Jag skrotade ett nätagg igår, 48 V 300 W, vet i katten vad det var till. Men där fanns just den typ av värmeledande gummiduk vi talade om grå mjuka saker.
Den var 0,23 mm tjock, men lär finns i olika tjocklekar. Förmodligen är tanken att effektmodulerna av den typ med högre fästpunkter skall ha sådan istället för zinkpasta.
Men den böjda moduler som XGY talar om lär inte funka med sådan, möjligen med ett mycket tjockt lager pasta.
Under IC-290 tiden var det ingen som klagade på splatter.
Men det förekom vissa fall med klagomål på splatter ändå, och ofta var det tillsammans med extra slutsteg.
Vanligaste var att man matade slutsteget vid radion, dvs radions DC sladd från strömkällan användes och man tog strömmen till slutsteget vid radion. Ev oxo i kombination i bilar där man använder bil-chassit som återledare, och DC-jorden skapades av antennfoten. Dvs all ström tillbaka till batteriet flöt vägen via DC sladden till radion sen via koaxen till antennfoten och vidare genom bilplåten till bilbatteriet.
Ofta var sådana här problem svåra att lösa, folk skickade in grejerna och de funkade utmärkt.
Ibland bad jag kunden att noga rita upp exakt hur allt var kopplat, på ett stort papper.
Då kunde jag ge ett förslag på omkoppling, och sen hörde man aldrig av den kunden mer, dvs han blev förnöjd.
25 W versionen kunde låta illa i sidetonen vid Morsenyckling.
det blir spänningsfall i strömbrytaren och DC kablaget, vilket får LF steget att spöka.
Genom att modifiera återkopplingen på LF steget till DC låter den perfekt.
Man kan även öka på kabelarean inne i radion.
SM4FPD