ICOM KOMMER TILL NYKVARN

SM4FPD

Well-Known Member
ICOM kommer till Nykvarn
Amatörradioloppmarknad i Nykvarn 2 juni 2012
2012-06-02 se klubbens hemsida: SK0MK - Loppmarknad
SRS ställer ut som vanligt. Kom och trivs, fika, se på grejer, träffa vänner, se på ICOM grejer, köp hem skrot att sälja nästa år…. gör fynd, fyll på junkboxen. Sälj dina överflödiga grejer.
Se, fingra på, och dröm om ICOM:s senaste radiogrejer.
Kolla våra mässpriser på ICOM stationer.
Bestämmer du dig för en ICOM radiostation under utställningen så skickas denna fraktfritt veckan efter.

de
Roy SM4FPD
 
Jag tycker nog att det är seriös kundupplysning från ett seriöst företag i Sverige.

Men jag är kanske inte så kinkig....

73 de Kai
 
Jag tycker faktiskt att amatörradion mycket väl behöver de här arrangemnagen.
Eskilstuna är den största, SSA årsmöte, Norrköpinmg, Nykvarn etc är väldigt vitkiga för hobbyns fortlevnad.
Att jag som representerar SRS i vissa av dessa arranmgemang får ses mest som drivkraft för att radioamatörer skall komma ut från sina bon.

Någon kommersiell betydelse har det knappast. Där försäljning knappast motsvarar ens bränslekostnanden. Så liten är banschen idag.
Ja gör det i princip numera rent ideelt.
Det är frågan om år eller så tills inget företag vill närvara vid amataörrdioarrangemang.
Minskningen de sista 10 - 20 åren är slående.
Det är snart inget värde i att sälja amaörradiogrejer.

Jag förordar istället fler eldskälar som bistår i att arrangera träffar och aktiviteter för hobbyn. Med eller utan företag som erbjuder prylar.
Något som tydligen även det verkar vara på upphällningen.
Den mänskliga arten eldskäl är på väg att försvinna.

Jag får mycket ofta uppskattande ord vid denna typ av arrangemang för att jag kommer.
Det drar folk till hobbyns aktiviteter, och det kan möjligen finnas någon som köper något.
För övrigt köper en radioamatör idag mobiltelefoner, mobiltelefonabonemang, TV abonnemang internetabonnemang för 10 - 20 tusen per år. Det är där pengarna är.
Att sälja amatörradio ger ett köp var tjugonde år per radioamatör för vad ett mobiltelefonabbonemang kosta något eller några år.

Som bekant kostar det ju inget att köra radio sedan man köpt en radiostation för 5 kkr. den kan man gratis köra i 20 år.

Så kommersiellt vill jag nog inte kalla det hela.

Jag ser en fantastik drivkraft hos eldskälar inom klubbarna att göra något. Än. Men kanske detta dör ut oxo?

Snarare är min uppmaning till radioamatörer att göra något, klaga mindre. Något som helst, men de flesta orkar inte ens gå upp en sådan här lördag morgon, och ge sitt stöd till arrangörerna, eller arrangerande klubb. Och därmed bistå de som jobbar för saken.


Under ett sådant här arrangemnag ser jag massor av radioamatörer, glada, upprymda, träffar kompisar, köper roliga grejer, fikar, och inspireras, en människoglädje som varar i en lång tid efter mötet, mna komemr hem med något kul som går att bygga på, kör felr QSO och diskuterar vad som händer.
Inget annat än ett sedan stenåldern mänskligt behov fås av de här arrangemangen.

Ut och rör på er, träffa folk, umgås, klaga mindre, gör något själv, var människa, ha kul!



de
Roy
SM4FPD
 
Roy skrev; "Det är frågan om år eller så tills inget företag vill närvara vid amataörrdioarrangemang. Minskningen de sista 10 - 20 åren är slående.
Det är snart inget värde i att sälja amaörradiogrejer."
----

Låt oss hoppas din kristallkula har rätt Roy. Det vore ju ett helt fantastiskt lyft för de som sysslar med riktig amatörradio. De genuint teknikintresserade experimenterande, nyfikna som brinner för att förkovra sig inom hobbyn skulle ju inte påverkas och Q-värdet i hela hobbyn skulle definitivt öka flerfaldigt om vi slapp all plastradio och kunde koncentrera oss på trä-, aluminium- och järnradio.

