Icom IC-290 - PLL-klockan stannade

SM0XGY

Active Member
Såhär i efterjultider har jag haft lite tid över för radioprojekt. Jag har en IC-290 där PLL:en tappat låsning lite då och då senaste åren och igår stannade den helt. Jag har funnit att det är referensklockan till PLL:en som slutat svänga. Kopplingen är till synes enkel men jag får den inte att komma igång igen. Jag har verifierat spänningar och bytt alla inblandade kondingar. Hade ingen 5.12MHz kristall att byta med men en 4.9125MHz verkar inte svänga heller. Matar jag in 5.12MHz direkt från extern signalgenerator på pinne 20 så funkar radion fint!

Bifogat är del av schema med oscillatorn i centrum samt data på PLL:en TC9123.

Vad tror ni? Kan oscillatordelen i PLL:en vara trasig? Ny TC9123 är på väg från Kina men det dröjer några veckor innan den dyker upp. Ett alternativ är naturligtvis att bygga en ny separat oscillator och koppla in. Det får nog plats under huven.

Gott slut!
 

Attachments

  • _20131231_171540.JPG
    _20131231_171540.JPG
    81,3 KB · Views: 111
  • _20131231_171628.jpg
    _20131231_171628.jpg
    79,9 KB · Views: 117
Daniel, du skriver

... bytt alla inblandade kondingar.

Kanske osannolikt, men ändå en tanke: Har du även kollat el-lytar/avkopplingarna i närheten? Andra fel i denna apparattyp har berott på lytar som tappat sugen med tiden.

/Janne
 
Tack Janne!

Du har helt rätt. Jag var lite lat och kollade bara matningen med oscilloskop. Kondingarna kring zenerdioden ovanför är nog en idé att byta ut också.

Daniel SM0XGY
 
Samma PLL användes i en massa av ICOM:s konstruktioner.
Att en kristall går sönder händer, men oftast i handapparater som tappas.
Att IC-1 skall bytas är osannolikt.
Skaffa en ny kristall 5,12 MHz (obs decimal med komma, enl. SI)
Kolla med Wolfgang på SRS.

Ibland kan man få liv temporärt i en sådan kristall genom att värma försiktigt på den, några sekunder med lödkolven på kristallkåpan.
Går den då igång vet du var felet finns.

Givetvis skall alla likspänningar kollas först.

de
SM4FPD
 
En annan sak att kontrollera är trimkondensatorn C57.

I äldre årgångar av Icom-apparater finns det en sort som är utsatt för
materialvandring som sänker Q och då kan oscillatorn sluta svänga.

Annars går det bra med en 74LS04 för att åstadkomma en bra extern TTL-oscillator för att driva kretsen.

HNY och 73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Varför krångla till det med en massa felsökning? Bygg en ny oscillator (om kristallen är hel).
Det blir ju inte sämre än någon reparation, men är enklare och snabbare.
 
Tack för goda råd och god fortsättning på det nya året.

Jag har testat nu med både värme och kyla på kristallen utan att att den kom igång igen så jag gick vidare med att plocka bort den helt igen och matar som test istället in extern klocka på pin 20 (XT). PLL:en låser då som den ska. Om jag sedan mäter på pinne 21 (/XT) så tycker jag att jag borde se inversen av klocksignalen jag matar in. Detta sker dock inte. Pinne 21 ligger låg hela tiden oavsett insignal. Det känns inte helt rätt. Borde jag inte se invertern mellan pinne 20 (XT) och 21 (/XT)?

Om jag hinner ikväll ska jag pilla ihop en separat oscillator och testa 5,12 Mhz-kristallen.

Små VHF/UHF-riggar med sidband görs inte längre vad jag vet vilket jag tycker är oerhört synd. Kommer göra vad jag kan för att få igång den igen.

SM0XGY Daniel
 
Vinner ingen skönhetstävling direkt med den här hastiga kopplingen men nog svänger kristallen allt.

SM0XGY Daniel
 

Attachments

  • osc1.jpg
    osc1.jpg
    34,2 KB · Views: 60
  • osc2.jpg
    osc2.jpg
    69,8 KB · Views: 57
Daniel Skrev: Små VHF/UHF-riggar med sidband görs inte längre vad jag vet vilket jag tycker är oerhört synd. Kommer göra vad jag kan för att få igång den igen.

Jo nog är det så, IC-290E och senare D var mycket populära på sin tid och kommer att hänga med i många år framöver om man sköter dem.
IC-290E kom 1983 och D versionen med 25 W ut 1984.
Då kostade den omkring 3000 - 4500 kr, vilket idag är mint 5 ggr krontalet.

