6A på RX med alla grejer igång. Men vid TX borde det bli ca 25 A med 13.8v (en HF som tx:ar) Min kenwood drar nog mest, inte mätt men den blir ljummen på RX så antar att den slickar i sig mest A. Eller du menar kanske om det är dåliga kondensatorer i PSU? Mina andra grejer fungerar kanon så att det skulle vara PSU har jag lite svårt att tänka mig.
HFI. Ja det skulle kanske man kunna prova. Dock har jag inte så mkt mätutrustning, har basic grejer men....tror radion får hamna hos en riktig doktor.
 
Back
Top