Eldsjälar är bristvara och så värst många nya lär nog inte tillkomma i framtiden. Tyvärr...

/Bengt
 
Nja du får allt vänta till den dagen Bengt
Alla sålda ICOM-radioapparater kommer att funka i minst 30 år.
Sen blir det stendött och hembyggaren kommer inte att få någon att ens prova sitt mottagarbygge på.

Och den dagen finns säkert inte ens fabriksbyggda motstånd kondingar eller transistorer att köpa i lösvikt.



de
Roy
 
Last edited:
Till Roy:
Du har tydligen inte förstått mitt inlägg.
Det rörde sig inte om amatörradioarrangemangens vara eller inte vara.
Utan om ditt inlägg med 6 meningar, där det ingår lika många ord.
Nämligen det kommersiella varumärket ICOM. Ett tydligt reklaminslag, som jag ser det.
Om klubbar vill marknadsföra sina arrangemang, brukar man väl sköta det via
bulletinen o.dyl. Inte står man och faller med SRS`s reklam?

Det är komiskt att du jämställer mobiltefon med amatörradioinköp.
Det är ju två helt olika målgrupper köparen vill nå kommunikationsmässigt.
Lite av ett äpple- och päronresonemang.

Det finns nästan alltid pengar tillgängliga. Det handlar bara om prioritet.
Finns intresset för amatörradioinköp, går det ju alltid att försaka t.ex. semestrar
eller att äta nuddlar halva året.
Det är lite märkligt att du anser det vara en uppoffring att ställa ut, när det
istället är en fringis, fringe benefit.
Firman betalar ju ditt engagemang på såväl kommersiell som hobbynivå.

Jag håller inte med om att ditt engagemang har ringa betydelse.
Tror att det betyder mycket för potentiella köpare, att fysiskt,
få känna på sin kommande investering.
Det kanske inte sker så många avslut på plats, men det skapar dess-tu-mer köplust.

Om du får härja fritt kommersiellt på detta forum,
kan ju dina konkurrenter också tycka att detta är OK.
Då får kanske Ham.se med underrubriken "Säljes", en helt annan utformning.
Jag levde i den villfarelsen, att underrubriken,
enkom var till för att möjliggöra för enskilda bloggare, att avyttra sina prylar.

Om inte ordet ICOM förekommit så frekvent i det första inlägget,
hade mina inlägg inte kommit till stånd.
 
Last edited:
Jag förstår till fullo din invändning SM7HPD, men Roy gör annonseringen hela med sån finess och takt och ton som det kan begäras,
kommersiellt intresse eller ej,
personligen är jag bara glad att våra få Svenska radioåterförsäljare engagerar sig i den krympande skara vi utgör.

SM7EQL, jag brottas just nu med att få igång en IC-2200H med D-starmodul på en lämplig repeater, plastradio som det är, i ett annat hörn av min verkstad står det en nyrenoverad Hallicrafters som fintrimmas, även den är försedd med en frekvensskala och frontpanel i glatt plastmaterial.
Jag tycker nog att båda verksamheterna är ett lyft för amatörradion, iallafall i min lilla kristallkula av hårdplast :)

Som Kai, SM0RCL skriver så är inte heller jag kinkig.
 
Som XUN skriver, jag är inte kinkig.

Fråga 1, ska jag till Nykvarn? Om svaret är nej, varför läsa och bli ev uppretad.

Fråga 2, ska vi bara bygga själv? Nej, det finns en balans mellan bygge och köp. Den är INDIVIDUELL för alla.

Jag var i Nykvarn förra året och tyckte faktiskt att det var kul med både SRS och Limmared där. Köpte en antenn, då jag saknar gruva, smältverk och ståltrådsdragningsutrustning för att köra home-brew, men det är jag det...