Jag har aldrig någon sin behövt byta IC-1 IC:en. Men det mesta tyder ju ändå på att din är felaktig.

Andra fel som kan hända med denna rigg är att skanner-kortet, där oxo VFO.enkoderna avkodas blir felaktigt. Här är felen att några små koningar läcker och geggan kan fräta av folier. SM5DFF har på sin hemsida en bra artikel om hur man kurerar detta fel.

D versionen med sin "höga" effekt kunde låta illa i sidetonen vid Morsenyckling. Det beror på att spänningen säckar när den drar sina modiga 5 A, och LF-slutsget en 2002:a ändar DC nivån på utgången. Medel mot detta är att byta till rejälare trådar från DC in vi strömbrytaren och in i radion, ev får man bygla strömbrytaren i volympotten. En annat lösning är att flytta motkopplingen på LF-slutsteget till DC sidan av utgångskondingen. Det går att få den att låta perfekt.
När vi är inne på LF-delen kn det löna sig att byta elektrolyter omkring LF-teget. Vissa apparater användes på sin tid till Packet Radio och stod med öppen brusspärr och hög volym och brusade in i packetmodemen, varvid kondingarna åldrades.

IC-290 var förmodligen oslagbara på sin tid, och mycket före sin tid, och idag är dock en 706MKIIG känsligare på VHF och ger med uteffekt. Men ändå.... riggen har ju en påkostad ingångsdel.

Vid FM är det lätt att trimma om deviationen till +-2,5 kHz man bör ju vis respekt mot de som kör på 12,5 kHz kanaler. Att byta filtret vid 455 kHz FM är lätt om n vill göra RX smalare.
Att skapa 12,5 kHz kanaldelning har jag inte sett någon lösning på, men 5 kHz stegen duger bra.

Trimkondingen som finns vid kristallen kan som någon nämnde bli felaktig, detta gör sig mest tillkänna där sådana trimkondingar sitter i mer kritiska hög-Q kretsar som VCO:er.
Jag har nog aldrig varit med om att trimkondingen krånglat vid en sådan här osc.
Dessa trimmrar satt i all elektronik från japan under 80 talet. Miljoner apparater av typen TV, Video Stereo har hamnat i elektronikåtervinningen av detta skäl. Förmodligen mängder av amatörradio av alla fabrikat av samma skäl.

Det bör finnas många sönderskrufvade IC-290E eller D, att skaffa billigt som reservdelar. Viss felsökning sker ju genom att skruva åt alla skruvar med felaktiga verktyg, varvid appraten blir skrot.
Andra har fått överspänning eller är felpolariserade.
Försök att öka prestanda genom att på måfå trimma trimpunkter har gjorts genom tiderna, vilket ibland gett förstörd radio.

de
SM4FPD
 
Trevlig läsning Roy. Jag förstår att dessa apparater var (och är?) populära. Om bara de stora tillverkarna kunde börja tillverka liknande saker igen. Givetvis skall man skruva ner deviationen. Det är inte så svårt även utan en deviationsmeter. Jag gjorde så att jag mätte amplituden direkt efter demodulation av FM-signalen på en lämplig mottagare för att få en uppfattning om deviationen på den mottagna signalen. Genom att sända med en radio med känd ("rätt") deviation kan man justera andra apparater till samma nivå (amplitud).

Testkörde med en extern oscillator nu. Principen fungerar men att få plats med det under huven är en annan femma. Blir nog till att vänta tills en ny PLL dyker upp trots allt :)

SM0XGY Daniel
 

Attachments

  • osc3.jpg
    osc3.jpg
    76,4 KB · Views: 56
Idag kom det reservdelar!

290_1.jpg 290_2.jpg
Visserligen 9123P och inte 9123BP som är orginal men det gick bra det också.

290_3.jpg 290_4.jpg
Givetvis sockel för säkerhets skull.

Jag har en teori om varför radion kan ha stannat. Trimkondingen C57 har ena sidan mot jord och andra sidan mot pinne 20 på IC1. Själva skruven är ledande och är den sida som har elektrisk kontakt mot pin 20. Det är inte helt omöjligt att ESD kan har orsakat felet om en urladdning skett genom trimverktyget. Jag monterade nu C57 åt andra hållet så att skruven istället är jordad. Det kändes säkrare. Den här radion var väldigt felskruvad när jag fick hem den som "defekt" med bussgods från SM2-land. Många trötta justerpunkter och två spräckta spolkärnor. En spolstomme utan kärna syns på bilden ovan. Vet någon var man får tag på nya?

290_5.jpg
Nu är det glad radio igen!

Stort tack för hjälpen :)

SM0XGY Daniel
 
Back
Top