Icom Ic-720

Det är en PS 15, den som knäcker likriktarn pga strömrusning vid påslag.
Den får vila så jag kör ett annat nu.
Däremot söker jag tillbehörspluggen så jag kan ta ut styrning till slutsteget.
/Mats
 
OK PS-15 var ett väldigt bra PS.
Stabilt och rejält på alla vis.
Ja det hände att likriktarbron gick sönder i dessa.
Ryktet har nog till stor del förstorat saken.
Kopplingen och strömrusningen är inte olika andra PS, så att likriktare går sönder är inte specifikt PS-15. ICOM PS-155 hade samma koppling och ellektrolyt, men där hände det aldrig.
Däremot är min erfarenhet att det förekom en batch med likriktae en viss tid på marknanden, som hade egenheten att gå sönder.
Jag kunde byta likriktare flera ggr i samma PS-15, men till slut slutade det att hända.
Liknanade fenomen på andra fabrikat av PS, som DAIWA etc.
Även där slutade det att hända efter en tid.
Så jag tror inte man behöver göra någon mjukstartanorning.

Vanligen är sådana likriktare specade för en peakström på tiotals ggr max ström.
Och bör hålla, och är faktikst gjorda för att kunna ladda en stor eleketrolyt vid tillslag.

Öppnar man en sådan likriktare så innehåller den fyra dioder som är punktsvetsade ihop till en brygga. Även punktsvetsar mot anslutningsöronen.
I någon jag lyckades öppna hade dessa punktsvetsar släppt helt enkelt.
Och ofta var ju felet på likriktarbryggorna avbrott i en diod, dvs den hade släppt i svetsen.
Ett PS med en brygga där en diod hade släppt ger kraftigt brum, och otillräcklig spänning för att kunna hålla stabil spänning.
Det förekom även kortslutna dioder, och då smäller nätsäkringen.

Vill man ändå göra en kontrollerad strömrusning vid tillslag så räcker ett NTC motstånd på 230 V ingången.

En anna sak, vid eleketrolyten sitter en stor säkring direkt lödd vid kodningens poler.
Säkringen kan bli överhettat, pga av dålig kontakt vid glödtråden mot säkringens poler.
Ser man att det har varit varmt skall säkringen bytas.
Samma fenomen man ibland kan se på dessa säkringar, 6 x 32 mm 30 A, som sitter i DC-sladdars säkringshållare.

Jag menar inte säkringen på 230 V som sitter i en hållare.

SM4FPD
 
Ang tidigare rep har jag fått det berättat från en bekant som bytte brygga flera ggr men det är längesen då SM4 DOG ägde utrustningen.
Kan du ha en tillbehörskontakt tror du?
/Mats
 
Back
Top