Poängen är att Roy har fortfarande ett engagemang för hobbyn som är hedervärt. Visst, prylarna kostar inte 25,50kr, men det är bra radioapparater. Plus att man får faktiskt känna och klämma på sakerna.

Well, jag har ambitionen att åka till Nykvarn, sen är det alltid en öppen fråga huruvida det är möjligt.

73 de Kai.

PS: Har haft Kenwood, Yaesu, Icom och Elecraft, och alla var/är bra på sitt sätt....
 
Låt oss hoppas din kristallkula har rätt Roy. Det vore ju ett helt fantastiskt lyft för de som sysslar med riktig amatörradio. De genuint teknikintresserade experimenterande, nyfikna som brinner för att förkovra sig inom hobbyn skulle ju inte påverkas och Q-värdet i hela hobbyn skulle definitivt öka flerfaldigt om vi slapp all plastradio och kunde koncentrera oss på trä-, aluminium- och järnradio.

Vilket trams.
Hobbyn amatörradio är i dag till stor del en pensionärsförening mycket tack vare gamla stofiler med inställningen CW och ingen annan skall göra sig besvär. Loppmarknaden är ett bra sätt för yngre och även oss pensionärer att se och lära samt ger möjligheten att skaffa sig nödvändiga prylar till ett lågt pris.
Att en förening skall kunna arrangera denna typ av arrangemang är mycket tack vare företag som ICOM:s viljan att sponsra vad man möjligen kan önska är att den lokala föreningen samtidigt passa på att bjuda in teknik och radiointresserade ungdomar.
 
Under ett sådant här arrangemnag ser jag massor av radioamatörer, glada, upprymda, träffar kompisar, köper roliga grejer, fikar, och inspireras, en människoglädje som varar i en lång tid efter mötet, mna komemr hem med något kul som går att bygga på, kör felr QSO och diskuterar vad som händer.
Inget annat än ett sedan stenåldern mänskligt behov fås av de här arrangemangen.

Ut och rör på er, träffa folk, umgås, klaga mindre, gör något själv, var människa, ha kul!

Bra Roy!
Jag tycker att du resonerar helt rätt!
 
Att handlarna talar om vilka evenemang de kommer vara på av de få som finns kan knappast ses som alltför betungande reklam. Jag gissar dessutom att minst hälften av reklameffekten tillkommer arrangören. Till detta kan vara värt att notera att till det evenemang som handlare gör reklam för även kommer konkurrenter...

Dock kan man väl ha lite synpunkter på rubriken att just "ICOM" kommer. Jag tar för givet att inte plastlådorna hoppar dit på egen hand, så för att uttrycket ska vara korrekt så ska i så fall folk i från Icom i Japan komma dit. Är det så att detta stämmer så kan jag lova att jag kommer att dyka upp. Att då ta ett snack med konstruktörer, ekonomer och strateger där skulle vara en livsdröm.

För att återgå till reklam så tycker jag en viss reklam som förekommer på t.ex. DX-radio är betydligt mera irriterande. Det är oftast småföretag som annonserar att de uppdaterat hemsidan och sina erbjudanden men utan att tala om vad det gäller. När man då gör sig besväret att surfa dit så har de bara lagt upp en mick-kontakt och sänkt ett mobilspröt med 11kr, eller nåt. :/ Undrar om de tror att utnötningsmetoden är ett lönsamt koncept för nöjda kunder och stora inkomster?
 
Hej jag tänkte också åka till amatörloppisen i Nykvarn förmodligen så åker jag komunalt dit.

mvh Lasse sm0ydo
 
BZH skrev; "Vilket trams. Hobbyn amatörradio är i dag till stor del en pensionärsförening mycket tack vare gamla stofiler med inställningen CW och ingen annan skall göra sig besvär. Loppmarknaden är ett bra sätt för yngre och även oss pensionärer att se och lära samt ger möjligheten att skaffa sig nödvändiga prylar till ett lågt pris."
----

Inget trams alls. Jag menade exakt vad jag skrev. Medelåldern bland radioamatörerna som intresserar sig för radioteknik och på ett djupare plan experimenterar med radio ligger sannolikt i häradet 60-80 år och de flesta är per definition pensionärer. Ej tvunget stofiler. Huvuddelen av radiopensionärerna äger färdighet i morsetelegrafering och har sålunda otroligt många fler möjligheter än de som vare sig intresserar sig för radiotekniken i hobbyn eller behärskar radioamatörernas eget språk morsetelegrafi. För de sistnämnda är plastradioapparaterna livsviktiga ty utan dem så hade de ju inte kunnat utöva sin hobby.

