Icom 746

Om jag tolkar dina mätningar rätt så har du mycket stor skillnad i känslighet.
Kör du 5 Volt in? menar du kanske 5 mV eller 5 uV?
1,8 MHz visar då S-metern bara 1,5 och på 21 MHz visar den S9+40 dB

Då är det ju detta du måste angripa innan du försöker dig på sändaren.
eftersom bandpassfilter etc ingår i både RX och TX, så blir detta fel något som påverkar sändaren.

SM4FPD
 
Sänder ut från signalgeneratorn med en antenntråd ,och en liten antenn på ingången till transivern ,ingen anslutning mellan !
Har lite svårt lokalisera var bandpass filtret sitter och dom 11 smala filtren!
de sm7gqf
 
Ingen anslutning till radion ! Bara trådlöst. Bara jag hitta dioderna ska m´jag mäta dom!
de sm7gqf
 

Attachments

  • 20240522_185219.jpg
    20240522_185219.jpg
    2 MB · Views: 10
NEJ!
Du måste ha konstant insignal från generatorn, direkt kopplad, via antenner blir det vad som helst och då kan du inte vara säker på om det är rätt eller fel.
Onödigt arbete att mäta igenom alla dioder om du inte är säker på att det föreligger ett fel.
Bygg en dämpsats för att koppla in signalgeneratorn om den ger för hög nivå.

SM4FPD
 
Här hade jag nog satt stopp om jag får vara lite elak, ursäkta för det.
Min känsla är att du riskerar göra mer skada än nytta, det är känsliga prylar så det kräver rätt kunskap och rätt instrument som är korrekt inkopplade så man inte ställer till det och så man får användbara mätvärden.
Det kan inte med nog tydlighet säkerställas att man felsöker på ett korrekt sätt i våra stationer annars kan det lätt bli en "never ending story".
 
Kopplat signalen in på ant ing med kondesator mellan generatorn instäld på lägsta möjliga!
Har då 1,8 mhz S 0 3,5 mhz S 0 7 mhz 10 db över S 9 10,100 mhz S 0 14 mhz S 0 18 mhz S7
21 mhz S 40 24,900 mhz S 40 28 mhz S 20 52 mhz S 0
förmodligen fel på 1,8-3,5 mhz 10-14 mhz även 52 mhz
de sm7gqf
 
Frågan är hur stabil din generator är på alla frekvenser.
Bäst vore ju att testa på annan mottagare .

Är det nu så att känsligheten är så olika per band så har vi ju felet där.
Men att ge sig in och försöka hitta felet blir svårt.
Men troligt är en eller fler sakade sw dioder, av de som kopplar in resp bandpassfilter.

Och som POP menar, gör man fel och inte tänker efter, byter hit och dit, gissar och tror, så kan man göra det hela värre.

Vad som händer om en eller fler dioder är skadade, blir så komplext att det inte duger att gissa, alla MÅSTE mätas och efterhand bytas.

En metod är att försöka titta på dioderna vi talar om.
Kan du se någon form av brännskada, så har vi ett åskfall.
Då kanske du skall ta kontakt med hemförsäkringen.

SM4FPD
 
Frågan är hur stabil din generator är på alla frekvenser.

Tektronix 191

Nja, även om det är en fin generator för sin tid (mitten av 1960-talet) så är den nog knappast "stabil" eller exakt på något meningsfullt sätt:

f: +/- 2%
amplitud: +/- 3-5%
distortion: <5%

om man nu är ute efter att testa/felsöka/justera radiomottagare, utöver kanske medelgrov indikering av funktion eller inte...
 
Last edited:
Det är amplitudstabilitet över olika frekvenser jag tänker på.
Men så stor skillnad du uppmätt över de olika amatörbanden vill det mycket till att det är generatorns fel.
Men för att utesluta allt prova på en annan mottagare så försvinner tvivel på den punkten.

De skillnader du mätt upp borde verkligen höras med antenn ansluten oxo.

SM4FPD
 
Back
Top