Icom IC-290E med dålig SC-1013 effektmodul?

Det kan nog ha varit ganska vanligt.
Jag har hört att Kenwoods monteringsinstruktion för slutstegsmodulen en gång i tiden angav att en "hiskelig" mängd värmeledande pasta skulle användas vid monteringen.
Detta sas då bero på att modulerna inte var plana
 
Lite klurigt att få bra termisk kontakt när det ser ut så här. Är det normalt?
Har några liknande moduler liggande nånstans. Ska ta en titt när jag kommer hem.
I en Elecraft transverter hade dom använt en "gap pad" isf pasta.
Kanske var det av just denna anledning.
 
Oavsett vilket - undvik silioconebaserad kylpasta. Sådan har en tendens till att migrera ut och kontaminera precis allting i närområdet. När den till slut når kontaktdon förorsakar den glapp. Det finns kylpasta som inte är siliconebaserad.
 
Man bör nog inte heller försöka "dra en modul plan", t ex genom att lägga någon grövre metallbit på ovansidan och sedan dra åt för att
få modulen plan mot kylflänsen. Tänker att risken borde vara stor att det blir stora mekaniska spänningar inne i modulen så något spricker sönder.
Inte ovanligt att man ser att kylflänsar frästs med hög finish för att bli plana.
 
För effektmotstånd använde jag ventilslippasta, och en känd plan yta, blev fullt tillräckligt bra med ett tuuuunt lager värmeledande pasta ...
 
Tänker att risken borde vara stor att det blir stora mekaniska spänningar inne i modulen så något spricker sönder.
Inte ovanligt att man ser att kylflänsar frästs med hög finish för att bli plana.

Om man försöker tvinga bottenplattan plan så kommer Al2O3-substratet att spricka,

En titt på databladets måttskiss med glasögonen på sig visar att det ska vara ett luftgap av 0,09 mm mellan
mitten av kylplattan och ändarna. Planheten får inte avvika mer än 0,02 mm.

1674128482141.png

Det är ganska uppenbart att denna modul slunkit igenom den mekaniska kvalitetskontrollen.
Om man har kontroll på viloströmmen och inte kör FM eller FT8 så kan man kanske klara de termiska
påfrestningarna, eftersom MOSFET:ar inte har "thermal runaway" på samma sätt som BJT-effekttransistorer.
 
Last edited:
Nu är de ju bara en 10 W radio, med omkring 2 A i modulen, men att fylla ut med värmepasta i ett så stort spel som bilden visar så vet i katten.
Jag har lagat hundratals riggar med PA moduler, på ICOM, genom tiderna , varje gång jag tar ur en så ser jag på avtrycket av den gamla kylpastan hur anläggningen varit. Har aldrig sett ojämnhet, eller så stor spalt att smeten ser ojämn ut.
de flesta demonteringar var inte för att byta ut modulen utan för att exvis byta PIN diod eller bara kontrollera, IC-255 en tidig radio med sådan modul, 25 W hade ofta dålig lödning av det motstånd som mätte strömmen, dvs shunten. Så man fick upp med kortet.
Frågan är om du har fått KINA fejk???

SM4FPD
 
Men hur ser måtten ut på den ursprungliga modulen, den eventuellt felande, och sätet där den ska monteras!? Och som FPD skriver, lödningen till den stora vita klumpen "effektmotståndet" !?

/Sven.
 
Last edited:
Orginalmodulen har väldigt platt bas. Ingen försänkning där innanför öronen. Båda nya modulerna mäter ungefär samma. Ca 0,1 mm ute i kanten men över 0,5 mm mot mitten. Reflexen på min bild tidigare fick avståndet att se lite större ut. Insåg det senare när jag mätte bättre. Dock fortfarande utanför spec vilket är lite underligt.

Jag gjorde som så att jag hittade en bit berylliumkoppar och placerade i mitten. Anläggningen blev då ganska bra. Duger att börja med i alla fall. Får ha lite koll på temperaturen framöver.
IMG_5857.jpg
Nu har jag modulen på plats med följande anpassningar:
1. 5dB dämpare in ingången (pi med 2x180 Ohm och 1x33 Ohm)
2. 7805-regulator för att få ner orginal 8,4V bias till säker nivå (får vara som mest 6V enligt databladet)
3. Trimpotentiometer efter regulatorn för att finjustera bias
4. Vdd kopplat efter shunten (dit tidigare bara sista steget var kopplat)

Med bias satt till 4V så lämnar radion nu 10W med ALC avstängd (16W med orginalmodulen). Satte högeffektläget till 5W och lågeffektläget till 1W för att börja någonstans lite försiktigt. Dags att testa lite mer men det ser lovande ut!
 
En tvåtonstest med olika biasinställningar kan ge en uppfattning om hur mycket viloström tillsammans med toppeffekt som man kan tillåta sig.
 