Amatörradioträffarna hade mått bra om vi sluppit alla de kommersiella inslagen och även QTC skulle kunna höja kvaliteten på innehållet om all reklam rensats bort. Både annonser och den redaktionella reklamen. Ta bort testlistorna också. Visserligen hade medlemsantalet nog minskat till den siffra som ungefär motsvarar det verkliga antalet aktiva radiointresserade radioamatörer, c:a 1000 st i Sverige. Inget fel i det eller hur.

/Bengt
 
SM4RNA kul att du reagerade för min rubrik.
Jag trodde att det inte hade betydelse vem som bär dit grejerna. Och har därför provat en sådan rubrik.
Halva utställningstiden vid sådan här arrangemang brukar gå åt till att spekulera i vad som kan vara felet på 20 - 30 år gamla radiogrejer.
”Mycket kommersiellt”!

SM4RNA din förhoppning att få träffa japanska utvecklingsingenjörer och marknadsfolk, skulle nog tyvärr bli en besvikelse. Dels talar de inte engelska dels är de mer intresserade av hela världens intressen för radiogrejer. Och smalar in sådan.

Bättre vore att starta en egen fabrik och tillverka grejer för den ”fina marknad” som försäljning till radioamatörer tyx vara. Och bli miljonär.

Till SM7HPD, jo jag förstår mycket väl ditt inlägg. Jag har under åren lärt mig väldigt mycket om olika människor och hur de tänker. Jag har av olika skäl tvingats läsa en del människokunskap.
Dock förnekar jag att jag på något om helst vis är kommersiell, utan ens en vecka damsugarförsäljarutbildning begriper jag inte på något vis hur folk låter sig duperas av den verkligt kommersiella marknaden.
Att jag använder mobiltelefoner som ett exempel på detta och vad radioamatörer köper istället för dyra radiostationer tycker jag är ett utmärkt exempel på hur man låter sig duperas av den verkliga kommersialismen. Där många betalar årsabonnemang för vad en rejäl kortvågsradiostation kan kosta. Varje år!
Det finns givetvis andra exempel på vad radioamatörer idag köper istället för radiogrejer, internetabonnemang kan kosta en rätt fin radiostation per år, färdiglagad mat, resor, nöjen, datorspel, nya datorer hela tiden.

På vilket sätt något brukar skötas är ingen lag som inte kan brytas.

Jag kan dock hålla med om att marknaden för radiogrejer till radioamatörer förr var mycket kommersiell. Jag tänker på 50 och 60 tal då försäljningen av WWII surplus var verkligt feta pengar, exvis BC-348, BC-312, sen köpte man eleketronrör för mer än en hel radiostation idag kostar, för att bygga sändaren. På 70 och 80 talet sålde ELFA Drake stationer för minst 100 ggr mer än det idag säljs radiostationer. Även SSA drog in goa inkomster då på annonser.

Jag häpnar SM7HPD över dina kunskaper om företagets och min privatekonomi. En privatpersons deklaration och bankkonto är inte publikt. Och skulle det vara så finner du inte ens traktamenten i min deklaration.
Dock har jag varit med om att dessa personliga delar kontrollerats av utomstående. Då byter man bank.
Företagets ekonomi är publikt och går att få ut från UC. Dock framgår inte detaljer som amatörradioförsäljning och utgifter för detta, som enskilda utställningar.
Vi får hoppas att dessa ord, SM7HPD, var tagna ur luften.

Ja varför är konkurrenter inte intresserade av att berätta och visa sina produkter? Jag får ibland skäll för detta, att jag bara talar om ICOM:s grejer, men brukar hänvisa dessa klagomål till de företag som representerar någon sort konkurens. Jag tar inte skäll för sådant. Det är andra företags eget ställningstagande och marknadsföringspolicy. Kanske det beror på extremt låg försäljning numera.

Intressant är att om ordet ICOM används frekvent skulle det locka flera till intresse.
Ja kanske jag är lite kommersiell ändå, trots avsaknaden av dammsugarförsäljarutbildning. Vid våra utställningar får jag ofta frågan om vilka vi är, och upplever därför att vi är relativt okända bland en stor del radioamatörer som varit borta från hobbyn en tid, eller de som inte har internet utan var med på den tid då branschen medgav att ge ut dyra papperskataloger. Kanske skulle vi ha tydligare skyltar, men det är svårt att hinna med under en utställning som rubriken avser.

Sen skulle jag vilja se din kalkyl SM7HPD som visar hur feta pengar försäljning av radiogrejer till radioamatörer är. Så superkommersiellt. Som föranleder din reaktion.
5000 aktiva radioamatörer, en ny radio vart 20:e år för en summa som idag är en tiondel av den man lade på hobbyn för 30 år sedan. Kanske en kalkyl som en kvarterspizzeria?
Låt oss se hur du räknar?

De
FPD
 
SM4RNA kul att du reagerade för min rubrik.
Jag trodde att det inte hade betydelse vem som bär dit grejerna. Och har därför provat en sådan rubrik.
Halva utställningstiden vid sådan här arrangemang brukar gå åt till att spekulera i vad som kan vara felet på 20 - 30 år gamla radiogrejer.
”Mycket kommersiellt”!

SM4RNA din förhoppning att få träffa japanska utvecklingsingenjörer och marknadsfolk, skulle nog tyvärr bli en besvikelse. Dels talar de inte engelska dels är de mer intresserade av hela världens intressen för radiogrejer. Och smalar in sådan.

Bättre vore att starta en egen fabrik och tillverka grejer för den ”fina marknad” som försäljning till radioamatörer tyx vara. Och bli miljonär.

Självklart har det stor betydelse vem som bär dit burkarna. Skulle det t.ex. vara OnOFF, Siba, Fånhouse, Expert eller liknande företag med tillhörande personal så skulle arrangemanget i mina ögon genast bli helt ointressant. Även du måste väl tycka att SRS:s personal har en viktig produktkännedom?

Avsikten med att träffa Icom var knappast att läxa upp dem. Att få höra deras syn på produkterna, tekniken och användarna skulle vara väldigt spännande. Lika så hur de ser på framtiden både ekonomiskt men framför allt tekniskt. Hur rena ska bra sändare vara? Hur mycket ska operatören kunna lägga sig i? Vilka av alla intresseinriktningar som finns i vår väldigt breda hobby tänker de intressera sig för? Vilka är helt ointressanta? Har de nåt på gång till nostalgiamatörerna? Hur ser de på beta-testning och uppgradering? Vilka band eller bandkombinationer kommer eller kommer inte riggarna ha? Ja frågorna tar nog aldrig slut..

När det gäller att starta konkurrerande verksamhet så är jag tveksam. Bästa tänkbara helt felfria produkter finns ju redan och detta till en nästan skamligt låg kostnad...

de Anders SM4RNA
 
ICOM kommer till Nykvarn
(SM4FPD släpar in dem)
Amatörradioloppmarknad i Nykvarn 2 juni 2012
Nu i övermorgon Lördag
2012-06-02 se klubbens hemsida: SK0MK - Loppmarknad
SRS ställer ut som vanligt. Kom och trivs, fika, se på grejer, träffa vänner, se på ICOM grejer, köp hem skrot att sälja nästa år…. gör fynd, fyll på junkboxen. Sälj dina överflödiga grejer.
Se, dregla, fingra på, och dröm om ICOM:s senaste radiogrejer.
Kolla dagens mässpriser på ICOM stationer. De gula skyltarna.

De
ROY
SM4FPD
 
Last edited:
Det är väl bara trevligt att Roy ställer upp.
Önskar att jag hade lite närmare till Nykvarn...

Jo, jag fattade det vitsiga :)
 
Back
Top