En tvåtonstest med olika biasinställningar kan ge en uppfattning om hur mycket viloström tillsammans med toppeffekt som man kan tillåta sig.
Instämmer. Jag får ta och sätta upp det. Men inte ikväll. Misstänker att det blir lämpligast att koppla upp bakstycket med modulen utan resten av radion igen.
IMG_5860.jpg
 
Last edited:
Jag skulle tillägga att jag aldrig har sett någon sådan PA modul med förhöjningarna vid kanterna.
De är alltid helt plana. Gäller alla som funnits i ICOM riggar, och det är säkert 25 modeller av radio 10 - 75 Watt.
Googlar jag på SC-1013 hittar jag en masa olika ritningar och datablad, som alla visar en helt plan undersida.
Vet inte var KA fått tag i ritningen???
Frågan är om man gått över till mjuk värmeledare, dvs en tunn gummiduk som fyller området i mitten mellan fästöronen.
Det finns ju mjuka lvärmeedande gummidukar av olika tjocklek., numera.
En sådan skulle ju kunna forma sig smidigt och inte orsaka att modulen böjer sig, och ändå ta upp ojämnt chassi som då blir billigare att tillverka. Man slipper planfräsningsmomentet.
Detta har jag då inte sett men kan tänka mig är så numera.
Med extra mycket zinkpasta borde det duga bra i detta fall då det endast är en 10 W station.
10 W som ICOM alltid tolkade till 14 W.... lite bonus effekt bjöd dom alltid på.

Sätt radio i TX med 14 W och låt den sända i 30 minuter, en typisk test.

SM4FPD
 
* Det var så jag också tänkte, att modulen har ett utrymme för massa eller en gummiduk för att ge en jämn värmefördelning till bakomliggande yta.
- Hur som hällst, lycka till där.

/Sven.
 
Vet inte var KA fått tag i ritningen???
Ritningen kommer ur databladet från Mitsubishis hemsida, men är för den nya MOSFET-modulen RA30H1317H, inte för SC-1013.

Eftersom distorsionsprestanda och därmed grannkanalundertryckning både beror på viloström och utstyrningsnivå kan man hitta en lämplig kompromiss mellan uteffekt och uppvärmning genom att studera hur IM-distorsionen varierar.

Vi kan här lära av "proffsen", t.ex. av utvecklingsingenjörerna på SRT SM5HP, SM5BML och SM5QA(SK) vilka skrev i QTC om saken på 70-talet (12/76)

1674206358021.png

Sämre än - 20 dB IM3 undertryckning relativt en ton vid nominell uteffekt vill man nog inte ha.
 
För länge sedan mätte jag IMD med tvåtonstest på sändaren i IC-290E: vid 10 W -25 dB, vid 8 W -27 dB och vid 6 W -30 dB (alla siffror relaterade till PEP).

Lennart
 
Jag skrotade ett nätagg igår, 48 V 300 W, vet i katten vad det var till. Men där fanns just den typ av värmeledande gummiduk vi talade om grå mjuka saker.
Den var 0,23 mm tjock, men lär finns i olika tjocklekar. Förmodligen är tanken att effektmodulerna av den typ med högre fästpunkter skall ha sådan istället för zinkpasta.
Men den böjda moduler som XGY talar om lär inte funka med sådan, möjligen med ett mycket tjockt lager pasta.

Under IC-290 tiden var det ingen som klagade på splatter.

Men det förekom vissa fall med klagomål på splatter ändå, och ofta var det tillsammans med extra slutsteg.
Vanligaste var att man matade slutsteget vid radion, dvs radions DC sladd från strömkällan användes och man tog strömmen till slutsteget vid radion. Ev oxo i kombination i bilar där man använder bil-chassit som återledare, och DC-jorden skapades av antennfoten. Dvs all ström tillbaka till batteriet flöt vägen via DC sladden till radion sen via koaxen till antennfoten och vidare genom bilplåten till bilbatteriet.

Ofta var sådana här problem svåra att lösa, folk skickade in grejerna och de funkade utmärkt.
Ibland bad jag kunden att noga rita upp exakt hur allt var kopplat, på ett stort papper.
Då kunde jag ge ett förslag på omkoppling, och sen hörde man aldrig av den kunden mer, dvs han blev förnöjd.



25 W versionen kunde låta illa i sidetonen vid Morsenyckling.
det blir spänningsfall i strömbrytaren och DC kablaget, vilket får LF steget att spöka.
Genom att modifiera återkopplingen på LF steget till DC låter den perfekt.
Man kan även öka på kabelarean inne i radion.

SM4FPD
 
Kollade två av mina Mitsubishi moduler.
Båda hade konkav undersida med mindre än 0,05mm oplanhet kollat med mitt bladmått.
Ytan är dock ganska "grov" som en tillklippt plåtbit utan efterplaning.
Dessa moduler har inte den nedsänkning på mitten som vi ser på ritningen.
 
Som fotpedalen skriver så finns en värmeledande gummiduk istället för kylpasta så en sådan måste vara optimalt om man har en modul som inte är plan.
 
Min erfarenhet säger att det där känns väldigt mycket..

Ofta ger dessa moduler rätt mycket värme och behöver kylas ordentligt.

Vart har du köpt komponenten? Skulle den kunna vara en kopia eller rent av återanvänd?

Ett alternativ är kanske att försöka fila ner öronen lite för att få den ligga mer dikt an på mitten.. men tejpa för de öppningar som finns kring ben osv så att det inte blir spånor inuti.

Ett annat alternativ är att lägga en tunn kopparplåt på mitten med ordentligt med kiselfett på båda sidorna.
 
Back
Top